تبلیغات تاکسی‌های آنلاین با ادلیفت

1
فضای تبلیغات همواره فضای پر‌کششی بوده‌ و هر‌ازگاهی شاهد ظهور رسانه‌ای جدید هستیم که بستر تازه‌ای را برای تبلیغات ایجاد می‌کند. اما این‌بار بچه‌های استارتاپی در استارتاپی به نام ادلیفت به نشانی adlift.ir  دست به ابتکار عمل جالبی زده‌اند و فضای داخل تاکسی‌های آنلاین را به عنوان رسانه جدیدی برای تبلیغات معرفی کرده‌اند. محمد امین ساجدی ۲۵ ساله و رامین جوی ۲۷‌ساله بنیانگذاران این استارتاپ هستند که هر دو متولد اهوازند. محمدامین مهندسی نرم‌افزار را در دانشگاه لرستان گذرانده ‌ و دانشجوی ارشد مدیریت تکنولوژی در دانشگاه علم و صنعت است. رامین نیز دیپلم الکترونیک دارد و برنامه‌نویسی را به صورت خودخوان یاد گرفته است. محمد امین می‌گوید قبل از این استارتاپ دیگری در حوزه دلیوری آنلاین غذا در شهر اهواز راه انداخته بودند که پس از ۳ سال فعالیت در آن با مشورت‌هایی که می‌گیرند و با توجه به اینکه رقبای بزرگی در بازار داشتند، علی‌رغم اینکه به درآمدزایی رسیده بودند، تصمیم می‌گیرند آن کار را کنار بگذارند. «‌همزمان با استارتاپ قبلی در حوزه تبلیغات نیز کارهایی انجام می‌دادیم و در یک کانون تبلیغاتی در شهر اهواز فعالیت می‌کردیم و با فضای تبلیغات آشنا بودیم. ایده ادلیفت از آنجایی به ذهنمان رسید که با بررسی‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم رسانه‌هایی که در حال حاضر برای تبلیغات استفاده می‌شوند به حالت اشباع رسیده‌اند و جای فضای جدیدی برای تبلیغات خالی است. از طرف دیگر با رشدی که اسنپ و تپ‌سی در شهر‌های مختلف کرده بودند، تصمیم گرفتیم رسانه جدیدی را در تاکسی‌های آنلاین راه بیندازیم که هم بیزینس‌های مختلف بتوانند از این امکان برای تبلیغات خود استفاده کنند و هم منبع درآمد جدیدی برای رانندگان تاکسی‌های آنلاین ایجاد شود. بر همین اساس با چند شتاب‌دهنده وارد مذاکره شدیم و در نهایت در خرداد ماه ۹۶ در شتاب‌دهنده دیموند با ایده ادلیفت پذیرش گرفتیم. در ابتدای راه برای اینکه ایده را آزمایش کنیم، کیف‌هایی را طراحی کردیم که در پشت صندلی نصب می‌شدند و در آن امکان قرار‌دادن بروشور و سایر اقلام تبلیغاتی وجود داشت. با این کار فیدبک‌های خوبی دریافت کردیم. پس از آن تبلت‌هایی را در یک سری از ماشین‌های اسنپ قرار دادیم و کار را تقریبا ۲ ماه آزمایش کردیم و از این شیوه نیز بازخوردهای خوبی دریافت کردیم و به توسعه پلتفرم پرداختیم و موفق به جذب سرمایه نیز شدیم.»
  •   ادلیفت چه‌کار می‌کند
ادلیفت در واقع یک فضای تبلیغات دیجیتال خارج از منزل ایجاد کرده است. از این نظر می‌توان گفت ادلیفت یک بیلبورد ویدئویی متحرک است که در عین حال که اوقاتی را برای سرگرمی مسافران تاکسی‌های آنلاین فراهم کرده‌، امکانی را برای تبلیغات بیزینس‌های مختلف نیز فراهم آورده است. فضای تبلیغات دیجیتال خارج از منزل یا  Digital out of home یکی از ابزارهای تبلیغاتی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در ایران تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. «‌پلتفرم ما در ادلیفت یک پلتفرم آگاهی- سرگرمی است‌ و هدف اصلی ما این است که تجربه لذت‌بخش‌تری از سفرهای درون‌شهری برای مسافران ایجاد شود. مسافران زمانی که در تاکسی‌های آنلاین نشسته‌اند، فقط ۳۰ درصد زمانشان به دیدن تبلیغات می‌گذرد و در ادلیفت سعی کرده‌ایم ویدئوهایی در زمینه‌ها و مناسبت‌های مختلف در دسته‌بندی‌هایی مانند آموزشی، سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها و غیره تولید کنیم‌ و در این زمینه با سازمان‌های مختلف برای تولید ویدئو همکاری داریم. به عنوان مثال، شهرداری در حوزه فرهنگ‌سازی یا سازمان میراث فرهنگی در معرفی آثار تاریخی تهران برای ما ویدئو تولید می‌کنند. علاوه بر این، ما در راستای مسئولیت اجتماعی فضای تبلیغاتی را به خیریه‌ها و موسسات مردم‌نهاد مانند خیریه محک یا رعد نیز اختصاص می‌دهیم.» ویدئوها در ادلیفت به صورت هدفمند برای مسافران براساس مسیری که طی می‌کنند و مبدأ و مقصدی که دارند، نمایش داده می‌شود. از طرف دیگر این امکان برای بیزینس‌ها نیز فراهم است که بتوانند تبلیغات هدفمند داشته باشند. بیزینس‌ها می‌توانند مشخص کنند که تبلیغاتشان در کدام مناطق تهران، برای چه جنسیتی و در چه ساعاتی پخش شود. «‌تبلت‌های ادلیفت به اینترنت متصل هستند و لوکیشن جغرافیایی هر مسافر مشخص است. بر همین اساس ما صف هوشمندی برای ارائه ویدئو داریم که براساس موقعیت جغرافیایی مسافر ویدئو مرتبط پخش می‌شود‌ و در حال حاضر در حال تست سیستم لایک و دیس‌لایک هستیم که از لایک‌کردن مسافر متوجه شویم که به چه ویدئوهایی بیشتر علاقه‌مند است.»
  •   هزینه استفاده از خدمات ادلیفت
هزینه تبلیغات به ازای هر بار نمایش ویدئو تبلیغی به هر مسافر ۳۰۰ تومان است. بیزینس‌ها می‌توانند پکیج‌های مختلفی را برای تبلیغات خود اعم از یک و نیم میلیون تومان یا ۳ تا ۵ میلیون تومان را تهیه کنند که به ازای هر بار نمایش ویدئو مبلغ ۳۰۰تومان از پکیجی که خریداری کرده‌اند، کم می‌شود. «‌در حال حاضر ۳۰۰ راننده با ما در تهران همکاری می‌کنند که از این تعداد ۲۷۰ راننده به صورت فعال کار می‌کنند. رانندگان در حال حاضر زمانی که در  ادلیفت ثبت‌نام می‌کنند یک تبلت و یک باکس تبلت دریافت می‌کنند و تبلت پشت صندلی شاگرد نصب می‌شود.» آنها در ابتدای شروع کار با رانندگان اسنپ به مشکل بر‌می‌خورند و از طرف اسنپ به رانندگان گفته می‌شود که نباید با ادلیفت همکاری کنند ولی بعد از اینکه با اسنپ مذاکره می‌کنند و اسنپ متوجه می‌شود که این کار هم باعث بالا رفتن رضایت مسافران از خدمات اسنپ می‌شود و هم درآمد رانندگانش را افزایش می‌‌دهد، از ادلیفت استقبال می‌کند. در حال حاضر رانندگانی که تبلت ادلیفت را در ماشین خود نصب کرده‌اند به طور متوسط بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان از ادلیفت درآمد دارند. «‌ما بیشتر سعی می‌کنیم با آژانس‌های تبلیغاتی برای دریافت تبلیغات کار کنیم و تا‌کنون با حدود ۵۰برند همکاری داشته‌ایم. برندهای بزرگ معمولا تبلیغات خود را تکرار می‌کنند ولی برندهای کوچک بیشتر براساس کمپین‌هایی که دارند، تبلیغات انجام می‌دهند.» آنها هنوز به نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌اند و کار را با ۲۰ میلیون تومان شروع کرده‌اند و در حال حاضر یک وی‌سی روی کار آنها سرمایه‌گذاری کرده است‌ و پیش‌بینی می‌کنند تا یک سال آینده بتوانند به نقطه سر‌به‌سر برسند. محمدامین می‌گوید قصد دارند کار را در شهرها و حتی کشورهای دیگر گسترش دهند و حجم بازار برای تبلیغات درون تاکسی‌های آنلاین را در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده‌اند و به دنبال کسب ‌یک درصد از این بازار هستند. آنها در این راه با چالش‌های مختلفی هم رو‌به‌رو بوده‌اند. «‌یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما، تشکیل یک تیم خوب بود. پیدا‌کردن نیروی انسانی که بتواند با فضای استارتاپی کنار بیاید، کار سختی است. علاوه بر این، به نظر من وی‌سی خطر‌پذیر در ایران تقریبا وجود ندارد و ما برای جذب سرمایه با تعداد زیادی سرمایه‌گذار مذاکره کردیم تا به نتیجه برسیم.»
۱ دیدگاه
  1. Milad می‌گوید

    دقیقا همین هفته پیش بود که ایده تبلیغ در تاکسی به ذهنم رسید
    الان که اتفاقی اینو دیدم هم دپرس شدم هم خوشحال

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.