بیزیکت، شبکه خریدوفروش کالاست

1

خلیل رضوی ۴۱ ساله متولد تبریز جزو اولین فارغ‌التحصیلان رشته کارآفرینی در مقطع فوق لیسانس از دانشگاه تهران است و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از سازمان مدیریت صنعتی دارد. او سایتbiziket.com که یک شبکه خرید و فروش آنلاین و مستقیم کالاها‌، خدمات و فایل‌هاست را راه‌اندازی کرده است. در اواخر دهه ۶۰ که دوران دانش‌آموزی را می‌گذراند زمانی که باقی همکلاسی‌هایش عکس‌های فوتبالیست‌ها و بازیگران را در کنار دفاتر خود می‌چسباندند، به خاطر علاقه شدید به تکنولوژی و کامپیوتر، عکس ساعت مچی و ماشین حساب را ‌روی کتاب‌هایش می‌چسباند و به دلیل محدودیتی که در انتخاب رشته در آن زمان در رشته کامپیوتر وجود داشت و تنها دو الی سه دانشگاه رشته کامپیوتر را ارائه می‌دادند، دوره لیسانس را در رشته فیزیک اتمی دانشگاه تبریز گذراند و در کنار تحصیلات آکادمیک، دانش کامپیوتر خود را به صورت خودخوان ادامه داد. نکته جالب اینجاست که او در سال ۷۵ تدریس کامپیوتر را شروع کرد در حالی که تا سال ۸۰ در منزل خود کامپیوتر نداشت ولی عشق به این حوزه او را به این سطح از توانمندی رسانده بود که علی‌رغم محدودیت‌ها به دنبال علاقه خود برود و موانع را کنار بگذارد.

  •  شما در تمام این سال‌ها به نوعی با کامپیوتر و فضای اینترنت همراه بودید، ایده راه‌اندازی سایت بیزیکت از کجا و به چه صورت شکل گرفت؟

من از سال ۷۵ تا‌کنون که تدریس کامپیوتر را شروع کردم، در این حوزه فعالیت‌های مختلفی انجام دادم از جمله چاپ کتابی به نام «کامپیوتر برای همه». علاوه بر تالیف کتاب‌های مختلف در حوزه کامپیوتر و مدیریت، اولین سایت اینترنتی خودم را در سال۸۰ راه‌اندازی کردم.

در سال ۸۸ ‌روی پایان‌نامه‌ام با عنوان مدل کار از راه دور اینترنتی در ایران کار می‌کردم که در آن به بحث روز بوم مدل کسب‌وکار پرداختم و  تقریبا در سال ۸۹ همزمان با دفاع پایان‌نامه ایده بیزیکت شکل گرفت و رسما در سال ۹۲ فاز اول سایت آماده استفاده شد و سایت فعالیت خود را شروع کرد. ابتدا با نام کارستان کار را پیش می‌بردیم، بعد به نام بیزیکت رسیدیم که مخفف بیزینس مارکت است و هدفمان این بود که بازاری برای همه کسب‌وکارها ایجاد کنیم که بتوانند محصولات و خدمات خود را عرضه کنند.

  •  وب‌سایت بیزیکت دقیقا چه کاری برای مخاطبانش انجام می‌دهد؟ 

بیزیکت یک شبکه خرید و فروش کالاها،  فایل‌ها و خدمات است که در آن فروشندگان می‌توانند به صورت رایگان فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنند و محصولات خود اعم از فیزیکی یا دیجیتال را عرضه کنند و از طرف دیگر برای خریداران این امکان وجود دارد که از میان فروشگاه‌های ثبت‌شده در همه دسته‌بندی‌ها اعم از رستوران‌ها، قنادی‌ها، گل‌فروشی‌ها، فروشندگان پوشاک و ابزارآلات و غیره انتخاب و خرید کنند. هدف اصلی بیزیکت ایجاد موقعیتی است برای کسب درآمد برای مشاغل خانگی، هنرمندان صنایع دستی و اصناف شهرها و روستاها. در بیزیکت انواع کالاهای قابل عرضه برای فروش وجود دارد و براساس رقابتی که بین فروشندگان وجود دارد و امکان مقایسه قیمت‌ها از فروشگاه‌های مختلف برای خریدار، محصولات با حداقل قیمت در دسترس هستند. همچنین خریداران هم به طور مستقیم می‌توانند از طریق پیام‌رسان بیزیکت با فروشندگان محصولات چت آنلاین داشته باشند و هر‌گونه سوالی که دارند بپرسند.

  •  فرآیند خرید در بیزیکت چگونه شکل می‌گیرد، آیا شما محصول را به دست خریدار می‌رسانید؟

بیزیکت یک واسطه است و مدیریت آنلاین فرآیند خرید را انجام می‌دهد، ارسال محصول از طرف فروشنده صورت می‌گیرد که اگر همشهری باشند، از طریق پیک و اگر در شهر دیگری باشند از طریق پست سفارشی یا پیشتاز است. هزینه ارسال نیز به انتخاب فروشنده است که انتخاب کند رایگان باشد یا اینکه از طرف خریدار پرداخت صورت گیرد.

برای پرداخت وجه از طرف خریدار هم سه نوع حالت در نظر گرفتیم؛ در حالت اول فرد حسابش را شارژ می‌کند و از اعتبارش هزینه را پرداخت می‌کند، در حالت دوم به صورت آنلاین عمل می‌کند و در حالت سوم انتخاب می‌کند پس از تحویل کالا هزینه را در محل پرداخت کند. مدیریت این فرآیند بر عهده بیزیکت است و پس از اینکه خریدار کالا را تحویل گرفت و به فروشنده امتیازدهی صورت گرفت، پول به حساب فروشنده منتقل می‌شود.

  •  در حقیقت شما بستری را فراهم کردید که فروشندگان بتوانند محصولات خود را به خریداران عرضه کنند و از آنجایی که ایجاد فروشگاه اینترنتی در بیزیکت رایگان است، جریان درآمدی شما چگونه است؟ 

فروشندگان می‌توانند برای عرضه حداکثر ۲۰کالا در فروشگاه اینترنتی خود از خدمات رایگان بیزیکت استفاده کنند. برای کالاهای فیزیکی بین ۳ تا ۹ درصد و برای محصولات دیجیتال بین ۵ تا ۲۵ درصد پورسانت توسط بیزیکت دریافت می‌شود. فروشندگان در صورت تمایل می‌توانند پلن‌های حرفه‌ای برای خود خریداری کنند و با پرداخت عضویت بین ۱۹ تا ۹۹ هزار تومان به صورت ماهانه عضویت برنزی، نقره‌ای یا طلایی دریافت کنند و علاوه بر اینکه پورسانت کمتری پرداخت کنند، بتوانند محصولات بیشتری را در فروشگاه خود عرضه کنند.

  •  تفاوت شما با سایر سایت‌هایی که به خرید و فروش آنلاین می‌پردازند، چیست و چطور توانستید خود را متمایز کنید؟

اکثر سایت‌ها در این زمینه یک سایت آگهی آنلاین هستند تا سایت خرید و فروش آنلاین، به صورتی که مشتری باید با برقراری تماس تلفنی با فروشنده با او قرار حضوری بگذارد و محصول را دریافت کند‌. در صورتی که در بیزیکت همه مراحل به صورت آنلاین طی می‌شود. به عبارت دیگر، برقراری ارتباط آنلاین از طریق پیام‌رسان بیزیکت که خدماتی همچون تلگرام را دارد، بین خریدار و فروشنده و سایر اعضا برای تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد. همچنین خرید و فروش کاملا آنلاین و مطمئن در تمام مراحل انجام می‌شود و خطرات معامله از طریق آگهی‌ حذف شده است و در صورت بروز اخلاف بین فروشنده و خریدار، بیزیکت نقش میانجی را بازی می‌کند. همچنین اگر کسی فردی را به عنوان فروشنده به بیزیکت معرفی کند، به ازای فروشی که فروشنده مذکور در سایت دارد، می‌تواند از طریق دریافت پورسانت درآمد کسب کند. در آینده قصد داریم که این سیستم برای پورسانت از خریدها هم انجام بگیرد به این ترتیب هر کسی از خرید و فروش‌های دوستانش نفع می‌برد و در این میان همه سود می‌برند که می‌تواند جذابیت سایت را دوچندان کند. 

  •  برای معرفی بیزیکت به مخاطبان تاکنون چه کارهایی انجام دادید؟

تا اینجا افرادی که در سایت عضو هستند، خودشان و از طریق سایت‌هایی که در زمینه کسب‌‌وکار آنلاین فعال هستند و به صورت خودجوش به تبلیغات برای ما پرداختند، سایت را پیدا کرده‌اند. تا‌کنون نزدیک به ۶۰۰۰ نفر عضو سایت هستند و حدود ۳۰۰ فروشگاه با عرضه بیش از ۶۰۰ نوع کالا و هزاران فایل به خرید و فروش می‌پردازند. در حال مذاکره با سرمایه‌گذار هستیم و به محض اینکه سرمایه جذب کنیم، به طور ویژه به تبلیغات می‌پردازیم تا بیزیکت بهتر و بیشتر به مخاطبان معرفی شود.

۱ دیدگاه
  1. مریم قربانی می‌گوید

    سلام از اینکه نرم افزاری درست کردید که بتوان بصورت شبکه ایی کار کرد خیلی خوب است. لطفا آموزش و چیندمان و ارتباط برقرار کردن را آموزش دهید تا بتوان مخاطبین بیزیکت را زیاد کنیم … من به این فکر هستم نمایندگی بگیرم و… ولی پشتیبانی و آموزش را ضعیف می بینم … لطفا تماس بگیرید ۰۹۱۲۵۰۸۷۵۰۹

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.