جزئیات استراتژی خود را تست کنید

0

قدمت و تاریخچه‌‌ تست A/B به دوران قبل از اینترنت و فراگیر‌شدن آن مربوط می‌شود. خوشبختانه امروز‌ همه‌چیز در مورد یک کمپین تبلیغاتی، به ویژه تست A/B در لحظه انجام می‌شود و این به شما امکان تصمیم‌گیری در مورد استراتژی محتوا را در حین عملی‌کردن نقشه‌های از پیش‌تعریف‌شده می‌دهد. حتی درک مشکلات و نیازمندی‌های یک استراتژی محتوا به‌صورت لحظه‌ای امکان‌پذیر شده است. بدون‌شک استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بخش بسیار مهمی از بازاریابی محتوا در یک کمپین تبلیغاتی است و این یعنی محتوایی که در این شبکه‌ها استفاده می‌شوند، باید از نظر میزان تأثیرگذاری ارزیابی شوند.  آزمون A/B در حقیقت نوعی تحقیق در دنیای واقعی است که به شما این امکان را می‌دهد تا جزئیاتی را در سیاست‌های بازاریابی خود تغییر دهید و درنهایت دریابید کدام ‌یک از روش‌های در پیش‌گرفته شده، مخاطبان هدف‌گذاری شده را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. تست A/B به این صورت است که در آن شما باید مخاطبان خود را به دو گروه مجزا تقسیم کنید؛ سپس در جزئیات محتوایی که به هرکدام از گروه‌ها ارائه می‌کنید تغییراتی را به وجود آورید. پس از آن با توجه به بازخوردهایی که از جانب مخاطبان هر دسته نسبت به محتوای ارائه‌شده دریافت می‌کنید، درک خواهید کرد که کدام‌یک از استراتژی‌های به کار گرفته‌شده در جزئیات موفق‌تر عمل کرده و روی مخاطب اثر دلخواه را خواهد گذاشت. یکی از مهم‌ترین موارد در آزمون A/B این است که شما به‌عنوان بازاریاب محتوا بدانید گروه‌های مخاطبان خود را به چه صورتی باید دسته‌بندی کنید، چه المان‌هایی را در هر محتوا تغییر دهید، در هر‌ بار تغییر و دستکاری محتوا چند مورد را باید عوض کنید و درنهایت نتایج به‌ دست‌آمده را چگونه تحلیل و نتیجه‌گیری کنید.

 تست A/B چگونه به استراتژی بازاریابی محتوا در شبکه‌های مجازی کمک می‌کند؟

منطق آزمون A/B در حقیقت پاسخ دقیق دادن به جزئیات است. آزمون A/B دقیقا‌ زمانی مؤثر عمل می‌کند و پاسخ می‌دهد که می‌توان به آن استناد کرد و از آن بهره برد و درباره‌ تأثیر تغییر در ویژگی‌های خیلی کوچک از آن سؤال شود. ویژگی‌هایی مثل قرار‌دادن یا ندادن عکس در یک توییت یا مواردی شبیه به این.

بنابراین شما می‌توانید این آزمون را در تمام شبکه‌های مجازی خود روی محتوای به اشتراک گذاشته‌شده به اجرا دربیاورید. بدون شک بعد از آزمون A/B درک خواهید کرد که اصلا کدام‌یک از شبکه‌های مجازی برای برند شما مناسب‌تر بوده و اثربخشی بیشتری روی مخاطبان خواهد داشت. ممکن است در ابتدا تصور کنید توییتر بهترین گزینه برای شما باشد اما بعد از تست A/B به این نتیجه می‌رسید که خصوصیات برند شما به‌گونه‌ای است که در Linkedln بیشتر خواهد درخشید.

 آزمون A/B روی کدام جزئیات محتوا در شبکه‌های مجازی اعمال می‌شود؟

متن پست به اشتراک گذاشته‌شده

نوع نوشتار و سبک متنی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، ارزش آزمون‌های گسترده‌ای دارد. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید طول متن، نحوه آغاز متن محتوا، تأثیر استفاده از Emoji و نشانه‌گذاری روی متن و … را آزمایش کنید.

عنوان و توضیحات در متن پیش‌نمایش لینک شده

عنوان و توضیحاتی که در متن پیش‌نمایش لینک شده دیده می‌شود، ازجمله موارد بسیار مهم و تأثیرگذار روی جلب نظر مخاطبان است. تقریبا هر آنچه در خصوص جزئیات متن گفته شد که می‌توان آزمون A/B را روی آنها اعمال کرد، در مورد عنوان و توضیحات متن در پیش‌نمایش هم قابل آزمودن است.

 فراخوانی برای اقدام یا Call To Action

کال تو اکشن یکی از بخش‌های فوق‌العاده مهم در بازاریابی محتواست. این درست جایی است که از خوانندگان خود می‌خواهید با متن شما درگیر شده و هم‌اینک نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهند. نحوه‌ بیان این درخواست به‌طوری‌که مخاطب نتواند آن را رد کند، موضوع بسیار مهمی است. پس مطمئن شوید که برای تست A/B به‌منظور سنجش رویکردهای مختلف در آزمون‌های چندگانه به‌طور کامل آمادگی دارید.

 استفاده از تصاویر و ویدئوها

آزمون A/B روی این بخش از محتوا در شبکه‌های مجازی به این معناست که دریابید متن به‌تنهایی مؤثر است یا بهتر است در کنار متن عکس یا ویدئو هم باشد؟ آیا تصاویر متحرک مؤثرتر نیستند؟ بهتر است از عکس افراد در کنار محصولات استفاده شود؟ یا عکس‌هایی بدون حضور انسان؟ یا اینفوگراف مؤثرتر است؟ فیلم‌های طولانی در شبکه‌های اجتماعی بهتر عمل می‌کنند یا فیلم‌های کوتاه؟

 فرمت آگهی‌های تبلیغاتی

این موضوع هم باید در جزئیات سنجیده شود تا به درک درستی از مؤثرترین شیوه‌ تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی دست‌یابید. اینکه استفاده از چه مواردی برای رساندن پیغام تبلیغاتی شما به گوش مخاطب موفق‌تر عمل می‌کنند.

 هشتگ‌ها

آزمون A/B روی هشتگ‌ها فقط مربوط به استفاده یا عدم استفاده از آنها نیست، بلکه باید استفاده از هشتگ‌های چندگانه در برابر یک هشتگ آزموده شود. اینکه آیا هشتگ‌ها در وسط متن مؤثرتر هستند یا انتهای آن سنجیده شود؟ اگر فقط از هشتگ برند خود استفاده می‌کنید، حتما تأثیر استفاده از هشتگ‌های مرتبط با حوزه‌‌ فعالیت خود را هم بیازمایید.

 مخاطبان هدف

این گزینه کمی متفاوت از سایر مواردی است که تاکنون در مورد آنها صحبت کرده‌ایم زیرا در آن به‌جای اینکه یک تبلیغ با اندکی تغییرات به گروه‌های شبیه به هم نمایش داده شود، یک تبلیغ یکسان به مخاطبان مختلف با هدفگذاری‌های گوناگون نشان داده می‌شود تا دریابیم این تبلیغ روی کدام گروه از مخاطبان تأثیر بهتری دارد. خصوصیاتی که می‌توانید بر اساس آن مخاطبان خود را برای اجرای این نوع از آزمون A/B دسته‌بندی کنید متفاوت است. مثلا می‌توانید مخاطبان هدف را بر اساس جنسیت، زبان، رسانه‌ای که از آن استفاده می‌کنند یا منافع و رفتارهای آنها در شبکه‌های اجتماعی به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی کنید. نتایج به‌دست‌آمده بعد از تست A/B روی هر گروه به شما در ایجاد استراتژی‌های تخصصی بازاریابی محتوا برای هر دسته از مخاطبان هدف، کمک خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.