تولیدمحتوای مهندسی درانجینیک

تولیدمحتوای مهندسی درانجینیک
گفت‌و‌گو با مهدی زارع، بنیانگذار ۲۷ ساله انجینیک؛ استارت‌آپی متفاوت در حوزه مهندسی
۰۷ آذر ۱۳۹۵ بدون دیدگاه آغاز راه هستی صلح جو https://goo.gl/fKLmTn
انجینیک! وقتی نامش را می‌شنویم، حس غریبی دارد، اما وقتی که  می‌فهمیم، تلفیقی از کلمه انگلیسی«‌Engine» به معنی موتور و کلمه «نیک» فارسی هم که  به معنای خوب و نیک بودن است، «انجینیک» رنگ و بویی آشنا برای ما  می‌گیرد.  
تولیدمحتوای مهندسی درانجینیک

انجینیک! وقتی نامش را می‌شنویم، حس غریبی دارد، اما وقتی که  می‌فهمیم، تلفیقی از کلمه انگلیسی«‌Engine» به معنی موتور و کلمه «نیک» فارسی هم که  به معنای خوب و نیک بودن است، «انجینیک» رنگ و بویی آشنا برای ما  می‌گیرد.  داستان تولدش از این قرار است که از دغدغه‌ یک جوان فارغ‌التحصیل مکانیک برای تهیه محتوای مهندسی و دانشگاهی آغاز شد. او در این وب‌سایت همراه با حمید‌هاشمی در تلاشند تا محتوای مفید، کاربردی و تخصصی مهندسی مکانیک را  منتشر کنند و کمکی باشند به جوانان و یا مهندسان رشته‌های مهندسی. تلاش آنها در تخصصی‌بودن ارائه کارشان هنگامی که وارد enginik.com شدید، نمایان می‌شود. با مهدی زارع، مدیر و بنیانگذار بیست‌و‌هفت‌ساله انجینیک در این شماره به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

  •  بهتر است از اینجا شروع کنیم که «انجینیک» چه کاری انجام می‌دهد؟

انجینیک یک وب‌سایت اطلاع‌رسانی است که با تمرکز بر حوزه‌ مهندسی مکانیک فعالیت می‌کند. این وب‌سایت با هدف انتشار محتوای مفید، کاربردی و تخصصی مهندسی مکانیک تاسیس شده است. البته از آنجا که مهندسی مکانیک در اکثر بخش‌های خود به رشته‌‌ دیگر مهندسی یعنی مواد نیز وابسته است، تلاش شده تا مطالب انجینیک با تمرکز بر این رشته‌‌ مادر نیز تهیه شوند.

  •  کاربران حرفه‌ای و تخصصی چطور می‌توانند به صحت اطلاعات انجینیک اعتماد کنند و از آنها در مقوله‌های جدی مانند پایان‌نامه  استفاده کنند؟

مطالب انجینیک اکثرا گردآوری از منابع معتبر هستند که نام و آدرس آنها در پایان تمامی مطالب ذکر شده است. از طرفی مرتبط بودن موضوعات مطالب با حوزه‌ فعالیت موسسان و نویسندگان نیز می‌تواند به عنوان تاییدی بر اعتبار کلی مطالب در نظر گرفته شود. البته ناگفته نماند که یک مهندس واقعی برای پروژه‌های تحقیقاتی خود نباید به یک منبع صرف اعتماد کند و باید صحت مطالب را با جست‌وجو و آزمایش تایید کند. بنا‌بر‌این ما نیز نمی‌توانیم صحت تمامی اطلاعات را به صورت صددرصد تایید یا رد کنیم.

  •  سرمایه اولیه انجینیک چقدر بوده است؟ شما این سرمایه را از کجا تامین کردید؟

از آنجا که وب‌سایت ما یک پایگاه اطلاع‌رسانی است، هزینه‌های ابتدایی بسیار پایین بودند و نیازی به هزینه‌هایی مانند طراحی یا برنامه‌نویسی در ابتدای راه حس نمی‌شد. تنها برای خرید دامنه، ‌هاست و قالب سایت به صورت مجموع حدود ۲ میلیون ریال هزینه‌شده که آن هم از پس‌انداز موسسان استفاده شده است. البته واضح است که انجینیک نیز در ادامه‌ راه و با رشد مورد انتظار، نیاز به هزینه‌های دیگر نیز خواهد داشت.

  •  همه ‌خدماتی که انجینیک ارائه می‌دهد را به صورت تیتر‌وار بفرمایید.

محتوای ارائه‌شده در انجینیک با تمرکز به سه گروه مخاطبین دانش‌آموز، دانشجو و مهندس فارغ‌التحصیل در حوزه‌های متنوعی ارائه می‌شود که برخی از آنها عبارتند از:
 اخبار روز مهندسی معرفی رشته مکانیک، دانشگاه‌ها و افراد سرشناس معرفی ابزارآلات و تجهیزات ویدئوهای جذاب و آموزشی کاردستی مهندسی یا DIY  مهندسی مواد محیط زیست معرفی شرکت‌های موفق مهندسی

  •  چرا مهندسی؟ چه شد که در بین این همه رشته، شما مهندسی را هدف گرفتید؟

خلأ یک وب‌سایت اطلاع‌رسانی معتبر در زمینه‌ مهندسی و خصوصا مهندسی مکانیک، چند سالی است که از طرف فعالان همین رشته حس می‌شود. از طرفی وب‌سایت‌های موجود نیز اکثرا به انتشار جزوات، فیلم‌های آموزش نرم‌افزار و کتاب‌های حل تمرین اکتفا می‌کنند و محتوای کاربردی در اختیار مهندسان و علاقه‌مندان به این حوزه قرار نمی‌دهند.

  •  چه تمایزی بین شما و دیگر شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، وجود دارد؟ اصلا آیا انجینیک نمونه مشابه و یا رقیبی در داخل ایران دارد؟

برخی وب‌سایت‌های داخلی که به انتشار اخبار تکنولوژی مشغول هستند، هر از گاهی نیز مطالب مربوط به مهندسی مکانیک را منتشر می‌کنند اما تا آنجا که تحقیقات ما می‌گوید، هیچ وب‌سایتی به صورت اختصاصی به مطالب روز و کاربردی مهندسی نمی‌پردازد. تمایز ما با رقبای بالقوه را نیز می‌توان انتخاب موضوعات و زمان‌بندی انتشار آنها عنوان کرد. در تمامی مطالب سعی شده است تا علاوه بر اطلاع‌رسانی، مواردی کاربردی و قابل لمس نیز برای فعالان و علاقه‌مندان این رشته‌ مهندسی گنجانده شود.

  •  با توجه به اینکه در ایران این استارت‌آپ را تاسیس کردید، چه برنامه‌هایی برای جذب مخاطبان داخلی دارید؟

تلاش اصلی ما بر این است تا پس از گذر از مراحل اولیه و شکل گرفتن نهایی استراتژی محتوایی وب‌سایت، با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی همکاری داشته باشیم. ما با تحقیقاتی که از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خواهیم داشت، سعی می‌کنیم جهت‌دهی مطالب را به سمت هر چه کاربردی‌تر پیش ببریم. از طرفی همکاری با مراکز دانشگاهی باعث می‌شود تا فعالان این حوزه با این وب‌سایت آشنا شده و به مرور از آن به عنوان منبعی معتبر برای کسب اطلاعات کاربردی یاد کنند. 
در سوی دیگر نیز همکاری ما با شرکت‌های فعال مهندسی مکانیک نیز بیشتر خواهد شد و سعی می‌کنیم تا محصولات و دستاوردهای این شرکت‌ها را نیز به مرور معرفی کنیم تا علاوه بر تشویق مهندسان به فعالیت در داخل کشور، شرکت‌های داخلی را نیز به تولید هرچه بهتر محصولات ترغیب کنیم.

  •  چه مشکلاتی تا به حال سد راه شما بوده است‌؟

مشکل اصلی که به نظر بنده اکثر استارت‌آپ‌‌ها در ابتدای راه با آن مواجه هستند، انگیزه است. اینکه شما بتوانید قبول کنید برای مدت حد‌اقل یک سال قرار است بدون درآمد کار کنید، نیاز به انگیزه‌‌ بسیار بالا دارد که خوشبختانه تیم موسس انجینیک با همکاری یکدیگر توانسته‌اند این مشکل را تا‌کنون حل کنند. البته مشکلات مالی نیز از موضوعات چالشی همیشگی استارت‌آپ‌ها هستند که ما نیز با آنها درگیر هستیم و تلاش می‌کنیم حتی‌الامکان با سرمایه‌های شخصی و به مرور آنها را رفع کنیم و در زمان مناسب با جذب سرمایه‌گذار، از این چالش نیز عبور کنیم.

  •  تیم  انجینیک شامل چند نفر و چه سمت‌ها و تخصص‌هایی می‌شود؟

انجینیک از دو موسس اصلی تشکیل شده که سال‌ها تجربه‌ همکاری و دوستی با یکدیگر دارند و به خوبی مکمل یکدیگر هستند. بنده، مهدی زارع به عنوان موسس و مدیر عامل فعلی، وظیفه‌‌ انتخاب و تهیه‌ بخشی از مطالب، پشتیبانی وب‌سایت، طراحی‌ و برنامه‌ریزی توسعه را بر عهده دارم. آقای حمید‌هاشمی نیز به عنوان کمک موسس (Co-Founder) وظیفه‌‌ تهیه‌‌ بخش دیگری از مطالب، برنامه‌ریزی فعالیت و روابط عمومی را عهده‌دار هستند. البته هر از ‌گاهی از نویسندگان میهمان نیز در تهیه‌‌ مطالب استفاده می‌شود.

  •  در حال حاضر در چه مرحله‌ای از استارت‌آپ خود قرار دارید؟

می‌توان گفت وب‌سایت انجینیک در ابتدای راه است و تلاش می‌کند تا استخوان‌بندی و استراتژی محتوایی خود را شکل دهد و به مرور با افزایش بازدید و افزایش همکاری با شرکت‌های مرتبط، وارد فاز جهش و تبلیغات شود.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎