جذابیت مقاومت‌ناپذیر لهستان برای استارتاپ‌ها

0

طبق رتبه‌بندی بانک جهانی، شهرهای وارسا، کراکوف و پوزنان در اکوسیستم استارتاپی لهستان، گزینه بهتری برای شروع یک کسب‌و‌کار هستند تا شهرهایی مانند مسکو، سیدنی، تونس یا حتی لندن

در طول چند سال اخیر، اکوسیستم استارتاپی لهستان پیشرفت‌های زیادی کرده و استارتاپ‌های خوش‌آتیه‌ای در این کشور راه‌اندازی شده‌اند.

در گزارش اخیر بانک جهانی، لهستان به عنوان یکی از مناسب‌ترین و بهترین اکوسیستم‌های استارتاپی در سراسر دنیا شناخته شده‌است. رتبه اکوسیستم استارتاپی لهستان از مراکزی مانند استرالیا و بریتانیای کبیر نیز بالاتر است. این امر به لهستان فرصت بزرگی را ارائه می‌دهد تا بتواند به مرکز منطقه استارتاپی اروپای مرکزی و شرقی تبدیل شود و کارآفرینان زیادی را تشویق کند تا به این جامعه استارتاپی بپیوندند.

متخصصان بانک جهانی عوامل متعددی را تجزیه و تحلیل کرده‌اند که روند راه‌اندازی یک استارتاپ و توسعه آن را تسهیل می‌کنند، از قبیل شرایط و روند اداری و قوانین مالیاتی. اکوسیستم استارتاپی لهستان در این زمینه در رتبه سوم و پس از چین و مالزی قرار دارد.

طبق رتبه‌بندی‌های انجام‌شده توسط بانک جهانی، شهرهای وارسا، کراکوف و پوزنان، گزینه بهتری برای شروع یک کسب‌و‌کار هستند تا شهرهایی مانند مسکو، سیدنی، تونس یا حتی لندن.

متخصصان با مشاهده جایگاه اکوسیستم استارتاپی لهستان در این رتبه‌بندی تعجب نکرده‌اند. در نوامبر سال ۲۰۱۵، مجله فوربس لهستان را در فهرست ۱۰ موقعیت مکانی جذاب برای استارتاپ‌ها قرار داده بود. سال گذشته نیز هکر رنک برنامه‌نویسان لهستانی را سومین برنامه‌نویسان برتر دنیا معرفی کردند.

از نظر آشنایی به زبان انگلیسی نیز این کشور یکی از ۱۰ کشوری است که درصد انگلیسی‌زبان بالایی دارد. این ارقام پتانسیل لهستان را در زمینه نوآوری و استارتاپ‌ها نشان می‌دهند.

اکوسیستم استارتاپی لهستان

اکوسیستم استارتاپی لهستان یکی از بزرگ‌ترین اکوسیستم‌ها در منطقه است که به سرعت در حال رشد است. معاون بخش توسعه نوآوری و کسب‌و‌کار در PGNiG می‌گوید این رتبه‌بندی فرصتی را برای لهستان به وجود می‌آورد تا به یک پیشرو در منطقه تبدیل شود. این فرصت وجود دارد تا کارآفرینان نوآور از سایر کشورها جذب این منطقه شوند.

در حالی‌که لهستان یکی از بزرگ‌ترین‌ اقتصادهای اروپا‌ست، این کشور هنوز باید سخت کار کند تا در مسابقه حاضر برای کسب عنوان مرکز استارتاپی منطقه‌ای جایگاه خوبی را حفظ کند. کشورهایی مانند استونی یا مجارستان نیز در طول چند سال اخیر شاهد شکوفایی بازار سرمایه‌ خطرپذیر بوده‌اند.

مسئولان این کشور متقاعد شده‌اند که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های صحنه استارتاپی جنبه قانونی و حقوقی آن است. کارآفرینان جوان باید بیشتر وقت خود را صرف بهبود کسب‌و‌کار خود کنند نه اینکه با تشریفات اداری دست و پنجه نرم کنند. به همین دلیل مسئولان به دنبال تسهیل در قوانین مربوط به استارتاپ‌ها در لهستان هستند. مهم‌ترین بخش یک اکوسیستم استارتاپی افراد هستند: نوآور، خلاق، یا روحیه کارآفرینی. سهولت در راه‌اندازی و توسعه کسب‌و‌کار، همراه با فرصت‌هایی برای دریافت بودجه، برای این افراد ضروری است.

متخصصان لهستانی امیدوار هستند که ایجاد یک مرکز استارتاپی منطقه‌ای در لهستان تاثیر گلوله برفی را داشته‌باشد. آنها می‌گویند: «به لطف کارآفرینان خارجی، توانایی‌ها و سطح توسعه فناوری لهستان افزایش خواهد یافت. این امر در عوض سرمایه‌گذاران خارجی را تشویق خواهد کرد تا به لهستان بیایند.»

طبق رتبه‌بندی بانک جهانی، شهرهای وارسا، کراکوف و پوزنان در اکوسیستم استارتاپی لهستان، گزینه بهتری برای شروع یک کسب‌و‌کار هستند تا شهرهایی مانند مسکو، سیدنی، تونس یا حتی لندن

در ۳سال اخیر ۱۰ شرکت مهم در اکوسیستم استارتاپی لهستان بنیانگذاری شده‌اند که عبارتند از:

آیوکر: ارائه‌دهنده یک اسپیرومتر قابل حمل که به بیماران کمک می‌کند به طور مداوم فعالیت تنفسی خود را کنترل کنند. با یک اتصال بی‌سیم به اپلیکیشن تلفن‌های هوشمند، کاربران می‌توانند در هر کجا و هر زمان تنفس خود را آزمایش کنند. اپلیکیشن نیز گزارش دقیقی از تاریخچه اندازه‌گیری‌ها را حفظ می‌کند و الگوریتم آن هر نتیجه را تجزیه و تحلیل می‌کند.

کال‌پیج: استارتاپی در کراکوف که به سایت‌های تجاری کمک ‌می‌کند تا بازدید از صفحه را از طریق تماس مجدد به شماره‌های تلفن واقعی، به تماس‌هایی تبدیل کند که منجر به فروش داخلی می‌شوند. این استارتاپ بیش از ۳۲۰۰ مشتری در سراسر دنیا دارد و با پشتیبانی از سوی استارتاپ وایز گایز، بی‌والیو، و ای‌آی‌پی سیدکپیتال، این استارتاپ داده‌های رفتاری را تحلیل می‌کند تا پتانسیل فروش را بهینه‌سازی کند.

کوزموز: یک شرکت فناوری رفتاری است که اومنی‌کوکی را تولید کرده است که به خرده‌فروشان امکان می‌دهد تا از طریق کانال‌های آنلاین، مشتریان آنلاین را مورد هدف قرار دهند‌ و به برندها، خرده‌فروشان و تبلیغ‌کنندگان یک فرصت دوباره می‌دهد تا هر مشتری بالقوه را مورد هدف مجدد قرار دهند. این شرکت در سراسر دنیا دفتر دارد اعم از وارسا، نیویورک، شانگهای‌ و هنگ‌کنگ. فایننشیال تایمز و گوگل این استارتاپ را یکی از ۱۰۰ فناوری در حال ظهور اروپا معرفی کرده است.

ایت‌اوی: ایت‌اوی از طریق ارائه یک جامعه جهانی از آشپزهای محلی که غذاهای خانگی عرضه می‌کنند، مسافران را گرد هم جمع می‌کند. این پلتفرم به آشپزها این فرصت را می‌دهد تا در ازای دریافت یک مبلغ، یک وعده غذایی را ارائه دهند و برای صرف غذا به خانه آنها بروند و حتی دوستان و خاطره‌های جدید پیدا کنند.

ال‌مودیس: این استارتاپ در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شده ‌و یک راهکار اینترنت اشیاء پایان به پایان را ارائه می‌دهد که بر عملکرد نظارت دارد و کارایی دستگاه‌های صنعتی را بهبود می‌بخشد. راهکار المودیس که به طور مستقیم به موتور برقی دستگاه وصل می‌شود، عیب‌ها را تشخیص داده و صرفه‌جویی‌ها را برای شرایط کار بهینه محاسبه می‌کند. در سال ۲۰۱۷، آنها ۴٫۹میلیون دلار بودجه از اینتل، ست ونچرز و نست دریافت کردند.

فایو اپ: یک اپلیکیشن ارائه می‌دهد که ارتباط آسان بین ناشنوایان و افرادی که زبان اشاره را یاد می‌گیرند، برقرار می‌کند. این اپلیکیشن با سیستم‌های پیام‌رسان در سیستم عامل آی‌او‌اس و اندروید کار می‌کند و می‌تواند پیام‌های متحرک را از طریق فیس‌بوک مسنجر ارسال کند. یک کارآفرین دبیرستانی این اپلیکیشن را ساخته است و این استارتاپ ۱۵۰هزار دلار بودجه دریافت کرده ‌و سازمان ملل یکی از حامیان آن است.

هوسار لبز: این شرکت راهکارهایی را در زمینه اینترنت اشیاء و بیگ دیتا برای بخش انرژی و صنعت ایجاد می‌کند. محصول آنها، لرتا، مصرف انرژی توسط مشتریان را تجزیه و تحلیل می‌کند و لوازم را شناسایی کرده و سهم آنها را در قبوض مشخص می‌کند. در این صورت مشتریان می‌توانند بهتر تصمیم بگیرند و صرفه‌جویی کنند. هوسار لبز تا‌کنون برنده چندین جایزه شده و به عنوان یکی از ۱۰۰ شرکت‌های برتر در بخش انرژی شده است.

این‌استریم: یک ابزار نرم‌افزار به عنوان خدمات انعطاف‌پذیر را ارائه می‌دهد که یک جایگزین مدیریت روابط با مشتریان برای شرکت‌های کوچک و متوسط است که روابط کاری بین مشتریان را تقویت می‌کند. این استارتاپ به طور خودکار تمام مخاطبان را وارد می‌کند، با پلتفرم‌ها یکپارچه‌سازی کرده و بهترین رویکرد را پیشنهاد می‌دهد.

پک‌هلپ: این شرکت لهستانی یک پلتفرم آنلاین برای ایجاد و سفارش بسته‌بندی سفارشی است. در کمتر از ۵ دقیقه، مصرف‌کننده می‌تواند از طریق اپلیکیشن بسته‌بندی سفارشی خود را طراحی کند. پک‌هلپ تا‌کنون برنده چندین جایزه شده ‌و ۲ میلیون یورو بودجه دریافت کرده است.

XTPL: یکی دیگر از استارتاپ‌های راه‌اندازی شده در اکوسیستم استارتاپی لهستان است که یک فناوری پیشرفته را برای چاپ انواع مواد نانو ایجاد می‌کند. این استارتاپ راهکار انعطاف‌پذیر، غیر‌سمی، مقرون‌به‌صرفه و سازگار با صنعت را ارائه می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.