تقنیه؛ صندوق خطرپذیر سعودی‌ها

0

کشور عربستان سعودی به طور رسمی یک استارتاپ در حوزه فناوری اطلاعات راه‌اندازی کرده است که صندوق سرمایه خطرپذیر آن ۵۰۰ میلیون ریال عربستان یا حدود ۱۳۳ میلیون دلار ارزش دارد. اختصاص این صندوق که «سرمایه تقنیه ریاض» نام دارد، شخصا توسط شاهزاده تورکی بن سعود بن محمد، پادشاه شهر عبدالعزیز تاسیس شده است. شرکا عبارتند از سرمایه مالی ریاض و چندین شرکت هولدینگ سعودی دیگر از جمله صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، صندوق بازنشستگی عمومی و صندوق توسعه منابع انسانی.

دفاتر اصلی این صندوق در پایتخت سعودی خواهد بود، اما یک دفتر بین‌المللی دیگر نیز در کالیفرنیا در منطقه منلو پارک افتتاح خواهد شد. علاوه بر فناوری اطلاعات، این صندوق روی انرژی، استقامت و مواد پیشرفته تمرکز خواهد کرد.

وب‌سایت تقنیه می‌گوید که این صندوق انتظار دارد یک صنعت نوپا ایجاد شود و به طور ضمنی گفته می‌شود که احتمال می‌رود بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایش ناموفق باشند. وقتی این فکر در ذهن آن‌ها باشد، این صندوق نه‌تنها روی بازوی بین‌المللی خود تمرکز خواهد کرد تا بتواند سرمایه خارجی را به سوی سرمایه خطرپذیر سعودی جذب کند، بلکه شرکت‌های خارجی را پیدا می‌کند تا تقنیه بتواند در ریاض سودده باشد.

وب‌سایت شرکت می‌گوید: «راهبرد سرمایه‌گذاری داخلی تقنیه با توجه به ماهیت نوپای صنعت سرمایه خطرپذیر سعودی طراحی شده است. به دلیل اینکه اکوسیستم نوآوری سلطنت هنوز باید توسعه پیدا کند، یک اقلیت کوچک از شرکت‌های داخلی هنوز در مراحل اولیه به سر خواهند برد.»

این یک توضیح کامل برای صندوق فناوری است که دولت آن را اداره می‌کند، به‌ویژه با توجه به اینکه از نظر بسیاری سرمایه‌گذاران فناوری سالم به دلیل داشتن تجربه کافی و مناسب در حال توسعه هستند. به نظر می‌رسد صندوق سعودی این وعده را قبول کرده است که سرمایه‌گذاری‌های فناوری، مستلزم رویارویی با خطرهای بزرگ است و باید در این مسیر صبور بود؛ در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی نمی‌توانند صبر کنند. آن‌ها می‌خواهند روی صنایع کوچک و متوسط تمرکز کنند که به آهستگی در حال رشد است اما به سرمایه نیاز دارد؛ زیرا بانک‌های تجاری محلی مردد هستند که آیا بودجه اقدامات تجاری را که بر اساس آن‌ها اکثر شرکت‌های فناوری دسته‌بندی‌ می‌شوند، تامین کنند یا نه.  این اعلامیه در کنفرانس فناوری عرب‌نت ۲۰۱۵ در شهر ریاض مطرح شد. عرب‌نت  چندین رویداد را در هر سال برای کارآفرینان عرب برگزار می‌کند و یک کنفرانس دیگر نیز در ماه مارس ۲۰۱۶ در بیروت و در ماه سپتامبر در کویت برگزار خواهد شد.

در این جلسات بیشتر روی برندسازی استارتاپی، برون‌سپاری، فناوری اطلاعات و اقتباس از برنامه‌های کاربردی به خدمات وب آمازون و مایکروسافت آزور تمرکز می‌کنند. به علاوه این یک فرصت مناسب برای دولت سعودی است تا برنامه ۲۰۳۰ هدف خود و سایر توسعه‌های منطقه‌ای مانند گزارش سرمایه‌گذاری سالانه عرب‌نت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را تبلیغ کند.

بسیاری از سرمایه‌های خطرپذیر متمرکز روی منطقه در این رویداد خود را معرفی کرده‌اند؛ اعم از کریم، الخبیر، Leap Ventures و BECO Capital.  رقابت‌ها نیز شامل یک دمو استارتاپ، یک ایده و یک جنگ بازی‌ها بود.

هیئت تقنیه از افرادی همچون عبدالله بن ابراهیم العیادی، محمد بن عبدالعزیز الاوهادی (صندوق سرمایه‌گذاری عمومی)، ابراهیم بن عبدالعزیز الحنیشیل (بانک اعتبار و پس‌انداز سعودی) و عبدالله بن حسن العبدالعزیز تشکیل شده است. این هیئت روی تقویت استارتاپ‌های حوزه فناوری اطلاعات عرب تاکید دارد و می‌خواهد مبلغ قابل ملاحظه‌ای را به پیشبرد و رشد آن در منطقه و در سطح بین‌المللی اختصاص دهد. آن‌ها معقتدند که این سرمایه‌گذاری چشم‌انداز بسیار مثبتی خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.