بوکینگ‌ویلا، ویلا اجاره می‌دهد

0

با نزدیک‌شدن به ایام تعطیلات در تابستان از طرفی بازار سفرهای تفریحی داغ می‌شود و از طرف دیگر نیاز به پیدا‌کردن اقامتگاه مناسب در شهر مقصد به یکی از دغدغه‌های اصلی مسافران تبدیل می‌شود. با شناسایی این نیاز استارتاپ‌های مختلفی در زمینه اجاره آنلاین اقامتگاه خدمت‌رسانی می‌کنند و به نظر می‌رسد با وجود رقابت در این حوزه، بازار همچنان کشش دارد و رقبا در کنار یکدیگر به کار خود ادامه می‌دهند. بوکینگ‌ویلا به نشانی bookingvila.com یکی از این استارتاپ‌هاست که قصد دارد با حذف واسطه‌ها در بازار اجاره ویلا منصفانه‌ترین قیمت‌ها را به مشتریان ارائه دهد. سید‌سراج‌الدین رضوی‌زاده ۲۸ساله به همراه مهرداد رضایی ۲۹ساله، علی کریمی ۲۷ ساله و سعید خزایی ۲۶ ساله این استارتاپ را بنیانگذاری کرده‌اند. سراج‌الدین متولد اصفهان است و دانشجوی دکتری گرایش فوتونیک که زیر‌شاخه‌ای از رشته فیزیک به حساب می‌آید، است. مهرداد و سعید نیز فوق‌لیسانس فوتونیک دارند و علی هم در رشته آی‌تی تحصیل کرده است. با سراج‌الدین هم‌صحبت شدیم تا داستان شکل‌گیری استارتاپشان را روایت کند. «‌هر کدام از ما تا پیش از راه‌اندازی این استارتاپ در حوزه تخصصی خودمان کار می‌کردیم. من و مهرداد هر دو در حوزه فوتونیک مشغول به تحقیق و پژوهش بودیم. سعید در حوزه گرافیک و علی در زمینه برنامه‌نویسی فعال بودند. تقریبا حدود ۲سال پیش با موسسه خیریه‌ای آشنا شدیم که از افرادی که ایده‌ای داشتند و در دانشگاه‌های برتر درس خوانده بودند، دعوت می‌شد تا ایده‌های خود را مطرح کنند. در آن زمان ما با ایده عرضه خدمات آزمایشگاه فیزیک در این جلسه شرکت کردیم. کارشناسان کارگروه اقتصادی ایده‌ها را بررسی می‌کردند که بخشی از این کارگروه به بررسی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها در حوزه تجارت الکترونیک می‌پرداخت. از همان جا با مفاهیم استارتاپ آشنا شدیم. ایده اولیه ما با مشاوره‌هایی که از کارشناسان مربوطه گرفتیم، به دلایل تحریم‌ها و گران‌بودن تجهیزات آزمایشگاهی تقریبا شدنی نبود و تصمیم گرفتیم آن را کنار بگذاریم. از طرفی ایده بوکینگ‌ویلا را از سفری که به همراه خانواده به شمال کشور داشتم، در ذهن داشتم. در آن زمان در ایام پیک تعطیلات قصد سفر داشتیم و به صورت اینترنتی مکانی را برای اقامت پیدا کردیم، ولی فقط چند سایت آگهی ویلا وجود داشتند که بعد از تماس با رابط ویلا، ویلا را رزرو کردیم و بعد از اینکه با صاحب ویلا ملاقات داشتیم، متوجه شدیم رابط قیمت را دوبرابر قیمتی که صاحب ویلا تعیین کرده بود، به ما اجاره داده بود. این موضوع برای ما ناراحت‌کننده بود تا اینکه زمانی که با کارگروه استارتاپ‌ها در آن خیریه آشنا شدم، تصمیم گرفتیم به همراه دوستان به جای ایده قبلی که داشتیم ‌ روی ایده بوکینگ ویلا کار کنیم و این استارتاپ را راه‌اندازی کنیم تا افراد بتوانند به طور مستقیم با صاحبان اقامتگاه‌ها در ارتباط باشند و واسطه‌ها حذف شوند.»

  •  چه شد که تصمیم گرفتید حوزه تحقیق و پژوهش در رشته فیزیک را کنار بگذارید و وارد حوزه کسب‌وکار و راه‌اندازی استارتاپ بشوید؟

من به این نتیجه رسیده بودم که با تحصیلات آکادمیکی که دارم ممکن است نتوانم به آن شغلی که علاقه‌مندم، برسم، زیرا در حال حاضر هیات علمی دانشگاه‌ها به وضعیت اشباع رسیده ‌و من با دکترای فیزیک تمایل داشتم که هیات علمی شوم ولی با توجه به شرایط و رقابتی که برای دریافت هیات علمی وجود داشت، احتمال می‌دادم به این خواسته نرسم. از طرفی من از دوران مدرسه به حوزه آی‌تی و برنامه‌نویسی علاقه‌مند بودم و تصمیم گرفتم به علاقه دیرینه خودم بپردازم و وارد حوزه کسب‌وکار و بیزینس شوم.

  •  در بوکینگ‌ویلا چه خدماتی ارائه می‌کنید؟

بوکینگ‌ویلا خدمات رزرواسیون آنلاین اقامتگاه‌های شخصی را ارائه می‌دهد که شامل اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ویلاها و سوئیت‌های مبله با مجوز خانه‌مسافر می‌شوند. در حال حاضر در حدود ۳۰شهر این خدمات ارائه می‌شود که بیشتر این شهرها در شمال کشور قرار گرفته‌اند.

  •  تاکنون چه تعداد خانه در بوکینگ ویلا ثبت شده است و با چه تعداد صاحبخانه همکاری دارید؟

تا‌کنون حدود ۴۰۰ اقامتگاه ثبت شده ‌و با حدود ۲۴۰مالک همکاری داریم.

  •  تا‌کنون چه تعداد کاربر از طریق بوکینگ‌ویلا، ویلا اجاره کرده‌اند؟

نزدیک به ۲۷۰۰ شب رزرو داشتیم که این تعداد برای حدود ۶۸۰ کاربر بوده است که برای چند شب ویلاها را رزرو کرده‌اند.

  •  کاربران چطور می‌توانند از این خدمات استفاده کنند؟ به عبارت بهتر، شما چه فرآیندی را ترتیب دادید تا این رزرواسیون صورت بگیرد؟

کاربر زمانی که وارد سایت می‌شود، بعد از اینکه شهر مقصد خود را وارد می‌کند، می‌تواند لیست تمام اقامتگاه‌های در دسترس را به همراه قیمت و مشخصات هر‌کدام ‌مشاهده و انتخاب کند. پس از آن تاریخ و مدت زمان اقامت خود را وارد ‌‌و رزرو می‌کند. پس از آن برای صاحب اقامتگاه از طریق اپلیکیشن پیامی ارسال می‌شود که او فرصت دارد حداکثر در مدت ۳۰ دقیقه رزرو را تایید یا رد کند. در صورت رد درخواست کاربر می‌تواند اقامتگاه دیگری را انتخاب کند و در صورت تایید، پرداخت آنلاین انجام می‌شود و برای کاربر وچر صادر می‌شود که شامل اطلاعات کامل اقامتگاه، لوکیشن و آدرس دقیق می‌شود.

  •  شیوه درآمدزایی شما در بوکینگ‌ویلا چگونه است؟

در حال حاضر ۱۰ درصد مبلغ رزرو را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنیم و به مرحله درآمدزایی رسیده‌ایم و نزدیک به دو ماه و نیم است که درآمدها، هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و نقطه سر به سر را رد کرده‌ایم.

  •  در این بازار چند رقیب شناسایی کردید و چه برنامه‌ای برای رقابت با رقبا دارید؟

تقریبا حدود ۱۶ رقیب اصلی شناسایی کرده‌ایم. ما برای اینکه جایگاه خودمان را در بازار حفظ کنیم، همواره تلاش کرده‌ایم با صاحبان اقامتگاه‌ها ارتباط بگیریم تا بتوانیم قیمت‌های کمتر و منصفانه‌تری را به مشتریان ارائه دهیم. همین‌طور به‌تازگی سیستم رزرو بیعانه‌ای را راه‌انداخته‌ایم تا کاربران بخشی از مبلغ را پرداخت کنند و باقی آن را بعد از اینکه مستقر شدند، پرداخت کنند. در این بازار همان‌طور که رقابت وجود دارد، تقاضا هم برای آن زیاد وجود دارد.

  •  چه ارزیابی از بازار دارید؟ آیا مسافران با شیوه اجاره آنلاین ویلا آشنا شده‌اند؟

بازخورد جالبی در این مدت از بازار دریافت کرده‌ایم و تعداد زیادی از افراد به صورت آنلاین رزرو انجام می‌دهند و اگر سال گذشته ماهی یک‌بار رزرو آنلاین انجام می‌شد، امسال روزی یک‌بار این کار صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد تعداد زیاد رقبا در این حوزه به شناخت بهتر مشتریان از این بازار کمک کرده‌ و باعث شده است تقاضا هم به همان نسبت افزایش پیدا کند.

  •  حجم ریالی بازار را چطور ارزیابی کردید؟

طبق آمار سال ۹۵ سازمان آمار ایران حجم بازار بیش از ۴ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه تعریف شده است. این مبلغی است که افراد برای اجاره ویلا در یک سال پرداخت می‌کنند. ما در هدف‌گذاری ۳ ساله که داریم، قصد داریم نیم تا یک درصد از این بازار را به‌دست بیاوریم.

  •  مهم‌ترین چالشی که تا‌کنون با آن روبه‌رو بوده‌اید، چه چیزی بوده است؟

اخذ مجوز‌های مختلف از جمله چالش‌هایی است که با آن روبه‌رو بوده‌ایم. برای دریافت ای‌نماد از ما دو نوع مجوز می‌خواهند که یا ما باید مجوز مشاور املاک داشته باشیم و یا اینکه مجوز بند ب گردشگری‌ که اخذ مجوز بند ب گردشگری نیازمند این است که حداقل ۵۰ میلیون وثیقه، مدیر فنی و دفتر مستقل گردشگری داشته باشیم‌ و در تهران هم به سختی این مجوز را می‌دهند و تنها راهی که داریم این است که تلاش کنیم این مجوز را بگیریم یا اینکه با دفاتر گردشگری بتوانیم به صورت تفاهمنامه این مشکل را حل کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.