جت‌دات‌کام ؛ رشد با کمک صرفه‌جویی!

1

ایده‌ها و تدبیرهای مارک لوری، یک استارتاپ بزرگ ساخته است. شرکت جت‌دات‌کام نوع جدیدی از تجارت الکترونیک است که یک بستر خرید هوشمند ارائه می‌کند که مشتری را برای صرفه‌جویی در همه خریدهایش کمک می‌کند

مارک لوری، بنیانگذار شرکت جت‌دات‌کام (jet.com) است؛ یک بازار تجارت الکترونیک که از سال ۲۰۱۵ روی مصرف‌کنندگان باز شده. 

مارک و دو برادر و خواهرش در یک محله ایتالیایی در لانگ آیلند متولد و بزرگ شدند‌ و بعدها خانواده به نیوجرسی نقل مکان کرد و مارک در همانجا مدرسه را تمام کرد.

در همان سال‌ها بود که در کنار مادرش که خانه‌داری می‌کرد، پدر مارک یک شرکت مشاوره رایانه داشت. بسیاری از اعضای خانواده از همان ابتدا مارک را یک تاجر بالفطره می‌دانستند چرا‌که از ۶‌سالگی نشانه‌هایی از علاقه به کسب‌و‌کار را بروز می‌داد. 

مارک عادت داشت که برنامه‌هایی ترتیب دهد و در آنها اسلایدهایی از شخصیت شبح دوست‌داشتنی به نام کاسپر را نمایش دهد و برای هر برنامه ۵ سنت از هرکدام از اعضای خانواده دریافت کند. او برای هر اسلاید یک داستان تعریف می‌کرد.

وقتی که ۱۴ ساله شده بود، شروع کرد به خرید و فروش سهام با استفاده از پولی که خانواده در اختیارش گذاشته بود‌ و در همان زمان کارت‌های بیسبال را هم در نمایش‌های تجاری به فروش می‌رساند.

دوست دوران کودکی‌اش وینیت عادت داشت که او را «ماشین‌حساب انسانی» بنامد و باور داشت که مارک نوعی قدرت ماورایی دارد که وقتی با اعداد سر و کار دارد، خودش را نشان می‌دهد.‌

مارک هم گاهی به جای حضور در مدرسه، سراغ مراکز بازی با کارت می‌رفت تا مهارت خود را بیازماید. در نتیجه مربی‌اش در مدرسه به دلیل نگرانی از ناکامی مارک در گذراندن دروس از ادامه کار با او منصرف شد مگر اینکه تغییری در رتبه درسی‌اش ایجاد کند، و جالب آنکه او به سرعت این تغییر را نشان داد و در یک‌قدمی رتبه ممتاز قرار گرفت.

مارک سپس به عنوان نخستین فرد از خانواده‌اش وارد دانشگاه شد و درجه کاشناسی در مدیریت و اقتصاد را به دست آورد‌ و پس از آن بود که وارد کار شد و در تعدادی پست در برخی موسسات سرمایه‌گذاری مالی و بانک از جمله کردیت سوئیس در لندن به عنوان معاون رئیس و مدیر سراسری بخش مخاطرات بازارهای نوظهور کار کرد.

پس از آن بود که مارک تصمیم گرفت وارد دنیای کارآفرینی شود و شریک بنیانگذار شرکت Pit شد. این شرکت یک بازار اینترنتی بود که با همکاری تعدادی شرکت دیگر شکل گرفت و جایگزینی برای eBay تلقی می‌شد. مارک به عنوان مدیر ارشد اجرایی در آن شرکت کار کرد و پس از فروش شرکت در سال ۲۰۰۱ وارد Wizkids شد.

چند سال پس از این جابه‌جایی بود که مارک دوباره تصمیم گرفت سراغ کسب‌و‌کار خودش برود و در سال ۲۰۰۵ هراه با دوست دوران کودکی‌اش وینیت کسب‌و‌کاری به نام ۱۸۰۰diapers را بنیان گذاشت که بعدتر به diaper.com تغییر نام داد.

این کسب‌و‌‌کار بخشی از مجموعه شرکت‌های والدینش و طرح آن ملهم از تجربه شخصی او درباره نگهداری اقلام مورد نیاز برای کودکان بود. این شرکت از سال ۲۰۰۵ وارد فعالیت رسمی شد تا همچون برخی رقبا از جمله soap.com و wag.com به والدین جوان در مناطق شهری خدمات‌رسانی کند.

شرکت نهایتا در سال ۲۰۱۲ به مبلغ ۵۴۵ میلیون دلار به آمازون فروخته شد، گرچه تا ۲سال پس از فروش شرکت، مارک با آمازون کارش را ادامه داد‌ و پس از صرف این ۲ سال زمان گرانبها، او خود را برای وارد‌شدن به چالش جدیدی در سال ۲۰۱۴ آماده کرد و در همان سال جت‌دات‌کام را با کمک ۲ شریکش نیت فاوست و مایک هانراهان پایه‌گذاری کرد.

راه‌آندازی جت‌دات‌کام

شرکت جت‌دات‌کام نوع جدیدی از تجارت الکترونیک است که یک بستر خرید هوشمند ارائه می‌کند که مشتری را برای صرفه‌جویی در همه خریدهایش کمک می‌کند. طرح پایه این فروشگاه این است که به جای اختصاص تخفیف روی برخی اقلام، به مشتریان اجازه می‌دهد که در ازای پرداخت سالانه ۵۰ دلار به مجموعه‌ای از کالاهای بسیار ارزان‌قیمت دسترسی پیدا کنند. قیمت‌های محصولات در این فروشگاه ۱۰ تا ۱۵درصد کمتر از سایر فروشگاه‌هاست.

شرکت جت‌دات‌کام نوع جدیدی از تحارت الکترونیک است که یک بستر خرید هوشمند ارائه می‌کند که مشتری را برای صرفه‌جویی در همه خریدهایش کمک می‌کند

یکی از جنبه‌های جذاب کار این فروشگاه آن است که اعضا‌ می‌توانند از برخی فروشگاه‌های همکار دیگر مانند tigerdirect.com یا فروشگاه سونی خرید کنند.

همچنین امکانی به نام Jet Anywhere در اختیار مشتریان است که می‌توانند در جاهای دیگر خرید کنند و به ازای خریدشان اعتبار خرید در جت‌دات‌کام دریافت کنند. نقطه تمایز سایت این شرکت با دیگران در الگوریتم قیمت‌گذاری زمان حقیقی آنهاست که به مشتری امکان یافتن کمترین قیمت را می‌دهد. 

شرکت برای حفظ امکان عرضه تخفیف‌های شدید و در عین حال سودآوری در هر خرید مشتریان، الگوریتمی را ابداع کردند که آن را Smart Card نامیده‌اند. با استفاده از این الگوریتم، آنها قادر هستند که جمع کلی قیمت را با توجه به عوامل دخیل در تامین کالا تنظیم کنند.

فرض کنید که محصولاتی با ۸ درصد تخفیف عرضه می‌شوند، مشتری می‌تواند با معرفی نشانی ایمیل خود از ۵ دلار تخفیف بیشتر برخوردار شود و اگر از کارت اعتباری استفاده کند، ۱٫۵ درصد تخفیف بیشتر هم بگیرد. به بیان ساده، هر دلار خرید در این فروشگاه به معنای یک دلار تخفیف در خرید بعدی است.

این الگو برای برخی نشان‌های تجاری بزرگ هم بسیار جذاب بوده و به عنوان نمونه محصولات اپل با ۵درصد، زارا با ۳٫۵درصد، نایکی با ۳۰درصد و لیوایز با ۱۱٫۵درصد تخفیف در این فروشگاه عرضه می‌شود.

از نکات جالب دیگر در کار این فروشگاه آنکه هر فعالیت مشتری به معنای کمک به صرفه‌جویی بیشتر در هزینه است و این تلاش نه‌تنها به سود مشتری است بلکه به بازرگانانی که محصولات را می‌فروشند هم سود می‌رساند و یک جریان برد دوطرفه را برای مشتریان و بازرگانان ایجاد می‌کند. 

پیش از آنکه شرکت diapers.com توسط آمازون خریداری شود، آمازون یک دعوای حقوقی علیه آنها شکل داده بود چرا‌که آنها بهای پوشاک‌هایشان را به میزان زیادی کاهش داده بودند که قیمت‌های آمازون را به میزان زیادی می‌شکست.

گرچه در این وضعیت مارک و شریکش خودشان را در معرض نابودی قرار داده بودند، اما فروش چندان رضایت‌بخش نبود و این موضوع مارک را بسیار آزار می‌داد.

ایده جت‌دات‌کام

بعد از فروش شرکت به آمازون، مارک آماده وارد‌شدن به چالش جدیدی نبود و خودش را داوطلبانه بازنشسته کرد‌ و به شمال کالیفرنیا رفت.

در همین دوران بود که او دریافت مشتریان برای انتظار طولانی بابت پرداخت کمتر، آماده هستند. اما درمقابل این نکته شگفت‌انگیز، او می‌دید که برای مشتریان نوعی آسودگی عرضه می‌شد و آنها بیش از هزینه، به راحتی توجه دارند.

بنابراین او تصمیم گرفت که این الگوی کسب‌و‌کار مبتنی بر عضویت را وارد دنیای تجارت الکترونیک کند. او چارچوب فروشگاه‌های عرضه کالا با قیمت عمده‌فروشی همچون costco و sam’s را گرفته و تلاش کرد آن را وارد دنیای تجارت الکترونیک کرده و پدیده جدیدی به نام «دوستان و خانواده» را وارد عرصه خرید کند.

در همین زمان بود که او سمیر گاندی را ملاقات و طرح خودش برای خرید بر مبنای عضویت را با او مطرح کرد‌ و جالب آنکه گرچه هنوز تنها یک طرح خام موجود بود، سمیر یک چک به مبلغ ۱ میلیون دلار برای پرورش طرح به مایک داد. 

مایک دست به کار شد تا راهی برای کاهش هزینه‌ها پیدا کند و برای همین روی موضوع بسته‌بندی و ارسال متمرکز شد.

طرح زیرکانه او این بود که مشتریان را متقاعد کند به جای خرید یک محصول، تعدادی محصول را از گروهی از عرضه‌کنندگان بخرند و شرکت بتواند همه خریدها را در یک بسته‌بندی جمع کند و هزینه بسته‌بندی و ارسال کاهش یابد.

سپس او این مبلغ صرفه‌جویی‌شده را به عنوان تخفیف به مشتریان برمی‌گرداند. با این طرح بود که او دو شریک دیگرش را متقاعد به همکاری کرد و جت‌دات‌کام شکل گرفت. 

شرکت در سال ۲۰۱۵ کارش را با معرفی ۴٫۵میلیون کالا شروع کرد و به سرعت رشد کرده و آغاز به همکاری با شرکت‌های زیادی کرد و تا سال ۲۰۱۸ تعداد ۹۰۰ کارمند رامشغول‌ و ۸۲۰میلیون دلار درآمد کسب کرده و انتظار دارد که تا سال ۲۰۲۰ به ۱۵ میلیون عضو خدمات دهد. شرکای سرمایه‌گذار شرکت شامل گوگل، گلدمن ساکس، گروه علی‌بابا، اکسل، باین‌ و تعدادی دیگر هستند.

۱ دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    ممنون از شما
    مطلب مفیدی بود

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.