حاشیه های گفتگو با ۵ مدیر استارتاپی جوان

0
  • خون و خونریزی در مسیر استارتاپی!

کلا جلسه جالب توجهی شد. پنج جوان باهوش و دوست‌داشتنی و البته آتیش‌پاره با موجی از شیطنت‌ها در نگاه‌شان سر یک میز بنشینند و انتظار داشته باشی آن جلسه ختم‌به‌خیر شود که البته نشد. مهدی یگانه تا آمد از افتادن چاقویی که با آن کیک می‌خورد، جلوگیری کند، چاقو فرورفت در گوشت تنش. پایش را گرفته بود و ناله می‌کرد. ترسیده بودم که بچه مردم ناقص شد. رنگش پرید و به نوعی به غش‌کردن افتاد. از اتاق بیرون رفتم تا دوا‌درمانی برایش جور کنم. مهرشاد اورژانس را گرفت که ۱۵نفر در صف انتظار بودند. انگار نمی‌شد از جایی کمک خواست. سینا که انگار با اصول کمک‌های اولیه آشنایی داشت، دست به کار شد و من که از اتاق بیرون آمدم، جلوی خونریزی را گرفتند. مهدی داشت جانش را در مسیر استارتاپی می‌گذاشت. نهایتا به‌خیر گذشت اما تا انتهای جلسه طولانی‌مان رنگ به چهره نداشت و ته‌ریش نازکش هر لحظه در صورت بی‌رنگش پررنگ‌تر می‌شد. مهرشاد کمی زودتر می‌رود اما مهدی و حسن و سینا و محمدمهدی تا آخرش هستند و کلی گپ زدیم. حتی از ۵هزار و ۳۰۰کلمه‌ای که در گزارش این صفحه هم زدیم، بیشتر. اما در این گزارش کوتاه مروری داریم بر کسب‌وکارهایی که این کارآفرینان جوان و آینده‌دار راه‌اندازی کرده‌اند. 

  •  ژرمینال 

حسن نجفی ۲۳ساله است. دانشگاه صنعتی شاهرود درس خوانده و ۱۰ماه پیش کارشان را شروع کرده‌اند. نزدیک به ۹۰میلیون تومان تاکنون سرمایه‌ جذب کرده‌اند. سه نفر تمام‌وقت و یک نفر پاره‌وقت روی ژرمینال کار می‌کنند. در پی جذب سرمایه‌ خارجی هستیم. حسن را سر خیابان دفتر نشریه دیدم. تبلت به‌دست بود و نمی‌دانم چرا ته دلم گفتم یکی از بنیانگذاران استارتاپی است که قرار است در میزگرد باشد.   

  •  بوتیک

مهرشاد ۲۴ساله است و بوتیک جست‌وجوگر لباس از فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی. برای چهارنفر ایجاد اشتغال کرده. علاوه‌بر ۲۵میلیونی که آواتک سرمایه‌گذاری کرده تا ۱۵میلیون تومان هم سه بنیانگذار‌ هزینه‌ کرده‌اند. خانواده معمولا همراهی می‌کنند. پدر و مادرهای ما معمولا با محیط کارآفرینی آشنا نیستند و معمولا کار اداری را ترجیح می‌دهند. حتی وقتی از کارم بیرون آمدم که برنامه‌نویس بودم، خانواده مخالفت نکردند. بوتیک در حال دوساله شدن است. همه هدف ما این است که در چارچوب باورها و اعتقادات جامعه حرکت کنیم. ما قصد تغییر فرهنگ یا ایجاد جریان نداریم. ما تنها یک سرویس آنلاین برای انتخاب لباس به مردم می‌دهیم؛ همان کاری که در فروشگاه‌های فیزیکی انجام می‌شود. 

  •  پی‌پینگ

محمدمهدی باریده ۲۴ساله است. کارشناسی ماشین‌های ریلی از دانشکده راه‌آهن علم و صنعت دارد و کارشناسی ارشد مکانیک می‌خواند در دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر. از ۱۸سالگی معلم بوده و در دبستان و راهنمایی کامپیوتر و پینگ‌پنگ تدریس کرده است. می‌گوید در سایکل دوم آواتک بودیم. برای سرمایه‌گذاری ۲۵میلیون تومان از طرف آواتک به پی‌پینگ تزریق شد و ۴ تا ۵میلیون تومان هم خودمان جور کردیم. کارمند مپنا و رجا بوده و می‌گوید به خاطر کنکور کارشناسی ارشد از کارم بیرون آمدم. خانواده فکر می‌کردند که من به خاطر درس بیرون آمدم. تیم اصلی سه نفر است و سه نفر دیگر هم با آنها کار می‌کنند. شوخ‌طبعی ویژه‌ای دارد و چون طعم تلخ فیلترینگ را چشیده است، با خنده می‌گوید: از شروع هفته دولت فیلتر شدیم و یک ماه بعد آزاد شدیم! 

  •  فندق

مهدی ۲۲ساله و لیسانس آی‌تی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارد. هنوز سرمایه‌ای جذب نکرده و در مورد کسب‌وکارشان می‌گوید: همه جا ما را به فندقی‌ها می‌شناسند. کارهای متفاوتی انجام دادیم. اما استارتاپی که در حال راه‌اندازی‌اش هستیم تیکیو‌.آی‌او است که سامانه فروش بلیت و مدیریت رویداد است از لحظه فروش بلیت تا آخرین نفری که محل رویداد را ترک می‌کند. ۴نفر تیم اصلی را تشکیل می‌دهند. تاکنون درآمدزایی هم نداشته‌اند و تا ۵میلیون تومان از جیب‌شان هزینه‌ کرده‌اند. می‌گوید خانواده نسبت به این موضوعات جدید آشنایی ندارند‌ اما بعد از اینکه دانشگاه پروژه‌های مختلفی به ما سپرد کم‌کم به من اعتماد کردند. مهدی سه سال در مدارس برنامه‌نویسی تدریس کرده‌ و پیشنهادهای کاری با حقوق تا ۲میلیون تومان داشته اما رها کرده و چسبیده به فندقی‌ها و تیکیو‌.آی‌او. 

  •  نظربازار

سینا شفیع‌زاده و تیم‌ نظربازار را به دلیلی که شرح داده‌ایم به شکل مفصل‌تر در صفحه روبه‌رو معرفی کرده‌ایم!

 

گفتگو را از اینجا بخوانید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.