به کارمندان سهام ندهید

0

زمانی کارمندان کمپانی مایکروسافت با سهیم بودن در سهام این شرکت سالانه میلیون‌ها دلار درآمد داشتند، چراکه ارزش سهام این قدرت تکنولوژی پیوسته در افزایش بود. از آن روزهای ایده‌آل (البته برای مایکروسافت) زمان زیادی گذشته است. مایکروسافت به‌تازگی دریافته که کسب درآمد تنها از طریق سود سهام، نه‌تنها باعث تقویت انگیزه و اشتیاق در افراد نمی‌شود، بلکه کارمندان را به سوی بی‌تفاوتی و رخوت در کار می‌کشاند. این تفکر، بینشی صحیح از جانب مایکروسافت بود.

مایکروسافت اخیرا سیستم بازبینی و نظارت تازه‌ای را برای کارمندان خود راه‌اندازی کرده است، تغییری کاملا اساسی که شامل نحوه امتیازدهی کارمندان به صورت سالانه است.

استیو بالمر مدیر ارشد اجرایی شرکت مایکروسافت، مهم‌ترین قسمت‌های این تغییرات از نگاه کارمندان این کمپانی را اینگونه توضیح می‌دهد:

«قسمتی از سود سهم هریک از کارمندان در شرکت، سالانه به حقوق پایه آن‌ها اضافه می‌شود. پس هرچقدر سهام شرکت در بازار بالاتر رود میزان حقوق پایه نیز افزایش می‌یابد. مدیران رده‌بالا نیز از این روند مستثنا نیستند. آنها نیز با سرمایه‌گذاری بخش عظیمی از سرمایه خود در سهام شرکت در سود و زیان آن شریک می‌شوند.

با توجه به روشن بودن این موضوع که در آینده صعود و اوج گرفتن این کمپانی در همه حالات و همیشه امکان‌پذیر نیست، این حرکت مایکروسافت یعنی شریک کردن افراد در سود و زیان سهام حرکتی خردمندانه محسوب می‌شود. چراکه در صورت تنزل سهام، با کاهش حقوق کارمندان از غرغر آنان خبری نخواهد بود.»

مایکروسافت پاداش‌های بزرگ‌تر را به افرادی می‌دهد که در زمینه‌های رقابتی و تنگناهای این شرکت مشغول فعالیت هستند. کارمندانی که در این دپارتمان‌ها به موفقیتی دست یابند، به صورت ویژه از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد. به طور مثال کارمندانی که در دپارتمان وب‌سایت بینگ و یا در بخش ویندوز فون‌ها مشغول به فعالیت هستند، از مزایا و پاداش بیشتری نسبت به کارمندانی که در بخش ویندوز فعالیت دارند بهره‌مند می‌شوند. شاید اندکی ناعادلانه به نظر برسد اما از ‌نظر تحلیلگران، این حرکت صحیح و هوشمندانه مایکروسافت است. این کار باعث ایجاد نوعی رقابت درون‌شرکتی شده است، رقابتی که موجب پرورش و پدیدار شدن مهندسان نخبه در این کمپانی شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.