ترکیه- شیکاگو؛یک مراوده استارتاپی

0

در داخل‌وخارج از مرزهای ترکیه، مردم متوجه فرصت‌هایی هستند که یک بازار درحال‌توسعه و رو‌به‌رشد می‌تواند داشته باشد. در سطح بین‌المللی، شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر  «۵۰۰ استارتاپ»، اعلام کرده است یک بودجه خرد ۱۵ میلیون دلاری روی بیش از ۱۰۰ استارتاپ ترکی ،در چند سال آینده، سرمایه‌گذاری خواهد کرد. «۵۰۰ استارتاپ» درحال‌حاضر در هشت شرکت که مؤسسان آنها کارآفرینان ترک هستند، سرمایه‌گذاری کرده است. در سال ۲۰۱۳، شرکت تله‌سیتی گروپ، ارائه‌دهنده مراکز داده‌ پیشرو در صنعت اروپا، شرکت SadeceHosting  را که ارائه‌دهنده مرکزداده در ترکیه است، خریداری کرد. در سال ۲۰۱۴، Monitise، یک شرکت واقع در انگلستان، که راهکارهای پرداخت از طریق تلفن همراه را ارائه می‌دهد، ارائه‌دهنده فناوری تجارت تلفن همراه ترکی به نام پوزیترون را به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. این شرکت انگلیسی با‌انجام این معامله قصد داشت در‌سراسر خاورمیانه توسعه پیدا کند. در هر دو معامله، ترکیه به‌اندازه یک اقتصاد دیجیتالی که به‌سرعت در حال رشد است در محل تقاطع اروپا، آسیا و خاورمیانه جذاب بود. شرکت‌ سرمایه‌گذار خطرپذیر محلی مانند ۲۱۲ Capital و Revo Capital، و پارک‌های فناوری که دولت بودجه آنها را تأمین می‌کند، نقش انکوباتور را برای رشد استارتاپ‌ها ایفا می‌کنند و موتورهایی هستند که به موفقیت آنها کمک می‌کنند. یکی از این پارک‌های فناوری ITU ARI Teknokent است که قصد دارد اکوسیستم محلی را از طریق افتتاح برنامه‌ها و خدماتی، که کسب‌وکار محلی را به بازارهای بین‌المللی پیوند می‌دهند، توسعه دهد. شیکاگو اولین مکان جذاب برای آنها است که خدماتی را به جامعه اکوسیستم آنها ارائه می‌کند.

 استارتاپ‌های ترک به شیکاگو می‌آیند

برنامه شتاب‌دهنده بین‌المللی ITU ARI Teknokent بهترین استارتاپ‌هایی را که در ترکیه در مرحله رشد هستند، انتخاب‌کرده تا آنها را برای ورود به بازار آمریکا آماده کند. مرحله نهایی برنامه شتاب‌دهنده آنها به مدت یک ماه در آمریکا (سه هفته در شیکاگو و یک هفته در سان‌فرانسیسکو) برگزارخواهدشد. در این مدت جلسات‌حضوری با مشتریان‌بالقوه و شرکای‌کاری و نیز سرمایه‌گذارانی که جذب این شرکت‌ها شده‌اند، برگزارخواهد شد. در هر سفر یک روزه، نسخه نمایشی برای جامعه کاری محلی در نظر گرفته‌شده است.

 روز نمایش در ۱۸۷۱

در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۶، ۱۸۷۱ میزبان نمایش ۹ مورد از موفق‌ترین استارتاپ‌های ترکیه در شیکاگو بود. این رویداد جلسه‌ای بین سرمایه‌گذاران، مدیران اجرایی، رؤسا و سهامداران اصلی بود. هیئت‌داوران از کریس بوردیکس مدیر شرکت  Techweek Chicago، جیم اسپینلو مدیرعامل Birdsong Venture، متی فرانچیس مدیر Healthbox، عزیز لالجی مدیر VentureDNA و روبرت اوکاب مدیر RPX Group تشکیل‌شده بود. سخنرانان اصلی نیز پروفسور موهامبیر سانی از دانشکده مدیریت دانشگاه شیکاگو و جیسون فراید مؤسس و مدیرعامل Basecamp بودند. گفتگو درباره فرصت‌های بین‌المللی بیشتر میان جوامع‌کارآفرینی و باز‌شدن‌درب‌ها به‌روی بازارهای جدید بین اکوسیستم‌های شیکاگو و ترکیه بود. موهانبیر سانی بیان کرد که استارتاپ‌های ITU GATE و رویداد دمودی به افزایش ارزش اکوسیستم شیکاگو کمک‌کرده‌است: «وقتی شما افرادی را که از رشته‌های‌مختلف، از بازارهای‌مختلف، و از فرهنگ‌های‌مختلف آمده‌اند، گرد هم جمع می‌کنید، به نتایج بهتر و غنی‌تری دست‌می‌یابید. این شرکت‌های ترک می‌توانند چشم‌اندازهایی را درباره موفقیت در بازارهای در‌حال‌ظهور ارائه‌دهند، و این بسیار‌مهم است زیرا آن‌بازارها آینده را تعیین خواهند کرد. استارتاپ‌هایی که در اینجا حضور‌دارند محصولات جهانی باانگیزه‌های جهانی ارائه داده‌اند. این تبادل چیزی است که باید بیش از این انجام گیرد».

 شیکاگو یک مرکز جهانی و در حال رشد

«۱۸۷۱»  اخیراً به‌عنوان بهترین انکوباتور در آمریکا شناخته‌شده است و در جهان رتبه چهارم را کسب‌کرده‌است. این رویداد نمونه‌ای از غلبه درحال‌رشد شیکاگو، نه‌تنها در حوزه کارآفرینی داخلی بلکه به‌عنوان یک مرکز کانونی و بین‌المللی برای استارتاپ‌های جهانی است. شیکاگو بالاترین رشد را بین اکوسیستم‌های کارآفرینی آمریکا در دنیا داشته است. دلیل آن نیز داشتن یک جامعه متصل به جهان و پررونق، و مجموعه‌ای از استارتاپ‌هایی است که به‌سرعت در حال رشد هستند و توجه جهانیان را در حوزه کارآفرینی به خود جلب می‌کنند از قبیل:  Uptake، Groupon، GrubHub، Raise  و Avant . به‌طور‌کلی می‌توان گفت پیوند اکوسیستم استارتاپی ترکیه و شیکاگو می‌تواند تحول بزرگی را در حوزه اکوسیستم فناوری در سطح دنیا ایجاد کند. به‌علاوه تجربیات و اطلاعات مفیدی درباره کارآفرینی تبادل خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.