تدارک آنلاین سفرهای آفلاین

0

ParvazYar.com که در ابتدای فعالیتش فقط در حوزه سفرهای هوایی کار می‌کرد، به دلیل استقبال مخاطبان و همچنین تور و پکیج‌هایی که برای این وب‌سایت ارسال می‌شد تصمیم به گسترش فعالیتش در حوزه انواع سفرها گرفته است. محمدرضا عطار، بنیان‌گذار پروازیار، بیشتر برای ما می‌گوید.

 چه سیستم خدماتی را برای پروازیار تعریف کرده‌اید؟

سیستم خدمات مسافرتی ما به این صورت است که دو نوع کاربری امکان ثبت‌نام در سایت را دارند: ۱- آژانس ۲- مسافر. تمامی فرآیندها در این خلاصه می‌شود که مسافران برنامه سفر خود و همچنین نیازها و انتظارات خود را شرح می‌دهند، بعد نوبت آژانس‌های مسافرتی می‌شود که وارد میدان شوند و برای برنامه‌های سفر موجود در سایت پیشنهادهای خود را مطرح کنند تا مسافران از میان پیشنهادهای موجود ایده‌آل‌ترین گزینه را انتخاب کنند. در این فرایند طبیعتا با افزایش فضای رقابتی میان آژانس‌های مسافرتی، بهترین نرخ و خدمات مسافرتی به مسافرها ارائه خواهد شد و امکان سفر را برایشان به بهترین نحو میسر خواهد کرد. علاوه بر برنامه اصلی، یک‌سری خدمات فرعی نیز ارائه می‌دهیم، مثلا پنلی در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار دادیم تا بتوانند پکیج‌های مسافرتی خود را برای مسافرها به نمایش بگذارند.

 چه وجه تمایزی ایجاد کرده‌اید تا با سرویس‌های رقیب مشابه خود که پیش از شما شروع کرده‌اند رقابت کنید؟

یکی از کارهایی که تا امروز بین آژانس‌های مسافرتی مرسوم بوده ارسال پکیج‌های مسافرتی برای همکاران و به‌نوعی افزایش فروش بوده که معمولا فرایند خسته‌کننده‌ای داشت. به این صورت که پکیج‌های مسافرتی‌شان را برای همکاران به‌صورت دوره‌ای فکس می‌کردند و یا از سرویس‌های ایمیلی استفاده می‌شد. برای رفع این نیاز تصمیم گرفتیم یک شبکه اجتماعی ساده برای ارسال پکیج‌های مسافرتی همکاران ایجاد کنیم که خوشبختانه با استقبال خیلی خوبی روبه‌رو شد. اسم این بخش را هم دیوار گذاشتیم.

 در قسمت «بهترین روش برای یافتن حرفه‌ای‌ها» چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

بعد از انجام هر سفر مسافرها می‌توانند به پروفایل آژانس‌های مسافرتی که از آن‌ها خدمات گرفته‌اند امتیاز بدهند و این امتیازها برای هر پروفایل ثبت می‌شود. علاوه بر این وابسته به توانایی‌ها و خدماتی که هر آژانس ارائه می‌کند امکان تفکیک و جستجوی این شرکت‌ها فراهم خواهد شد. در کل فرایندی است برای جستجوی کارشناس آژانس‌های مسافرتی نزدیک به خواسته‌های مسافرها، علت تعریف این بخش دعوت از کارشناسان هر بخش برای پیشنهادگذاری بر روی برنامه‌های سفر است.

 در بخش سفرنامه‌نویسی چطور؟

این همان قسمتی است که مسافرها خواسته‌های خود را از یک سفر به آن ارسال می‌کنند تا آژانس‌ها بعد از ثبت برنامه سفر توسط مسافر شروع به پیشنهادگذاری کنند. اسم این قسمت «ارسال یک برنامه سفر» است که باید اعتراف کنم نحوه پرسش شما از این قسمت من را به فکر انداخت سرتیتر این بخش را عوض کنم. چون ما سفرنامه مسافرها را دریافت نمی‌کنیم! و به شکلی خواستیم پیش‌پیش مسافرها سفرنامه‌شان را بگویند و این حس را به مسافر القا کنیم که هر چیزی که درخواست کنند همان برایشان فراهم خواهد شد.

 چه تورهایی را معرفی می‌کنید؟

برای معرفی تورهای مسافرتی هیچ محدودیتی نداریم، اما بالاخره در هر فرایندی قطعا یک‌سری خواسته‌های غیرمعقول هم مطرح می‌شود، مثلا چند روز پیش یکی از آژانس‌های تهران درباره امکانات و خدمات نامشروعی که به قول معروف اون‌ور آب می‌تواند ارائه کند توضیح مبسوطی داده بود که بلافاصله حذف شد.

 منظور شما از «مسافر خوب و باانگیزه» چیست؟ چطور به اطلاعات آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید؟

آقای وثوقی که به‌طور خیلی دقیق در بخش نیازهای بازار در صنعت گردشگری در حال تحقیق و بررسی است و به‌نوعی فرآیندهای تحقیقات بازار بر عهده او است، فرآیندهایی را در نظر گرفت تا به‌مرور زمان به یک بانک اطلاعاتی قوی از مسافرهای پرسفر، کم‌سفر و مسافران با سفرهای کاری دست پیدا کنیم. روش‌هایی که برای جمع‌آوری این اطلاعات در نظر گرفتیم کاملا خلاقانه است و هیچ مزاحمتی برای مسافرهای خودمان ایجاد نخواهیم کرد. محاسبات آماری دقیقی روی هر بخش انجام می‌شود که چندان علاقه‌ای ندارم بیشتر از این درباره رمز و رازهای فرایند کاری‌مان توضیح دهم، چون جمع‌آوری چنین اطلاعاتی واقعا انرژی زیادی از ما می‌گیرد.

 منبع درآمد شما از چه محلی است؟

فرآیند ارسال برنامه سفر توسط مسافر و همچنین ثبت پیشنهاد برای کارشناسان آژانس‌های مسافرتی شامل هزینه است، علاوه بر این پذیرش آگهی گرافیکی و همچنین دریافت هزینه بابت ثبت پکیج‌های مسافرتی توسط اپراتورهای پروازیار و همچنین فروش آنلاین برخی تورهای خاص که در حال برنامه‌ریزی و توسعه آن هستیم، درآمد پروازیار را تشکیل می‌دهند.

 چگونه به بازار مخاطبان خود دسترسی پیدا می‌کنید؟ و در حال حاضر چقدر مشتری دارید؟

قبل از راه‌اندازی وب‌سایت پروازیار اطلاعات دقیقی از آژانس‌های مسافرتی جمع‌آوری کردیم و حالا به‌صورت ایمیلی، پیامکی و یا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها در ارتباط هستیم. برای جذب مسافران جدید هم بیشتر از تبلیغات در فضای اینترنت استفاده می‌کنیم.

قبل از اینکه بخواهم درباره نرخ تبدیل کاربر به مشتری توضیحی دهم، باید بگویم که ما توجه بیشتری به وفادارسازی کاربرهایمان داریم، چون برنامه‌ریزی‌های ما بر اساس بازدیدهای مجدد است اما در حال حاضر این نرخ نزدیک به ۵ درصد است.

 برای رسیدن به این مرحله چه مشکلاتی را پشت سر گذاشتید؟

در قسمت برنامه‌نویسی در بخش‌هایی با مشکلات اساسی مواجه شدیم که به مدد منابع مالی و با کمک یک برنامه‌نویس خارج از تیم خودمان توانستیم یک‌سری از مشکلات جزئی را حل کنیم. بعد از اجرای سایت می‌بایست به دنبال اخذ مجوزهای لازم از مراجع قانونی می‌بودیم که واقعا برای توضیح نحوه فعالیتمان شدیدا اذیت شدیم. حتی در چند مرحله گفتند فعالیت ما قانونی نیست و امکان ارائه مجوز وجود ندارد. اما هرطور بود با تماس‌های تلفنی مکرر با مجموعه مربوطه توانستیم شرایط را شرح دهیم و مجوزهای لازم را بگیریم. البته خیلی راحت توانستیم با بانک‌ها ارتباط برقرار کنیم و کارمان در آن قسمت خیلی سریع انجام شد و درگاه‌های بانکی را دریافت کردیم. اما برای شروع و ادامه فعالیت عمده موانع و مشکلات ما منابع مالی بسیار محدودمان بود و هست که سرعت ما را خیلی کم کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.