تایوان؛ اکوسیستمی کوچک اما آینده‌دار

0
  •  صنعت تجارت الکترونیک توسعه‌یافته به‌عنوان محرک رشد

بازار تجارت الکترونیک تایوان در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده و نرخ رشد سالیانه آن ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده است. نفوذ تجارت تلفن همراه نیز بالا بود و بیش از ۷۰ درصد از تمام خریداران آنلاین تایوانی با استفاده از تلفن هوشمند خود خرید کرده‌اند.

تونی وانگ، موسس و مدیرعامل شرکت شاپ‌لاین، رفتار مشتریان تایوانی را منحصربه‌فرد می‌داند که موجب رشد تجارت الکترونیک می‌شود. او می‌گوید: «مردم تایوان عمدتا به‌طور آنلاین خرید می‌کنند، زیرا گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد و تدارکات و شیوه پرداخت آن نیز پیشرفته است. به‌طور میانگین، هر فرد یک‌بار در ماه یک کالا را به‌طور آنلاین خریداری می‌کند.»

  •  استارتاپ‌ها در بازار تجارت الکترونیک تایوان

تونی با توجه به رشد بازار تجارت الکترونیک تایوان کسب‌وکار شاپ‌لاین را راه‌اندازی کرد. این کسب‌وکار یک پلتفرم خدمات برای بازرگانان است تا وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی راه‌اندازی کنند که برای استفاده در تلفن همراه بهینه‌سازی شده است. شاپ‌لاین در پلتفرم خود در سراسر منطقه بیش از ۶۰ هزار بازرگان دارد که از بین آن‌ها ۶۵ درصد از کشور تایوان هستند. او می‌گوید: «بازرگانان در تایوان، ۱۰ سال بود که در بازارهای محلی مانند یاهو و پی‌سی‌هوم محصولات خود را به فروش می‌رساندند. در نتیجه مجبور بودند از قوانین این ابرقدرت‌های تجارت الکترونیک پیروی کنند و از انعطاف‌پذیری لازم برخوردار نبودند و نمی‌توانستند برند خود را بسازند.»

تونی در واقع به بازرگانان این فرصت را داده است تا وب‌سایت و برند خاص خود را بسازند و گزینه‌ها و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار آن‌ها قرار داده است تا کسب‌وکار خود را به‌طور مستقل اداره کنند و با شرکای محلی از قبیل ۷-۱۱ (در حوزه تدارکات) و Allpay (در حوزه پرداخت) همکاری کنند.

یکی دیگر از افراد مهم که فرصت ورود به بازار تجارت الکترونیک را عرضه کرد، اریک وانگ بود. او یک بازار تجارت الکترونیک برای برند‌های باکیفیت و بین‌المللی خانگی، وسایل الکترونیکی و مد به نام citiesocial را راه‌اندازی کرد. مدیرعامل و موسس این بازار احساس می‌کند که بازار متلاشی شده است و می‌گوید: «بر خلاف چین، که در آن ۷۰ درصد از بازار را TMALL و تائوبائو  به خود اختصاص داده‌اند، تعداد کمی از بازیکنان تجارت الکترونیک تایوانی بیش از ۱۰ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند و در نتیجه بازرگانان کوچک‌تر نیز این فرصت را دارند تا وارد بازار شوند.» و ارقام سیتی‌سوشیال  نیز این را نشان می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.