بزنیم بیرون : پیشنهادهای اوقات فراغت

0

بارها ممکن است پیش آمده باشد که قصد داریم برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنیم ولی نمی‌دانیم کجا برویم و چه کار کنیم. استارتاپ بزنیم بیرون به نشانی bezanimbiroon.ir  با شناسایی این نیاز بستری را فراهم آورده ‌تا افراد بتوانند به‌راحتی برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کرده و پیشنهاد دریافت کنند.

سید‌مجتبی حسینی به همراه جواد رفیع‌پور این استارتاپ را بنیانگذاری کرده‌اند.

مجتبی حسینی متولد ۶۰ است و لیسانس خود را در رشته مدیریت فرهنگی از دانشگاه سوره گرفته ‌و دارای مدرک DBA است.

جواد رفیع‌پور نیز متولد ۶۸ است و لیسانس ادبیات دارد و یکی از اعضای فعال در حوزه گردشگری به حساب می‌آید.

با مجتبی به گفت‌وگو نشستیم تا داستان شکل‌گیری استارتاپ‌شان را روایت کند:

ایده بزنیم بیرون در سال ۹۲  شکل گرفت. در آن سال تعداد مجموعه‌هایی که در حوزه گردشگری کار می‌کردند، محدود بودند. در آن سال‌ها تحقیقات بازار در این حوزه را انجام دادیم و سایت‌های خارجی را که در این حوزه فعالیت می‌کردند، شناسایی کردیم و مطالعات تطبیقی انجام دادیم.

ما در ابتدا به این حوزه نگاه بیزینسی نداشتیم و از روی علاقه‌ای که به حوزه سفر و گردشگری داشتیم، به این حوزه ورود کرده بودیم. بعد از یک سال مطالعه در این حوزه تصمیم گرفتیم بستری را ایجاد کنیم که افرادی که قصد سفر دارند، بتوانند اطلاعات مرتبط به مقصدی را که مد نظر دارند، از آن تامین کنند.

به عبارت دیگر، هدف اصلی ما این بود که بستری را فراهم کنیم تا افراد زمانی که تصمیم می‌گیرند بزنند بیرون، بتوانند از اطلاعات سایت ما استفاده کنند. از سال ۹۳ تولید محتوا را آغاز کردیم و به‌تدریج کار را پیش بردیم. در سال ۹۵ کار را جدی‌تر دنبال کردیم و کارمان شکل بیزینسی به خود گرفته است.

بزنیم بیرون چیست

بزنیم بیرون پورتالی است که هدف آن معرفی نقاط گردشگری ایران است.

در بزنیم بیرون، به دنبال این هستیم که به مخاطب در مورد هر یک از نقاط گردشگری که در ایران وجود دارد، اطلاعات کاملی بدهیم؛ اطلاعاتی همچون اینکه آن نقطه چه ویژگی‌هایی دارد، چه نقاط منفی و مثبتی دارد، دارای چه امکاناتی است، بهترین فصل بازدید از آن چه زمانی است، چطور می‌توان به آن نقطه سفر کرد و چقدر هزینه در‌بر‌دارد، از جمله اطلاعاتی هستند که در مورد هر کدام از نقاط گردشگری در اختیار مخاطبان قرار می‌دهیم.

تاکنون ۱۵ هزار نقطه در کشور در ۹ دسته‌بندی طبیعت‌گردی، تاریخ‌گردی، هنرگردی، شهرگردی، گردشگری مذهبی، چی بخوریم، کجا بمانیم و غیره در بزنیم بیرون گردآوری شده‌اند. همچنین این دسته‌بندی‌ها دارای حدود ۱۰۲ زیر‌دسته یا عنوان هستند. به عنوان مثال، در دسته طبیعت‌گردی عناوینی همچون آبشارها، غارها، چشمه‌ها، یخ‌نوردی، ماهیگیری، پارک ملی، تالاب، کوهنوردی و غیره جای می‌گیرند.

کاربر می‌تواند مکان خود را در نقشه مشخص و مدت زمانی را که در اختیار دارد، ثبت کند تا با توجه به زمان و مکانی که در آن قرار دارد، نقاط گردشگری اطراف به او پیشنهاد داده شود

سامانه برنامه‌ریز بزنیم بیرون

در بزنیم بیرون یک سامانه برنامه‌ریز نقطه ایجاد شده است. عملکرد این سامانه به این شکل است که کاربر می‌تواند مکان خود را در نقشه مشخص و مدت زمانی را که در اختیار دارد، ثبت کند تا با توجه به زمان و مکانی که در آن قرار دارد، نقاط گردشگری اطراف به او پیشنهاد داده شود.

کاربر در زمان ورود به سایت ۴ مولفه اینکه کجا می‌خواهد برود، چه‌کار می‌خواهد انجام دهد، چقدر زمان دارد و چقدر قصد دارد هزینه کند، مشخص می‌کند. پس از آن نقاط گردشگری اطراف محل اقامت او به همراه زمان و فاصله‌ای که دارد، برای او نمایش داده می‌شود و به این ترتیب راحت‌تر می‌تواند انتخاب کند.

علاوه بر این، خدمات در بزنیم بیرون بخش دوستدار معلول و بخش دوستدار بانو را برای شهر تهران ایجاد کرده‌ایم و در آینده نزدیک برای کل کشور نیز این سیستم را پیاده‌سازی خواهیم کرد. بخش دوستدار کودک و بخش دوستدار سالمند را نیز در آینده قصد داریم به خدمات خود اضافه کنیم.

در حال حاضر تمام نقاط گردشگردی در ایران در بزنیم بیرون پوشش داده شده ‌و در آینده به زبان عربی و انگلیسی نیز خدمات ارائه خواهد شد. بخشی هم با عنوان کجا‌بمانیم در سایت در نظر گرفته‌ایم که در این بخش به معرفی هتل‌ها، مراکز اقامتی و بوم‌گردی می‌پردازد که قصد داریم این بخش را بیشتر گسترش دهیم.

اپلیکیشن اندروید بزنیم بیرون در حال حاضر از طریق سایت قابل دانلود است و تا یکی دو ماه آینده نیز ‌روی مارکت‌های مختلف در دسترس قرار می‌گیرد. در حال حاضر به صورت روزانه حدود ۱۲ هزار بازدید از سایت صورت می‌گیرد و حدود ۷۰ هزار کاربر نیز در بزنیم بیرون ثبت‌نام کرده‌اند. 

شیوه درآمدزایی بزنیم بیرون

تا پایان آبان ماه تمامی خدمات برای کاربران و مجموعه‌هایی که امکانات آنها در سایت معرفی می‌شود، رایگان است.

‌شیوه درآمدزایی ما از طریق معرفی خدمات و امکانات مجموعه‌های رفاهی و اقامتی است. به این ترتیب که در آینده این مراکز به صورت ماهیانه برای معرفی در سایت می‌توانند آبونمان پرداخت کنند. ما برای این کار نیاز به یک شبکه کشوری داریم که تقریبا هم شکل گرفته است و نمایندگانی در شهرهای مختلف داریم که با مراکز مختلف در حال مذاکره هستند.

به دنبال ایجاد راه‌های درآمدی خود هستیم‌ و قصد داریم در بهترین حالت حدود ۱۱۴۸ نماینده به تعداد شهر‌های کشور را به کار گیریم و در تمام نقاط ایران نمایندگانی داشته باشیم‌ که این کار علاوه بر اینکه راه‌های درآمدی بزنیم بیرون را هموار می‌کند، منجر به اشتغالزایی برای این نمایندگان نیز خواهد شد.

تا‌کنون حدود ۷۵۰ مرکز گردشگری، خدماتی و رفاهی در بزنیم بیرون معرفی شده ‌که بزنیم بیرون موفق شده است با ۷۰مرکز وارد تعاملات مالی شود و در حال حاضر به نقطه سر‌به‌سر رسیده است و پیش‌بینی می‌کنند تا مهر ماه سال آینده به مرحله مطلوبی از درآمدزایی می‌رسند.

‌بازار گردشگری به واسطه شرایطی که بر بازار حکمفرماست، تحت‌الشعاع قرار گرفته است، ولی در زمانی که تعادل بهتری در بازار بود، سهم خود را در این بازار حدود ۱۵ درصد در ۵ سال آینده پیش‌بینی می‌کردیم. ما در دانشگاه علم و فرهنگ نیز حضور داریم و به عنوان یکی از شرکت‌های خلاق در حال طی مراحل ثبت خود هستیم. دانشگاه علم و فرهنگ پارک علم و فناوری تاسیس کرده که قصد دارد به صورت تخصصی در حوزه صنایع نرم فعالیت داشته باشد.‌

آنها در این راه با چالش‌هایی هم روبه‌رو بوده‌اند که مهم‌ترین آن دریافت مجوزهای قانونی و موانعی بوده است که بر سر استارتاپ‌های حوزه گردشگری وجود دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.