تشنگي شما را مشتري مي‌کند

0

​شعارها و راهکارهاي تبليغاتي اسپرايت که يکي از نوشيدني‌هاي محبوب دنياست

اسپرايت به معني روح است و شعارهاي تبليغاتي اين برند نيز کاملا با نام آن هم‌خواني داشته‌اند به اين معنا که شعارهاي تبليغاتي اين برند و يا تصاوير و ويدئوهاي آن، بيشتر روح و روان مخاطبان را نشانه گرفته و اين نوشابه را مانند يک روح در بدن آن‌ها تزريق کرده‌اند

 

جوانان، هنرمندان و ورزشکاران سه فاکتور مهم در سيستم‌هاي تبليغاتي اسپرايت محسوب مي‌شوند که طي چندين دهه به‌عنوان استراتژي‌هاي مهم اين برند نوشيدني به کار رفته‌اند. نوشيدني اسپرايت که از توليدات کمپاني کوکاکولاست، شعارهاي تبليغاتي خود را با مزه ترش ليمو شروع کرد و به‌تدريج با استفاده از هنرمندان هيپ‌هاپ، ستارگان جهاني بسکتبال و علايق جوانان توانست نام خود را در ميان مصرف‌کنندگان به برندي آشنا و محبوب در ميان نوشابه‌هاي بي‌رنگ تبديل کند. آنچه در راهکارهاي بازاريابي اين برند چشم‌گير است، موفقيتي است که از همان سال‌هاي آغاز توليد خود به دست آورد. انتخاب چند شعار تبليغاتي مناسب باعث شهرت اسپرايت در ميان ديگر نوشابه‌هاي جهاني شد و رفته‌رفته اين شعارهاي تبليغاتي جزئي از اين برند شدند که تا حال حاضر نيز کارايي خود را به‌عنوان يک فاکتور تبليغاتي حفظ کرده‌اند.

 

 رفع تشنگي با طعم ليمو

اسپرايت ازجمله توليدات کوکاکولا است که در رقابت با سون‌آپ، که از محصولات پپسي بود، توليد شد. طعم ليموترش از اولين طعم‌هايي بود که براي اين نوشابه انتخاب شد و هنوز هم اين نوشيدني بي‌رنگ با همان طعم ليمويي خود شناخته مي‌شود. جالب است بدانيد در ابتدا در سال ۱۹۵۹ اين نوشيدني با نام فانتا در آلمان توليد شد و سرانجام با نام تجاري اسپرايت در سال ۱۹۶۱ در ايالات‌متحده آمريکا معرفي شد و از آن پس در سراسر جهان به همين نام شناخته شد. کلمه «lemon» يادآور طعم ليموترش اين نوشيدني است، به طوري که که شعار اصلي اين برند در دهه ۶۰ و ۷۰ بر روي ترش‌مزه بودن اين نوشابه متمرکز بود و عباراتي مانند «سوزن‌سوزن شدن از ترشي»، «به طور طبيعي ‌ترش» و… ازجمله شعارهاي تبليغاتي اوليه اين برند محسوب مي‌شوند. در دهه ۱۹۸۰ اسپرايت اولين کمپين تبليغاتي خود را با شعار «اسپرايت، طعم فوق‌العاده ليمو را مي‌سازد» کار خود را شروع کرد و اين عبارت تا مدت‌ها بر لوگوي اين برند باقي ماند. همچنين در دهه ۱۹۸۰ اسپرايت توانست در ميان نوجوانان با شعار «من اسپرايت را در وجود شما دوست دارم» طرفداران زيادي به دست آورد که البته معناي لغت «وجود» در اين ترکيب بسيار تاثيرگذار بوده و روح و روان مخاطبان نوجوان خود را در نظر گرفته است. اسپرايت به معني روح است و شعارهاي تبليغاتي اين برند نيز کاملا با نام آن هم‌خواني داشته‌اند و خصوصا در تبليغاتي که مخاطب آن جوانان بودند، اين تمايز معنايي به‌شدت چشم‌گير است، به اين معنا که شعارهاي تبليغاتي اين برند و يا تصاوير و ويدئوهاي آن، بيشتر روح و روان مخاطبان را نشانه گرفته و اين نوشابه را مانند يک روح در بدن آن‌ها تزريق کرده‌اند. «من اسپرايت وجود شما را دوست دارم» يعني من روح و روان شما را دوست دارم، و روح شما نيز به نوشيدن اسپرايت علاقه‌مند است.

 

 لبرُن جيمز چه نوشابه‌اي مي‌خورد؟

استفاده از چهره‌هاي محبوب مردمي ازجمله راهکارهاي تبليغاتي مهمي است که توسط بسياري از شرکت‌ها اعمال مي‌شود. در اين ميان، برند اسپرايت نيز از اين راهکار به نحو احسن استفاده کرده و با بستن قرارداد با يکي از چهره‌هاي محبوب بسکتبال ان‌بي‌اي، يعني لبرن جيمز، تاثير زيادي بر مخاطبان داشته است. طرفداران ورزشکاران و چهره‌هاي مشهور به صورت طبيعي از آن‌ها تقليد مي‌کنند، سعي مي‌کنند مانند آن‌ها لباس بپوشند و يا نوشيدني‌هاي محبوب آن‌ها را بنوشند. به همين خاطر از اواخر دهه ۱۹۹۰ شاهد حضور بازيکنان مشهور بسکتبال در تبليغات اسپرايت هستيم که موفقيت‌هاي چشم‌گيري را براي اين برند داشته است. لبرن جيمز، ازجمله ورزشکاراني است که با برند اسپرايت همکاري داشته و طبق نظر مديران اين کمپاني، شريک مناسبي براي معرفي محصولات جديد اين برند به شمار مي‌رود، به‌طور مثال براي تبليغ يکي از نوشابه‌هاي اسپرايت موسوم به۶Mix Sprite  با يک بسته‌بندي ويژه، شماره لباس اين بازيکن به همراه حرف اول اسمش در پس‌زمينه اين برچسب قرار داده شد. ضمن اينکه قرار دادن تصوير يک تاج يادآور لقب اين بسکتباليست، شاه جيمز، است که در بسته‌بندي جديد اين محصول به چشم مي‌خورد. ۶Mix Sprite همراه با لبرن جيمز، توسط کمپين‌هاي تبليغاتي زيادي پشتيباني شده است که نمونه‌اي از آن ارائه يک فيلم تبليغاتي ۱۵ دقيقه‌اي در اين باره است، ضمن اينکه بيلبوردهاي تبليغاتي و آگهي‌هاي ديجيتالي متفاوتي نيز از تبليغ فوق به مخاطبان جهاني اين برند نمايش داده شده است. جالب است بدانيد يکي از نوآوري‌هاي اين کمپاني در تبليغات جيمز از ۶Mix Sprite اين است که مصرف‌کنندگان مي‌توانند شماره‌اي که در بالاي در اين قوطي است را به آدرس سايت اين کمپاني بفرستند و برنده جايزه‌هاي ويژه اين کمپين شوند. جايزه‌هايي که براي اين منظور در نظر گرفته‌اند نيز علاوه بر موارد معمول مانند کارت هديه و جوايز مالي شامل پاداش‌هاي خاص‌تري نيز مي‌شود، مانند پيراهن امضاشده لبرن جيمز، قوطي اسپرايت که توسط او امضا شده و پوشاک ورزشي.

 

 حرف خودتان را گوش کنيد

يکي از کمپين‌هاي تبليغاتي موفق اسپرايت، کمپين موسوم به «Obey You» است، به اين معنا که خطاب به مصرف‌کنندگان خود مي‌گويد از خودتان اطاعت کنيد. اين شعار تبليغاتي خصوصا در بين جوانان و نوجوانان طرفداران زيادي را براي اين نوشيدني به همراه داشته است و به‌ويژه وقتي با آهنگ‌هاي هيپ‌هاپ با اشعاري مانند «از تشنگي خود حرف‌شنوي داشته باشيد» همراه شود، تاثير زيادي بر مخاطبان جوان خود دارد. در حال حاضر اين شعار تبليغاتي به يکي از نشانه‌هاي برند اسپرايت تبديل شده که براي مخاطبان آن شناخته شده است.

اين کمپين در سال ۱۹۹۴ کار خود را شروع کرد. در اين سال اسپرايت يکي از شعارهاي تبليغاتي جديد خود را با عنوان «از تشنگي خود اطاعت کند» به کار برد و با توجه به اينکه با آهنگ‌هاي هيپ‌هاپ آن زمان هماهنگ شده بود، تاثير زيادي بر مخاطبان خود گذاشت. شعر آهنگ مذکور با اين عبارات شروع مي‌شد: «هرگز خودتان را فراموش نکنيد، سردي را بگيريد، قوطي سرد را، و از تشنگي خود حرف‌شنوي داشته باشيد.» اين شعار تبليغاتي نيز مانند بسياري از شعارهاي اين برند، به‌عنوان يکي از استراتژي‌هاي موفق بازاريابي اين کمپاني شناخته شده که تاکنون نيز اعتبار خود را حفظ کرده و کارايي دارد. به طوري که مخاطبان هنوز هم آن را باور دارند و با ديدن تصاوير و فيلم‌هاي مربوط به آن و يا شنيدن آهنگ آن، اسپرايت و طعم ليمويي آن را به خاطر مي‌آورند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.