تعداد مزایای شغلی به ۳۵۰ رسیده است!

0

بر‌اساس یک گزارش تازه منتشرشده، حدود ۳۵۰ امتیاز شغلی وجود دارد که شرکت‌ها برای جلب‌نظر متقاضیان کار ‌از آنها استفاده می‌کنند. حال تصمیم‌گیری با شماست که کدام یک واقعاً ارزشمند‌تر هستند؟

در گذشته شرکت‌ها بسته‌های مزایای پایه مثل خدمات پزشکی، دندانپزشکی، برنامه‌هاي معاینه و ذخیره بازنشستگی را پیشنهاد می‌دادند، اما وضعیت کنونی به چه شکل است؟ گزینه‌های بسیاری روی میز است؛ از مزایای معمول (مرخصی استعلاجی) گرفته تا امتیازات غیرمعمول (خدمات ورزشی در منزل!).

بر اساس گزارشی از بیستمین گردهمایی سالانه انجمن جهانی مدیریت منابع انسانی، حدود ۳۵۰ مزیت شغلی توسط شرکت‌های مختلف ارائه شده است. مرخصی به همراه حقوق برای تربیت فرزند؟ بله! خدمات درمانی به انضمام ویدئو؟ حتماً! این هم خوب است. بیست سال پیش این سازمان تقریباً ۶۰امتیاز شغلی و ۱۰ سال پیش ۲۱۹ تا را ثبت کرده بود. این آماراکنون به ۳۵۰ مزیت شغلی رسیده است.

همان‌طور که شرکت‌ها مزایای جدیدی برای جذب استعدادها پیشنهاد می‌دهند، شما نیز باید برای اینکه ارزیابی کنید که بهترین آنها برای شما چیست، راهبردی تهیه کنید. به خاطر داشته باشید: هر گردی گردو نیست! شاید برخی مزایا در نگاه اول جذاب باشند اما شما باید از خود بپرسید که کدام یک واقعاً برای شما ارزشمند‌تر است؟ یعنی کدام‌یک واقعاً مورد استفاده شما قرار خواهد گرفت؟

  •  نیازهای کنونی و آتی خود را اولویت‌بندی کنید

پیش از مصاحبه یک فهرست پنج‌تایی از اولویت‌هایتان تهیه و آنها را براساس درجه اهمیت رتبه‌بندی کنید. برای بیشتر مردم بیمه درمانی کارفرما بسیار اهمیت دارد چراکه معمولاً از بیمه دولتی ارزان‌تر است و می‌تواند از مشکل هزینه‌های سنگین در زمان بیماری بکاهد. مزایای بازنشستگی خوب هم باارزش است. بر‌اساس گزارش سالانه انجمن خدمات غیرانتفاعی آمریکا، میانگین ذخیره بازنشستگی ۲/۳ درصد است. روزی شما نیاز دارید و می‌خواهید که بازنشسته شوید. در نتیجه پس‌اندازی که کارفرما برای شما کنار ‌می‌گذارد، می‌تواند بسیار مفید و باارزش باشد.

پیش از مزایای درمانی استاندارد، شاید شما به امکان کار از راه دورنیاز داشته باشید. آیا زمان آزاد بیشتر را ‌ترجیح می‌دهید یا حقوق بیشتر را؟ آیا ناهار روزانه مجانی جذاب به نظر می‌رسد؟ به این طریق، وقتی که مصاحبه شروع می‌شود و مدیر استخدام سعی می‌کند تا توجه شما را به حقوق و مزایای شرکت جلب کند، شما می‌توانید درست تعیین کنید که کدام‌یک مطابق نیازهای شماست و کدام‌یک با اینکه خیلی جالب به نظر می‌رسد، اما هیچ‌گاه مورد استفاده شما نیست.

برای مثال، یکی از تازه‌ترین مزایایی که به فهرست انجمن مدیریت منابع انسانی اضافه شده، انجماد تخمک با دلایل غیرپزشکی است! با اینکه پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای به نظر می‌رسد، اما اگر کسی قصد بچه‌دار‌شدن نداشته باشد، به هیچ‌ دردش نمی‌خورد. اما چیزی مثل هزینه تعطیلات یا امکان دورکاری برای سه روز در هفته چطور؟ خب، اینها مرتبط‌‌تر به نظر می‌رسند و می‌توانند در تصمیم شما برای پذیرفتن یا رد‌کردن آن شغل مؤثر باشند.

همچنین در درجه اول درباره اینکه چرا می‌خواهید شغل فعلی خود را ترک کنید، خوب فکر کنید. اگر به دنبال ارتقای شغلی یا افزایش درآمد چشمگیر هستید، ببينید این مزایای پرزرق‌و‌برق چقدر برای شما مفید خواهند بود؟

دوباره به فهرست اولویت‌هایتان برگردید؛ موقعیت کنونی و همچنین دو تا پنج سال آینده زندگی‌تان را مد‌نظر قرار دهید. اگر مسئول یک خانواده هستید، شاید یک برنامه مراقبت روزانه کامپیوتری، گزینه بسیار مناسبی باشد. اما اگر بچه‌های شما به مقطع راهنمایی رسیده‌اند، این گزینه شاید زیاد مفید نباشد.

  •  اطلاعاتی جامع و دقیق به‌دست آورید

به‌ظاهر شاید اینطور به نظر برسد که سازمان‌ها از این مزایا به عنوان ابزار استخدام و حفظ نیرو استفاده می‌کنند، اما گاهی آنها می‌خواهند تا با استفاده از این مزایای خلاقانه، از رقبایشان متمایز باشند. به عنوان مثال، این امتیاز که یک شرکت مرخصی‌های نامحدودی را برای کارمندانش در نظر بگیرد، اصلا معمول نیست. (بر اساس گزارش ۴درصد شرکت‌ها چنین راهبردی دارند)، بنابراین اگر شرکتی که در حال مصاحبه با آن هستید، چنین امتیازی را پیشنهاد داد، ممکن است با خود فکر کنید «این بهترین گزینه است!»

اما من از خودم می‌پرسم چه اندازه این امتیاز به دردبخور است؟ یک کارمند به طور متوسط چند روز در سال مرخصی می‌گیرد؟ آیا این عدد واقعاً خیلی بیشتر از همان ۲۰ روز در سال مرخصی معمول شرکت‌هاست؟

بهترین راه برای گرفتن یک تصمیم آگاهانه داشتن اطلاعات است. پیش از مصاحبه شغلی‌تان از کارمندان شرکت بپرسید کدام مزایا را بیشتر استفاده می‌کنند و کدام را کمتر. از شرکت تقاضا کنید تا فهرست کتبی جامعی از مزایا و همچنین اطلاعاتی درباره هزینه‌های درمانی که بیمه متقبل نخواهد شد را در اختیارتان قرار دهد. اینها به احتمال زیاد به دردتان می‌خورند.

شرکت موظف است این اطلاعات را پیش از پذیرش شغل در اختیار شما قرار دهد. وقتی من مسئول استخدام بودم، سازمان‌ها این اطلاعات را در اختیار متقاضیان نمی‌گذاشتند مگر اینکه کسی خودش درخواست می‌کرد؛ پس درخواست کنید! این بخش کارتان را برای جست‌وجوی اطلاعات بگذارید. به مزایای شغلی در وب‌سایت شرکت توجه کنید و همیشه از آنها بخواهید تا اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهند.

  •  مراقب  حقوق دریافتی باشيد

همچنان‌که پیش‌تر هم گفته بودم، میزان دستمزد هم برای شما و هم برای کارفرما از اهمیت زیادی برخوردار است. شرکت‌ها برای جلوگیری از بالا‌رفتن هزینه‌های ثابت، ترجیح می‌دهند تا پولشان را بیشتر در بخش مزایا و پاداش خرج کنند و نه در حقوق. وقتی شما یک پیشنهاد شغلی می‌گیرید، حواستان باشد که درخواست پاداش کارمند جدیدالورود را هم به حقوق اضافه کنید. بر اساس گزارش انجمن مدیریت منابع انسانی، در طول پنج سال گذشته افزایش چشمگیری در تنوع پاداش‌های پیشنهادی به کارمندان صورت گرفته است. مواردی مانند‌ پاداش عملکرد، پاداش کارمند جدیدالورود و پاداش معرف، با اینکه مزایای غیرمعمول اغواکننده هستند اما از حقوق شما مهم‌تر نیستند. واقعیت این است که افزایش حقوق شما بر‌اساس حقوق پایه تعیین می‌شود. در نظر داشته باشید که آموزش رایگان آنلاین MBA نمی‌تواند کمبود اجاره‌بهای خانه شما را جبران کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.