بوت استرپینگ در مقابل جذب سرمایه؟!

0

یادداشت محمد ابریشمی موسس گاراژ | استارتاپی فرمانیه اینکه آیا این تقابل وجود دارد یا خیر بحث دیگری است، ولی در خصوص سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک استارتاپ که مطمئنا مبحث و گامی مهم تلقی می‌شود‌، موضوع بوت استرپینگ (Bootstrapping) نگرشی متفاوت به مقوله سرمایه‌گذاری ‌دارد. مفهوم بوت استرپ به این معنی است که کارآفرینان استارتاپ‌ها قبل از جذب سرمایه از خارج از تیمشان، بتوانند در ابعاد کوچک‌تری نسبت به مدل اصلی کسب‌و‌کارشان‌، استارتاپ خود را راه‌اندازی کنند.

بوت استرپینگ قبل از آنکه حاوی تکنیک و روش‌های مخصوص به خود به‌تنهایی باشد‌، یک نگرش به دنیای کسب‌و‌کار است؛ نگرشی که اتفاقا از دنیای کسب‌و‌کار سنتی آمده ‌و نهایت همخوانی را با دنیای واقعی در‌بر‌دارد؛ نگرشی که تولد و ماهیت بودن یک استارتاپ را صرفا منوط به جذب سرمایه نمی‌داند.  این نگرش از چند بعد قابل بحث است.

Bootstrapping تا حدود زیادی با MVP  و نمونه اولیه محصول می‌تواند در ارتباط باشد و از این لحاظ استارتاپ که قبل از جذب سرمایه اقدام به بوت استرپینگ کرده است، برای سرمایه‌گذار از جایگاه متمایزی برخوردار است.  در دورانی که با  گورستان استارتاپ‌ها مواجه هستیم‌، نگرانی سرمایه‌گذاران قابل درک بوده و وجود MVP نقشی تعیین‌کننده در مذاکره با سرمایه‌گذاران پیدا کرده است.

نمونه محصول اولیه می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را  تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار دهد و ضمنا برای ارزیابی ایده و وضعیت عرضه و تقاضای بازار کارکرد بسیاری دارد. همواره در طراحی Pitch Deck‌ها، اشاره شده است که تشخیص درست مشکل و ارائه راه‌حل مبتنی بر آن از رکن‌های اصلی یک استارتاپ است.

یکی از نقش‌های MVP از نگاه سرمایه‌گذار، ارزیابی عرضه و تقاضای پیش‌بینی‌شده از سوی استارتاپ‌هاست که بر اساس آن فرضیات، به مدل کسب‌و‌کار و برآورد هزینه و درآمد رسیده‌اند و در نهایت ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها روی همین پیش‌فرض‌ها بنا می‌شود که وجود و نتیجه  MVP می‌تواند نقش ارزیابی نسبت به آن پیش‌فرض‌ها برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.

از نگاه کار‌آفرینان و موسسان استارتاپ‌ها داشتن MVP از جایگاه متفاوتی قابل بحث است. در صورتی‌که MVP بتواند به ایجاد بازاری محدود و ایجاد جریان درآمدی منجر شود‌، می‌توان ادعا کرد که بوت استرپینگ  تا حدودی محقق شده است. در واقع هدف Bootstrapping ایجاد جریان‌های درآمدی محدود توسط ارائه ارزش پیشنهادی یک استارتاپ قبل از جذب سرمایه است.

بوت استرپینگ باعث می‌شود تا درآمدزایی برای افراد تیم ایجاد شود و استارتاپ هویت خود را اعلان دارد و از فاز ایده و روی کاغذ بودن خارج شود و هویتش  به رسمیت شناخته شود. این اعلان وجود خود یکی از فواید اصلی بوت استرپینگ است.

بعد از آنکه حرکت توسط بوت استرپینگ ایجاد‌ و جریان‌های در‌آمدی مختصری ایجاد شد و به اصطلاح زمان در جریان افتاد، به اثرات قابل توجه بوت استرپینگ می‌رسیم. زمانی که بر اساس نگرش بوت استرپینگ جریان درآمدی ایجاد می‌شود، بدان معنی است که ما با یک MVP مواجه هستیم.

لذا ارزش‌گذاری استارتاپ در موقع سرمایه‌گذاری زمانی که دارای MVP است با کمیت بالاتری محقق می‌شود و در مواجهه با سرمایه‌گذاران خطرپذیر منجر به موضع قابل قبول تیم‌های استارتاپی در مذاکره می‌شود. ولی بوت استرپینگ برای حفظ منافع سرمایه‌گذار یا کنترل ریسک سرمایه‌گذاری به‌وجود نیامده است.

مفهوم Bootstrapping برای تولد زودهنگام استارتاپ‌ها ایجاد شده ‌‌که بر‌خلاف سایر تولد‌های زودهنگام به بقای استارتاپ می‌انجامد. در دوران بوت استرپینگ شما خودساختگی و صبر و کار کردن و ایجاد درآمد را با کمترین منابع موجود می‌آموزید و با منابع موجود اقدام به خلق ارزش و انتقال آن به مشتریان می‌کنید.  برای همین است که گفته می‌شود بوت استرپینگ از مفاهیم کسب‌و‌کارهای سنتی می‌آید که قدمت دارد و در دنیای واقعی بازخورد بهتری برای تیم‌های استارتاپی به همراه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.