جذب سرمایه با یک اسلاید!

0

اوایل سال ۲۰۱۴ بنیانگذاران یک کسب‌و‌کار نوپا خود را در موقعیت بی‌پولی و نزدیک به ورشکستگی می‌دیدند که برای نجات خود باید اهدافی که تعیین کرده بودند را عملی می‌ساختند. آنها برای غلبه بر شرایط دست به کارتولید نرم‌افزاری شدند که کمک می‌کرد ۳ نفر نیروی فروش، قادر به انجام کاری معادل ۲۰ نفر باشد‌ و به این ترتیب شرکتی خلق شد که امروز ارزش نیم میلیارد دلاری دارد.

شرکت Outreach یک استارتاپ مستقر در سیاتل است که از سال ۲۰۱۴ بنیانگذاری شده و طی چند سال به یکی از شرکت‌های مطرح و موفق تبدیل شده است. این شرکت به‌تازگی موفقیت جدیدی را با جذب ۶۵ میلیون دلار سرمایه رقم زده است. به این ترتیب رقم سرمایه‌های جذب شده اخیر این شرکت بالغ بر ۱۲۵ میلیون دلار می‌شود. رشد این شرکت و ارزش ۵۰۰میلیون دلاری آن تا این مرحله، شرایط را برای ظهور یک تک‌شاخ جدید مهیا کرده است. 

مدیر و بنیانگذار این شرکتManny Medina  است که پیش از این در بخش خدمات وب شرکت آمازون و بخش اجرایی مایکروسافت کار کرده و همه او را به عنوان فردی پر‌انرژی می‌شناسند. او مدیری شاد و سرحال است که اسامی همه کارکنان را به خاطر دارد و نخستین ساعات کار روزانه را صرف مشت‌پرانی به کارکنان می‌کند! شرکت او در حال حاضر ۳۰۰ کارمند دارد که تعداد آنها از سال گذشته دوبرابر شده. سرزنده‌بودن و شادمانی او صرف‌نظر از روحیه و عادات شخصی به موفقیت چشمگیر شرکتش نیز برمی‌گردد؛ شرکتی که فاصله ورشکستگی در سال ۲۰۱۴ تا نزدیک‌شدن به یک شرکت میلیارد‌دلاری را بسیار سریع طی کرده است.

مدینا و همکارانش کسب‌و‌کار خود را بر مبنای نرم‌افزاری ایجاد کرده بودند که خدمات مدیریت نیروی انسانی ارائه می‌کرد، این نرم‌افزار چندان مورد توجه قرارنگرفته و شرکت آنها در حال ورشکستگی بود. آنها اما در سال ۲۰۱۴ با مشتریانی مواجه شدند که به‌دنبال بهینه‌سازی روند فروش تلفنی بودند، آن مشتریان به نرم‌افزار مدیریت منابع انسانی نیاز نداشتند، اما مدینا موفق شد در مسیر کار نرم‌افزار را تغییر داده و آن را به ابزاری برای خودکار‌کردن روند فروش تلفنی تبدیل ساختند. این ابزار آنقدر کارآمد بود که کارکنان وقت کافی برای رسیدگی به سایر امور همچون تهیه ایمیل‌ها و شرکت در جلسات را هم داشته باشند. مدینا به این ترتیب موفق به جذب مشتریان شده و به سرعت رکورد فروش یک میلیون دلار را به دست آورد. 

وقتی که شرکای مدینا او را برای یافتن سرمایه‌گذار تحت فشار قرار دادند، او کاری بی‌رحمانه انجام داد و در جلسه‌ای که با سرمایه‌گذاران داشت، تنها یک اسلاید را نمایش داد و آنگونه که خودش بازگو می‌کند: «اسلاید من تنها یک نمودار بود، گفتم که این نشان‌دهنده رشد درآمد ماست. ما خدماتی را به فروشندگان می‌فروشیم. پرسشی هست؟» پس از این جلسه و نخستین جذب سرمایه بود که آنها موفق شدند نرخ رشد درآمد شرکت را افزایش دهند و پس از آن شرکت هدف جذب ۱۰ میلیون دلار را در دستور کار قرار داد و در زمانی کمتر از ۲سال بعد از اینکه در آستانه ورشکستگی قرار داشتند، موفق به عبور از مرحله درآمد ۱۰ میلیون دلاری شدند. آن جلسه جذب سرمایه با یک اسلاید، منجر به جذب ۲.۳ میلیون دلار سرمایه شد‌ و پس از آن نیز ۹.۲ میلیون دلار دیگر سرمایه جذب کردند. 

مدینا شرکتش را اینک در رتبه پس از شرکت بزرگ Salesforce قرار داده و موفق شده که برای جلسات جذب سرمایه، شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت را مشارکت دهد. اما همچنان می‌داند که سایر رقبا هم موفق به جذب مقادیر قابل توجهی سرمایه شده‌اند. اما او معتقد است که در دنیای نرم‌افزارهای «مدیریت ارتباط با مشتری» که حوزه کاری آنهاست، نیاز نیست یک نرم‌افزار جایگزین نرم‌افزار دیگری شود، تنها باید نوآوری‌هایی صورت پذیرد. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.