تعامل سازمان فضایی ایران با استارتاپ‌ها 

به منظور شناسایی و توانمندسازی کسب‌و‌کار‌های فضاپایه صورت می‌گیرد

0

سازمان فضایی ایران قصد دارد به منظور توسعه کسب‌و‌کار‌های فضاپایه و ترویج استفاده از خدمات و محصولات فضایی در زندگی روزمره، در شهریور ماه امسال رویداد استارتاپی در حوزه فضایی برگزار کند.

سازمان فضایی ایران قصد دارد به منظور توسعه کسب‌و‌کار‌های فضاپایه و ترویج استفاده از خدمات و محصولات فضایی در زندگی روزمره، رویداد استارتاپی در حوزه فضایی برگزار کند.

زیرساخت‌های ماهواره‌ای سال‌هاست که در جهت بهبود کیفیت زندگی بشر مورد استفاده قرار می‌گیرند و ماهواره‌های ناوبری امروز به یکی از ارکان اساسی مسیریابی تبدیل شده‌اند. ماهواره‌های مخابراتی شالوده بسیاری از ارتباطات صوتی و تصویری را تشکیل می‌دهند و با بهره‌برداری از ظرفیت ماهواره‌های سنجش از دور و پردازش‌های مختلف تصاویر دریافتی از این ماهواره‌ها، ارزش افزوده بالایی خلق می‌شود.

داده‌های ماهواره‌ای و همچنین فناوری فضایی موجود در کشور، این قابلیت را دارند تا توسط نوآوران و متخصصان مورد استفاده قرار گرفته و به یک کسب‌و‌کار با انواع مشتریان دولتی، خصوصی و عمومی تبدیل شوند؛ از همین رو سازمان فضایی ایران در راستای تحقق سیاست‌های دولت برای توسعه کسب‌و‌کار‌ها و اشتغالزایی تصمیم به برگزاری رویداد شناسایی و توانمندسازی کسب‌و‌کار‌های فضاپایه گرفته است.

راه‌اندازی برنامه تعامل با استارتاپ‌ها زیر نظر سازمان فضایی ایران علاوه بر ایجاد تحرک و امید در بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته و ایجاد فرصت‌های کارآفرینی و اشتغال در بخش خصوصی این حوزه، به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌‌بنیان نیز کمک شایانی خواهد کرد و خروجی این تعامل، می‌تواند به تاسیس استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا با قابلیت رشد سریع و جذب سرمایه در حوزه فضایی و درآمدزایی مناسب برای همکاری با سازمان‌های بزرگ و حتی بین‌المللی منجر شود.

قرار است اولین رویداد سازمان فضایی ایران در شهریور ماه امسال برگزار شود که در این رویداد سلسله مطالبی از کاربرد‌های فضایی و ارزش‌های افزوده آن در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی، محیط زیست، مدیریت بحران، حمل‌و‌نقل شهری و ریلی، خدمات شهری، نفت و گاز، هواشناسی و‌… ارائه می‌شود.

ایده‌های بسیار متنوعی برای شروع یک استارتاپ در قالب هر یک از این حوزه‌ها با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای وجود دارد که در روز رویداد در اختیار شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به واسطه این رویداد سیاست‌های مشتریان دولتی و سازمان‌های حمایت‌کننده از کسب‌و‌کار‌های نوپا به همراه نیاز‌ها و سرفصل‌های قابل سرمایه‌گذاری در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. گفتنی است رویداد دوم در مهر ماه امسال و همزمان با هفته جهانی فضا برگزار خواهد شد و در این رویداد تیم‌ها و ایده‌هایی که از قبل در سلسله رویداد‌های سازمان فضایی ایران ثبت‌نام کرده‌اند، در یک رقابت استارتاپی توانمندی خود در تجاری‌سازی و رقابت در دنیای کسب‌و‌کار را محک خواهند زد که حداقل ۱۰ایده یا استارتاپ، موفق به حضور در این مسابقه خواهند شد و در پایان این مسابقه استارتاپی، تیم‌های برتر فرصت ارائه ایده‌ها و محصولات خود به سرمایه‌گذاران و مشتریان بالقوه و بالفعل را خواهند داشت.

مسئولان برگزاری این رویداد امیدوارند که به واسطه سلسله رویداد‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی، هیجان استفاده از خدمات و فناوری فضایی در سطح جامعه ایجاد شود و اعتقاد دارند که این مهم بدون همکاری و مهم‌تر از آن همدلی بدنه اصلی تشکیل‌دهنده جامعه فضایی کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.

لازم به ذکر است اولین رویداد سازمان فضایی ایران قرار است در روز ۲۱ شهریورماه برگزار شود که جزئیات آن متعاقبا در سایت این سازمان اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.