تاکتیک اپل: صف‌های طولانی

اول شناخت مخاطب، بعد انتخاب رسانه

0

انتخاب رسانه درستی که یک کمپین تبلیغاتی از طریق آن مشتریان بالقوه خود را شناسایی می‌کند، رویکرد بسیار مهمی در فرآیند تبلیغات است، به همین منظور نیز برند آیفون برای شناساندن محصولات خود، گوشی‌های هوشمند را یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی خود قرار داده است؛ به این صورت که پیام‌های تبلیغاتی خود را به گوشی‌های هوشمند مخاطبان خود ارسال می‌کند.

طبق آمارهایی که در سال ۲۰۱۰ گرفته شده، اکثریت قریب به اتفاق جامعه مصرف‌کنندگان اپل را گروه‌های سنی جوان تشکیل می‌دادند؛ به‌طوری که حدود ۲۵ درصد از کاربران آیفون زیر ۲۵ سال سن داشتند و ۴۶ درصد نیز زیر ۳۵ سال بودند، ضمن اینکه ۵۷ درصد از استفاده‌کنندگان آیفون، مرد بوده‌اند و اکثر افرادی که بیننده تبلیغات شرکت اپل روی گوشی‌های هوشمند بوده‌اند، ساکن آمریکای شمالی بودند.

آمار فوق نشان می‌دهد که برند اپل، برای فروش یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های گوشی خود یعنی آیفون، جامعه مصرف‌کنندگان خود را به‌خوبی شناسایی کرده و با درک این نکته که اکثر آن‌ها جوان هستند، رسانه تبلیغاتی خود را گوشی‌های هوشمند آن‌ها قرار داده است؛ چراکه استفاده از این تلفن‌های همراه در میان گروه سنی جوان بیشتر است.

ضمن اینکه با فهمیدن این نکته که در آمریکای شمالی بیشترین مخاطبان را دارد، تبلیغات رسانه‌های خود از طریق گوشی‌های همراه را در منطقه مذکور، جدی‌تر دنبال کرده است. بنابراین می‌توان گفت یکی از استراتژی‌های موثر برند اپل، شناخت درست مخاطبان و انتخاب یک رسانه تبلیغاتی متناسب با آن‌ها است.

 تبلیغات اپل با نرم‌افزار

یکی از راهکارهای مهمی که برند اپل در راستای فعالیت‌های بازاریابی خود انجام می‌دهد، خدمات متفاوتی است که از طریق قرار دادن نرم‌افزارهای سرگرم‌کننده به مخاطبان خود ارائه می‌کند.

انواع بازی‌های هوشمند، قابلیت خرید آنلاین به‌صورت مستقیم، دسترسی به لینک وب‌سایت اپل و… از جمله خدمات نرم‌افزاری است که در اختیار کاربران این گوشی‌ها قرار داده می‌شود و در سایه این نرم‌افزارها، پیام‌های تبلیغاتی و فعالیت‌های بازاریابی این برند انجام می‌شود. ضمن اینکه گزینه‌هایی نیز به‌منظور تعامل با مشتریان و آگاهی از نظرات و پیشنهادات آن‌ها به منظور بهبود روند فروش محصولات، در این گوشی‌ها قرار گرفته است.

 کمیاب بودن محصول؛ روشی اقناعی در بازاریابی اپل

اقناع روانی یکی از راهکارهای قابل توجهی است که برند اپل در فعالیت‌های بازاریابی خود به آن توجه داشته است؛ به این معنا که نفوذ روانشناختی در میان مخاطبان و یافتن شیوه‌های اقناعی برای ترغیب آن‌ها به خرید را در دستور کار خود قرار داده است.

در همین راستا اپل به‌خوبی به این اصل روانشناسی معتقد است که مردم برای داشتن چیزی که ممکن است فردا دیگر نباشد، عجله دارند. طبق همین اصل نیز با تبلیغاتی که نشان‌دهنده کمیابی و تمام شدن سریع محصولات اپل در بازار است، مخاطبان را به خرید سریع‌تر محصولات خود ترغیب می‌کند.

ضمن اینکه ارائه تخفیف‌های قابل‌توجه نیز می‌تواند از جمله دیگر اقداماتی باشد که مصرف‌کنندگان را نگران تمام شدن محصول فوق کرده و به نوعی اقناعی، آن‌ها را به فرآیند خرید نزدیکتر می‌کند.

شرکت اپل با راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی که روی حجم محدود محصولات تولیدشده تأکید می‌کند، صف‌هایی طولانی از مصرف‌کنندگان را برای خرید نمونه‌های جدید گوشی تلفن همراه راه می‌اندازد که به‌طور غیرمستقیم، همین صف‌های طولانی خرید نیز یک فرآیند تبلیغاتی محسوب می‌شود.

 تعهد و ثبات در بازاریابی اپل

آنچه باعث می‌شود یک نام تجاری بتواند در طول سالیان، جایگاه خود را در میان مصرف‌کنندگان حفظ کند، متعهد بودن و ثبات داشتن است؛ به این معنا که محصولات خود را طبق آنچه که به مشتریان می‌گوید، عرضه کند و در روند تبلیغ محصول خود تعهد داشته باشد؛ به این صورت که خریدار بعد از دریافت کالا و استفاده از آن، به صحت اطلاعاتی که به وی داده شده است، پی ببرد.

باید گفت که یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که به‌صورتی غیرمستقیم به تبلیغ برند اپل می‌پردازد، تعهد و ثباتی است که پشت محصولات آن قرار دارد، به گونه‌ای که مصرف‌کنندگان این برند نیز با این ثبات همراه شده و به ندرت حاضرند برند دیگری را جایگزین اپل کنند.

 تعامل دوسویه با مشتریان

در این اصل که انسان موجودی اجتماعی است، شکی نیست و باید گفت که این اصل در فعالیت‌های بازاریابی نیز بسیار کارآمد خواهد بود، اینکه برندهای مختلف بتوانند وارد یک تعامل دوسویه با مشتریان خود شوند و بتوانند رابطه‌ای دوستانه با آن‌ها داشته باشند، از شگردهای مهم روانشناسی در روند تبلیغات است که برند اپل نیز آن را به کار گرفته است.

به این معنا که با ارائه هدایای مختلف به مشتریان خود، با آن‌ها وارد یک رابطه دوستانه می‌شود. به‌عنوان مثال یکی از اقدامات اخیر برند اپل در همین راستا، ارائه رایگان آلبوم گروه یوتو (U2) به کاربرانی بوده است که نرم‌افزار آیتونز (iTunes) را در گوشی‌های خود نصب می‌کردند؛

به‌گونه‌ای که این آلبوم در  بین بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر به‌صورت رایگان توزیع شده بود. اقداماتی این‌چنینی، قطعا باعث نزدیکی بیشتر کاربران گوشی‌های اپل با این گروه تولیدی می‌شود و روند تعامل دوسویه آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

 تخصص در بازاریابی اپل

داشتن یک تیم قوی از مغزهای متفکر از خصوصیات بارز برند اپل است که آن را بیش از پیش در بین مصرف‌کنندگان خود قدرتمند و مطمئن جلوه داده است. این افراد که در فروشگاه‌های اپل مشغول به کار هستند، به‌طور خاص آموزش دیده و با تمام زوایای محصولات این برند آشنا هستند و می‌توانند مصرف‌کنندگان و خریداران احتمالی را با خصوصیات این محصولات به درستی آشنا کنند.

اصطلاح «نابغه اپل» که در بسیاری از مراکز خرید این برند وجود دارد، بیانگر همین افراد است که به‌صورتی کاملا تخصصی محصولات و ویژگی‌های آن‌ها را می‌شناسند و به مشتریان انتقال می‌دهند. در نتیجه می‌توان گفت وجود چنین افرادی که در پشت میز فروش این برند می‌نشینند، می‌تواند تا حد زیادی مشتریان را به صداقت و تعهد این برند مطمئن کند؛ به‌طوری که بتوانند با خاطری آسوده‌تر، یک گوشی اپل را به خانه خود ببرند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.