جولان چهارروزه فناوری در بارسلون

0

در کنگره موبایل بارسلون ۲۰۱۷ من یک نفر بودم بین بیش از ۳۵۰۰ خبرنگار و تحلیلگر و وبلاگ‌نویس که در این رویداد حضور داشتند. یکی از بین ۱۱۰ هزار شرکت‌کننده‌ای که آمده‌ بودند در بزرگ‌ترین رویداد شبکه‌سازی دنیا با محور موبایل شرکت کنند. اولین چیزی که نمی‌توانم از کنار آن راحت بگذرم حضور کمرنگ دولتی‌ها و حکومتی‌ها در بطن تولید محتوا بود. مقامات نهایتا صبح روز اول یک بازدیدی می‌کنند و رسانه‌ها و عکاس‌ها هم یک عکسی می‌گیرند. اما در نشریه داخلی رویداد و نه در رسانه‌ها از این نمی‌نویسند که فلان مقام چه گفت و این در حالی است که حضور دولت در برگزاری این رویداد به شدت پررنگ است؛ رویدادی که دولت در جای درست خودش ایستاده. 

اینجا دولت زیرساخت را فراهم می‌کند و قرار نیست ساده‌انگارانه به ماجرا نگاه کند و خودش را بیندازد وسط تغییر. اینجا کسانی در مورد چیزهای مختلف حرف می‌زنند که سال‌ها با آن دست‌وپنجه نرم‌ کرده‌اند. یکی از بخش‌های حاشیه‌ای این رویداد آن تکه استارتاپ‌هایش بود که نامش هست ۴YFN. معنای این ۴ کاراکتر هم یعنی ۴ سال بعد از همین حالا. در واقع همین نام می‌گوید که این استارتاپ‌ها شاید ۴ سال بعد بتوانند موفق شوند. این را مقایسه کنید با جو حاکم بر فضای استارتاپی ما که همه چیز آدم‌ها را تشویق می‌کند که موفقیت فوری و آنی به دست می‌آید. 

روزهای برگزاری این نمایشگاه روزهایی است که توریست‌های کمی در بارسلون حضور دارند و به قولی لوسیزن هستند. برگزاری این نمایشگاه بیشتر از هر چیز به نفع خود اسپانیا و شهر بندری بارسلون است. همه شهر هم برای برگزاری این نمایشگاه بسیج می‌شوند و همه دست به دست هم می‌دهند که بیش از ۱۱۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کنند. مهم‌ترین انتقادی هم که به این نمایشگاه هست در واقع همان نقطه قوت و تمایز این نمایشگاه است؛ بزرگی و عظمت این نمایشگاه! اگر بخواهید حتی یک درصد این نمایشگاه را هم درست و حسابی ببینید تقریبا غیرممکن است. 

  •  نگاهی به بخش‌های مختلف رویداد

آمار و ارقامی که از آخرین دوره برگزاری کنگره جهانی موبایل وجود دارد، نشان می‌دهد که هر سال درصد قابل توجهی بر علاقه‌مندان و مشتاقان این صنعت اضافه می‌شود. ۱۰۰ هزار و ۹۱۳ شرکت‌کننده از ۲۰۴ کشور در سال ۲۰۱۶ در این کنگره حضور داشتند که به نسبت سال ۲۰۱۵، رشد ۶.۵ درصدی داشته است. در سه دوره قبلی برگزاری این رویداد، بیشترین تعداد افراد شرکت‌کننده در رویداد به ترتیب به کشورهای اسپانیا، ایالات متحده و انگلستان تعلق داشت.

در این رویداد، برنامه‌های متنوعی ارائه شده که در ادامه هر یک را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

قسمتی از این برنامه‌ها به کنفرانس‌های رویداد اختصاص دارد. در کنفرانس امسال، به طور خاص و ویژه‌ای به وضعیت کنونی و آینده صنعت موبایل پرداخته شد. در این چهار روز ۴۲ سخنران اصلی در مورد فرصت‌های موجود در این حوزه و نیز تأثیر موبایل بر افراد و کسب‌وکارها و صنایع مختلف، در بازارهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه صحبت کردند. سال گذشته از میان شرکت‌کنند‌گان، ۱۱ هزار و ۸۰۴ نفر آنها در کنفرانس‌های این رویداد حضور داشتند. در همین بخش آمار جالب و قابل توجه دیگری نیز وجود دارد. ۵۷ درصد کل شرکت‌کنندگان در رویداد سال ۲۰۱۶ و همچنین ۷۶ درصد شرکت‌کنندگان در کنفرانس‌ها را مدیران، مدیران ارشد، معاونان و اعضای هیات‌مدیره‌ها تشکیل می‌دادند. جالب است بدانید که ۳۶۵۸ خبرگزاری بین‌المللی نیز این رویداد را پوشش خبری می‌دادند. این کنفرانس‌ها بخش‌های مختلف محتوا و رسانه، اینترنت اشیا مصرف‌کننده، چهارمین انقلاب صنعتی، سیاستگذاری‌های حکومتی و دولتی، شبکه، پلت‌فرم و توسعه پایدار را دربرمی‌گیرد. در ادامه به چند موردی که ممکن است برایتان جالب باشد اشاره می‌کنیم.

  •  4YFN

چهارمین سالی است که در این رویداد، بخشی به استارتاپ‌ها اختصاص دارد.  (4YFN years from nowا۴) برنامه‌ای مختص استارتاپ‌ها، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و شتابدهندگان است که امسال، چهارمین سال برگزاری‌اش خواهد بود.

امسال بیش از ۶۰۰ استارتاپ و ۷۰۰ سرمایه‌گذار همراه با بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ شرکت‌کننده در این برنامه حضور داشتند. همچنین سخنرانی‌ها و کارگاه‌های بسیاری در حوزه‌های موبایل، اینترنت اشیا و رسانه دیجیتال برگزار می‌شود. جیمی والز، بنیانگذار ویکی‌پدیا یکی از سخنرانانی است که در این بخش حضور خواهد داشت.

  •  YoMo

کنگره جهانی موبایل در سال ۲۰۱۷، برنامه‌ای برای نوجوانان نیز تدارک دیده است. YoMo یا جشنواره موبایل نوجوانان، بخش دیگری از رویداد کنگره جهانی موبایل است.

در این چهار روز، بیش از ۲۰ هزار دانش‌آموز ۱۰ تا ۱۶ ساله از اسپانیا و کاتالونیا در جشنواره یومو حضور دارند تا شاهد بزرگ‌ترین نمایش از علم و تکنولوژی باشند.

یومو  بخش هیجان‌انگیز، جذاب و آموزشی رویداد است که به مخاطبانش آگاهی‌های بیشتری در زمینه علم، تکنولوژی، مهندسی، طراحی و ریاضی می‌دهد.

  •  Women4Tech

رویداد امسال، زنان این صنعت را فراموش نکرده و برنامه‌های ویژه‌ای برایشان تدارک دیده است. Women4Tech دیگر برنامه ویژه سال ۲۰۱۷ است که به شکاف جنسیتی موجود در صنعت موبایل و کاهش هرچه بیشتر این شکاف می‌پردازد. این برنامه قصد دارد با ارائه پلت‌فرم‌های جهانی بست‌پرکتیس‌هایی برای رهبران زن این صنعت، حضور زنان را هرچه بیشتر افزایش دهد.

  •  MMIX

فیلم، تلویزیون، ویدئو، موسیقی دیجیتال، بازی‌های موبایلی و برندها همگی در بخش دیگری از برنامه‌های کنگره جهانی موبایل به نام MMIX جمع شده‌اند. MMIX رویکرد «اول موبایل» را برای رسانه‌ها مشخص می‌کند. در رویداد امسال، MMIX شامل دو بخش نشست و مهمانی است. نشست MMIX چهارشنبه، یازدهم اسفندماه برگزار ‌‌شد.

این برنامه به بررسی تقاضاهای جهانی رو به رشد برای رسانه‌ها و سرگرمی‌های چند صفحه نمایشی ‌پرداخت و اینکه چطور سرعت رو به رشد نوآوری‌ها بازار کنونی را به لرزه در‌‌آورده است.

  •  Global Mobile Awards

Glomo، قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین جایزه در صنعت موبایل است که بیست و دومین سال برگزاری‌اش را در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۷ جشن خواهد گرفت.

این جایزه مختص محصولات، تکنولوژی‌ها و خدماتی است که بیشترین تأثیر را بر صنعت موبایل گذاشته‌اند. برای Glomo امسال، شش بخش مختلف در نظر گرفته شده است:

 زندگی متصل

 بهترین خدمات موبایلی

 توسعه اجتماعی و اقتصادی

 بهترین اپلیکیشن‌های موبایلی

 برترین گوشی‌ها و دستگاه‌ها

 بهترین فناوری‌های موبایلی

  •  Ministerial Programme

دوازدهمین سالی است که این برنامه در کنگره جهانی موبایل برگزار می‌شود. در این برنامه مدیران عامل، وزرا، رگولاتورها و سیاستگذاران از سراسر دنیا دور هم جمع می‌شوند تا درباره چالش‌ها و فرصت‌های موجود در صنعت موبایل گفت‌وگو کنند. در Ministerial Programme، قرار است که تأثیرگذارترین پیشروان مخابراتی ایده‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و برای اتصال هر فرد و هر چیزی به آینده‌ای بهتر، بحث و گفت وگو کنند. این برنامه از نهم تا یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود. سال گذشته این برنامه توانست ۱۵۰۰ مخاطب را به خود جذب کند.

  •  Onsite Activities

آنهایی که در کنار شرکت در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های کنگره جهانی موبایل، به‌دنبال کمی هیجان و تفریح هستند بخش‌های جانبی رویداد را از دست ندهند. این بخش‌های جانبی گاهی به جذابی یا حتی جذاب‌تر از اصل رویداد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.