بهداشت‌و‌درمان‌آسیا دست استارتاپ «پرکتو»

0

پرکتو، شرکت بهداشت و درمان هند، به‌عنوان وسیع‌ترین حلقه مراقبت‌های بهداشتی جهان شناخته می‌شود. اکوسیستم پرکتو، کلیه‌ زیرشاخه‌های پزشکی و مشاوره‌ای را به میلیون‌ها نفر از مصرف‌کنندگان عرضه می‌کند. در سال ۲۰۱۵، شاشانک ان‌دی، موسس این پلتفرم، در فهرست جهانی «۳۰ جوان تاثیرگذار زیر ۳۰ سال در حوزه تکنولوژی» نشریه ‌فوربس جای گرفت.

 ایده‌ شکل‌گیری پرکتو

سال ۲۰۰۸، شاشانک ان‌دی، دانشجوی مهندسی دانشگاه فناوری ملی هند، که می‌خواست در مورد عمل جراحی پدرش به یک تصمیم قطعی و نهایی برسد، پروسه‌‌ طولانی و سختی را آغاز کرد. او مجبور شد تمام فایل‌های بایگانی‌شده، گزارش‌ها و اسکن‌های موجود را کنار هم قرار دهد و برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، با پزشکان زیادی ملاقات کند. پس‌ازاین تجربه، شاشانک متوجه شد عموم مردم، به یک پلتفرم واحد نیاز دارند که بیماران و پزشکان را به هم متصل کند. در آن زمان، کارشناسان بر این عقیده بودند که پزشکان علاقه‌ای به نرم‌افزارهای تکنولوژی ندارند. بااین‌حال، شاشانک که مصمم بود یک نرم‌افزار ساده و کاربردی برای مدیریت اطلاعات بهداشت و درمان تولید کند، به همراه همکلاسی‌اش آبهیناف لال، استارتاپ پرکتو را تأسیس كرد.

نخستین محصول شرکت پرکتو، یک پلتفرم SaaS مخصوص پزشکان بود که به آنها امکان برنامه‌ریزی، زمان‌بندی، صدور صورتحساب و مدیریت پرونده‌هایشان را می‌داد. این نرم‌افزار مبتنی بر فضای ابری، به کاربران اطمینان خاطر می‌داد که در هرلحظه و هر مکان، می‌توانند از داده‌های خود استفاده کنند. شاشانک ان‌دی می‌گوید: «ما نرم‌افزار را مبتنی بر ابر طراحی کردیم تا پزشکان نگران به‌روزرسانی، نیازهای سخت‌افزاری، امنیت و پشتیبانی داده نباشند و به‌راحتی روی بیماران تمرکز کنند. ‌پزشکان سراسر دنیا از این برنامه برای مدیریت میلیون‌ها بیمار و پرونده‌های آنها استفاده می‌کنند. در کشور هند ما ۹۰ درصد سهم بازار را در دست داریم.»

 توسعه‌ محصولات

در ماه مارس سال ۲۰۱۳، پرکتو اولین پلتفرم ارتباطی مصرف‌کنندگان و پزشکان را راه‌اندازی کرد. این پلتفرم به بیماران اجازه می‌داد پزشکان موردنظر خود را پیدا کنند و از آنها وقت ملاقات بگیرند، با آزمایشگاه‌های طبی در تماس باشند، داروهای خود را سفارش دهند و حتی راهنمایی‌ها و مقالات پزشکان را مطالعه کنند. ان‌دی می‌گوید: «ما می‌خواستیم تمرکز این صنعت را به سمت مردم سوق دهیم و کمک کنیم آنها به حداکثر گزینه‌ها دسترسی داشته باشند. ما فهرست همه‌‌ پزشکان را گردآوری کردیم (با تايید گواهی و صلاحیت آنها) و سیستمی را طراحی کردیم که مردم بتوانند متخصصان موردنظر خود را جست‌وجو کنند و با آنها در تماس باشند.»

استقبال عمومی از این پلتفرم باعث شد ان‌دی و لال، وب‌سایت Practo.com را راه‌اندازی کنند که علاوه بر خدمات پیشین، دو بخش دیگر پرکتو کانسالت (برای مشاوره‌های بهداشت و درمان) و پرکتو اوردر (برای سفارشات مختلف بهداشتی) را شامل می‌شد. در سمت سازمانی هم این وب‌سایت نرم‌افزار OPD  مدیریت اطلاعات رابه بیمارستان‌ها ارائه می‌کرد. 

 چالش‌های یک استارتاپ خدمات درمانی

درحالی‌که بیشتر استارتاپ‌های آسیایی سعی می‌کنند از الگوهای موجود اروپایی و آمریکایی پیروی کنند، پرکتو امکان چنین انتخابی نداشت، چراکه پیش‌ازاین هیچ موسسه‌ای تمامی خدمات این صنعت را در یک پلتفرم واحد ارائه نکرده بود. برخلاف آنچه تصور می‌شد، متقاعد‌کردن پزشکان برای استفاده از پلتفرم پرکتو کار دشواری نبود. اغلب آنها با اشتیاق این راه‌حل جدید را می‌پذیرفتند. به‌علاوه، مشتریان اولیه، ایده‌های فوق‌العاده‌ای داشتند که در توسعه‌ محصولات به تیم جوان پرکتو کمک زیادی کرد. اما همان‌طور که می‌دانیم، بخش مراقبت‌های پزشکی پر است از ارتباطات عاطفی و احساسی و شخصی. مدیر اجرایی پرکتو می‌گوید: «ما به‌سختی تلاش می‌کنیم به همه‌‌ مشتریان کمک کنیم. ممکن است این کاربر، یک کارمند پرمشغله و نیازمند به خدمات مشاوره‌ای باشد که برای مراجعه به پزشک وقت ندارد، یا کشاورزی که در یک روستا، می‌خواهد همسرش را به شهر ببرد و به بیمارستان برساند. یا حتی بسیاری از مشتریان بازار بین‌المللی که ترجیح می‌دهند در کشور هند تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند، چراکه هزینه‌‌ درمان در کشور آنها بسیار بالاست.» یکی دیگر از چالش‌های این شرکت، رشد سریع آن بود. درحالی‌که پرکتو در ۲ سال اول تأسیس خود، خدماتش را فقط به ۱۰ شهر از هند و سنگاپور ارائه می‌داد، از سال ۲۰۱۳ بازار بین‌المللی آن به ۱۰۰ شهر هند و ۱۵ کشور جهان گسترش یافت. به‌علاوه پرکتو در همین مدت کوتاه ۴ ادغام کوچک را نیز شاهد بود. به عقیده  شاشانک ان‌دی، بزرگ‌ترین چالش پیش‌رو، برآورده‌کردن انتظارات مشتریان و تعهد به قولی است که به مردم داده‌اند؛ یعنی خلق یک اکوسیستم درمانی ساده‌تر، کاراتر و حاوی ارتباطات قوی‌تر. آنها مصمم‌اند همزمان با مقیاس‌دهی کسب‌وکارشان، عالی‌ترین خدمات بهداشت و درمان را به دست مردم برسانند. تعداد کاربران پلتفرم جست‌وجوی پرکتو از ۴۰۰ هزار نفر در اوایل سال ۲۰۱۳ به بیش از ۴۰میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ رسیده بود. 

 مدل درآمد

پرکتو با استفاده از یک استراتژی، نفوذ و یکپارچگی محصولاتش را بین بخش‌های مختلف صنعت بهداشت و درمان حفظ کرده و با یک مدل کسب‌وکار سالم و پویا، در کوتاه‌مدت به سودآوری خوبی رسیده است. مؤسسان این شرکت معتقدند که در آینده، با بهره‌گیری از همه‌ پتانسیل‌های کسب‌وکارشان، فرصت‌های بیشتری برای کسب درآمد خواهند داشت. بخشی از درآمد پرکتو، از نرم‌افزار ابری مدیریت اطلاعات پرکتو ری به دست می‌آید، به این صورت که پزشکان و درمانگاه‌ها، سالانه مبلغی را به‌عنوان حق اشتراک خود پرداخت می‌کنند. علاوه بر این، بخش تبلیغاتی پرکتو ریچ نیز از انتشار محتوای تبلیغاتی هدفمند مؤسسات (بیمارستان‌ها، مراکز تشخیصی و کلینیک‌ها) کسب درآمد می‌کند. اما پزشکان شخصی، نمی‌توانند در این پلتفرم تبلیغاتی داشته باشند.

 فرهنگ‌سازمانی

تیم پرکتو بر اساس این شعار حرکت می‌کند: هرکسی که هستی و هر مسئولیتی داری، کارت را عالی انجام بده! شاشانک ان‌دی می‌گوید: «من به یک سازمان پرشور، فوق‌العاده مسطح و شایسته‌سالار معتقدم. ما نمی‌خواهیم متوسط یا حتی خوب باشیم، بلکه می‌خواهیم بدرخشیم. ما در پرکتو به دنبال افرادی هستیم که می‌خواهند مشکلات بزرگ بشریت را حل کنند. افرادی که هدف‌دارند و می‌خواهند دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنند. فکر می‌کنم افرادمان هم هر روز با همین دیدگاه کارشان را شروع می‌کنند.» به نظر می‌آید این ارزش‌ها، باعث شده پرکتو محیط کاری متفاوت داشته باشد. طبق گزارش گلسدور، ۱۰۰ درصد کارمندان این شرکت از کارشان راضی هستند. ان‌دی همچنین می‌گوید:‌‌ «ساخت یک کسب‌وکار با راه‌اندازی یک استارتاپ متفاوت است. اداره‌ یک استارتاپ، مثل این است که یک کسب‌وکار را روی هورمون آدرنالین بنا بگذارید! شما باید سریع حرکت کنید و البته مراقب نرخ رشدتان باشید. در این میان، هیچ‌چیزمهم‌تر از این نیست که اعضای تیم، تصویری درست از اهداف نهایی داشته باشند.»

 وضعیت فعلی برند پرکتو

در حال حاضر، مهم‌ترین بازار رو به رشد پرکتو،  آسیای جنوب شرقی است. طی ۲ سال گذشته رشد این برند در کشورهای سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی، حتی از خود هند هم بیشتر بوده. دیگر بازارهای مهم پرکتو، برزیل و خاورمیانه هستند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۹، تعداد کاربران آمریکای لاتین، به ۲۴۵.۶ میلیون نفر برسد. پس از برزیل، کشورهای شیلی، آرژانتین، مکزیک، کلمبیا و پرو، سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص می‌دهند. پرکتو در ۲ سال اول تأسیس، با استراتژی بوت استرپینگ نیازهای مالی خود را تأمین می‌کرد. ولی با افزایش تعداد کاربران و نفوذ بیشتر این پلتفرم، سرمایه‌گذاران وی‌سی نیز پیشنهادهای خود را به این شرکت ارائه دادند. اولین سرمایه‌گذار بزرگ پرکتو، اسکوئیا کپیتال بود که در دو نوبت، ۴ و ۱۷۹ میلیون دلار سرمایه‌ این استارتاپ را افزایش داد. از آن زمان تاکنون، شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشهوری نظیر گوگل کپیتال، آلتیمتر کپیتال، مارتیکس پارتنرز و هولدینگ تنسنت، در دو دوره و درمجموع ۶۵۰میلیون دلار روی پرکتو سرمایه‌گذاری کردند. ماه مارس سال ۲۰۱۷، درآمد سالیانه‌ این برند حدود ۵۰ میلیون دلار تخمین زده شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.