بنز هم به گرد آن نمی‌رسد!

0

 

  •  از تویودا تا تویوتا

پایه‌گذاری شرکت خودرو‌سازی تویوتا به سال ۱۹۲۶ برمی‌گردد؛ زمانی که ساکیشی تویودا به راه‌اندازی شرکت صنایع تویوتا اقدام کرد. ساکیشی تویودا که چندین سال مانند پدرش در زمینه فروش فرش مشغول به کار بود این کارخانه را راه‌اندازی و در سال ۱۸۹۴ یک ماشین بافندگی صنعتی هم ابداع کرده بود. ساکیشی در سال ۱۹۲۴ مدل تمام‌اتوماتیک این ماشین را تولید کرد و دو سال بعد کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویوتا به نام صنایع تویوتا متولد شد. پسر کنجکاو ساکیشی، کیشیرو تویودا در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ‌التحصیل و در کارخانه پدرش مشغول به کار شد. ولی همه توجه او صرف ساخت موتور خودرو‌ شد. او بعد از تحقیقات زیاد روی موتورهای گازوییلی، مصمم شد ماهیت فعالیت شرکت پدر را تغییر داده و صنایع خودروسازی را جایگزین آن کند. کیشیرو دپارتمان خودرو‌ را در سال ۱۹۳۳ در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر راه‌اندازی کرد و هدف او تولید خودرو‌های مناسب با شرایط آن زمان ژاپن بود.

در سال ۱۹۳۵ نخستین کارخانه خودرو‌سازی تویوتا کار خود را آغاز کرد و سال بعد لوگوی تویودا به تویوتا تغییر پیدا کرد. یک سال بعد یعنی ۱۹۳۷ شرکت تویوتاموتورز به‌شکل رسمی افتتاح شد و یکی از موفق‌ترین کارخانجات ریسندگی ژاپن در بین دو جنگ جهانی با تغییر گرایش، به کارخانه خودرو‌سازی تبدیل شد. تلاش و همت کیشیرو تویودا سبب شد که از دل کارخانه پدرش کارخانه‌ای جدید تأسیس شود. نخستین محصول تجاری شرکت تویوتا کامیون ۱.۵ تنی‌ جی۱ بود. در طول جنگ جهانی دوم تمام کارخانه در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن، کامیون تولید می‌کرد. تا چند سال بعد از پایان جنگ هم به تویوتا مجوز تولید خودرو‌ داده نشد. سرانجام در سال ۱۹۷۷ با تأسیس مرکز فنی تویوتا در آمریکا و همکاری آن با جنرال‌موتورز، پای تویوتا به غرب باز شد.

  •  آینده باارزش‌ترین برند خودروسازی جهان

تویوتا یک شرکت معمولی تولید خودرو‌ نیست؛ از همان ابتدای راه‌اندازی شرکت، اصول و مبانی بکر مدیریتی در شرکت اعمال شد. این همان زمانی بود که کیشیرو تویودای جوان در کارخانه ریسندگی پدر، با ایده‌ استفاده از نوار نقاله، خط مونتاژ تولید موتور گازوییلی کوچکی را با کمک مهندسان جوان دیگر راه‌اندازی کرد. جریان تولد شرکت جدید تولید خودرو در گوشه کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، اندیشه ساده و جمع‌و‌جور کار کردن، بی‌ریخت‌و‌پاش بودن و آراستگی محیط کار را در ذهن و دل کارکنان شرکت جدید جای داد و بدین شکل، شرکت خودرو‌سازی تویوتا مدل سیستم تولیدی خاص خود را به جهان ارائه کرد. اساس سیستم تولید تویوتا، فلسفه حذف کامل اتلاف‌ها است و کیشیرو اعتقاد داشت شرایط ایده‌آل برای تولید، زمانی به‌وجود می‌آید که ماشین‌آلات و افراد با هم کار کنند تا بدون هیچ‌گونه اتلافی، ارزش افزوده ایجاد شود.

اکنون تویوتا در سراسر ژاپن ۱۲ کارخانه تولید خودرو دارد و بازار خارجی تویوتا ۱۷۰ کشور و منطقه را شامل می‌شود. شرکت‌های تولیدی خارجی سازنده تویوتا، ۵۲ شرکت هستند و در ۲۷ کشور جهان پراکنده شده‌اند. آخرین دستاورد فناوری تویوتا، تولید خودرو‌ هیبریدی سینرژی است، متشکل از دو منبع قدرت موتور الکتریکی و موتور گازی – بنزینی، که در این فناوری امکان صرفه‌جویی در مصرف سوخت، صدای کمتر و رانندگی بهتر در نظر گرفته شده است. تویوتا چشم‌انداز جهانی خود را در سال ۲۰۱۳ بیان کرد؛ این چشم‌انداز، تصویر جدیدی برای تویوتا در آینده را به تصویر می‌کشد: ایجاد خودرو‌ها و جامعه ماشين‌محور که در آن افراد قادرند به‌آسانی و ایمن رانندگی کنند. این برند همچنین اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۰ خودرویی خواهد ساخت که تمام بدنه‌اش مجهز به حسگرهای تصویری خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.