بررسی قلمرو داعش در اینترنت

بررسی قلمرو داعش در اینترنت
رسانه اجتماعی در حال حاضر همه چیز را متحول کرده‌؛ از دوست‌یابی تا کسب‌و‌کار و سیاست و شکل جنگ‌ها
۱۶ آذر ۱۳۹۵ بدون دیدگاه اکو سیستم حامد رسولی https://goo.gl/uUOBZN
مانند هر چیز دیگر، کمپینی با یک هشتگ راه‌اندازی شد. اما به جای تبلیغ یک آلبوم یا فیلم جدید، #AllEyesOnISIS حمله به شمال عراق را در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که یک واقعه خونین بود که تا امروز روی سیاست‌های جهانی تاثیر گذاشته است.
بررسی قلمرو داعش در اینترنت

مانند هر چیز دیگر، کمپینی با یک هشتگ راه‌اندازی شد. اما به جای تبلیغ یک آلبوم یا فیلم جدید، #AllEyesOnISIS حمله به شمال عراق را در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که یک واقعه خونین بود که تا امروز روی سیاست‌های جهانی تاثیر گذاشته است.
افشای یک عملیات نظامی از طریق توییتر به نظر یک راهبرد عجیب است، اما نباید با شنیدن آن تعجب کنید. گروه تروریستی  داعش وجود خود را مدیون اینترنت بعد از ظهور رسانه اجتماعی است. که کانال وسیعی برای اشتراک‌گذاری و تبادل داده آنلاین است و صدای میلیاردها انسان را به گوش یکدیگر می‌رساند.
رسانه‌ اجتماعی به جذب نیروی داعش کمک کرده ‌‌و این گروه حداقل ۳۰هزار نیروی خارجی را از حدود ۱۰۰ کشور در سراسر دنیا به میدان جنگ در سوریه و عراق جذب کرده است. این رسانه به ایجاد معاملات جدید در مکان‌هایی از لیبی و افغانستان گرفته تا نیجریه و بنگلادش کمک کرده است. داعش از این ابزار برای اعلام جنگ در آمریکا استفاده کرده است.
بنابراین عملیات تبلیغاتی آنلاین و زندگی واقعی گروه تروریستی داعش آنقدر در هم تنیده شده‌اند که به سختی از یکدیگر جدا می‌شوند. با ورود نیروهای داعش در شمال عراق، آنها توییتر را اسپم کردند و اطلاعیه‌های  به اصلاح پیروزمندانه خود در خصوص گرفتن شهرها و تصاویری از قتل عام مخالفان خود را در توییتر به نمایش گذاشتند. یک اپلیکیشن تلفن هوشمند که این گروه آن را ایجاد کرده بود، به طرفداران داعش امکان می‌داد تا به آسانی در خانه یکدیگر را دنبال کنند و حساب‌های رسانه اجتماعی خود را با هم به اشتراک بگذارند. اینگونه داعش می‌توانست به طور خودکار از جانب خود مطالبی را ارسال کند.  طبق آمار و تحقیقات، بیش از ۴۰هزار توییت از این اپلیکیشن در یک روز منتشر شده است.
گزارش‌های رسانه‌ای که این گروه تروریستی تولید می کرد مملو از اخبار پیروزی‌ بود و این اخبار آتش جنگ و خونریزی را شعله‌ورتر می‌کرد. دیگر فرصتی برای تمایز داستان‌های ساختگی از داستان‌های واقعی نبود. در عوض، در هر مطلب ارسالی جدید آمده بود که شمال عراق توسط داعش سقوط کرده است. در نهایت نیز همین اتفاق رخ داد. این گروه موصل را، که یک شهر با جمعیت ۱.۸ میلیون نفری است، اشغال کرد. با اینکه نیروهای عراق مجهز به سلاح‌ها و تانک‌های پیشرفته و هلی‌کوپترهای Black Hawk بودند، گزارش‌های توییت‌ شده در اینترنت آنها را از مسیر خود منحرف کرد. در نتیجه داعش توانست سلاح‌ها و تجهیزات جنگی را در دست بگیرد.
در محاصره ناگهانی موصل و سقوط نیروهای دفاع عراق خاطرات مربوط به سقوط تکان‌دهنده و ناگهانی فرانسه در مقابل حمله رعدآسای آلمان در سال ۱۹۴۰ زنده می‌شد، زیرا آلمان‌ها از تانک و هواپیما در کنار سیستم‌های رادیویی خود استفاده می‌کردند. رادیو موجب شد که نیروهای آلمانی سرعت عمل بیشتری داشته باشند و دشمن را شکست دهند. داعش نیز از طریق اینترنت و فعالیت‌های آنلاین این موضوع را تسریع کرد. 
عکس‌ها و گزارش‌هایی که از سوی این گروه در شبکه‌های اجتماعی آپلود می‌شد، توسط اینستاگرام فیلتر شد. ارتش روبات‌های توییتر درگیری‌های یکطرفه را به پیروزی‌های چشمگیری تبدیل کردند. هشتگ‌ها ایجاد شدند تا داستان را شکل دهند. از طریق این فعالیت‌ها، داعش وارد عرصه جدیدی شد. این گروه اولین گروه تروریستی بود که هم در دنیای فیزیکی و هم در دنیای دیجیتال قلمرو داشت.
این گروه آخرین گروه نیز نخواهد بود. داعش در حال حاضر چیزی را ثابت کرده است که باید هر یک از ناظران بر جنگ و صلح، قانون و هرج و مرج نگران آن باشند. در حالی‌که داعش در استفاده از رسانه اجتماعی خود نشان داده ‌که موفق بوده‌، این خود فناوری است که در قلب نیروی تخریبی داعش وجود دارد و موجب موفقیت آن می‌شود. سایر گروه‌ها نیز از این روند تبعیت خواهند کرد.
و این فقط به گروه‌های تروریستی ختم نمی‌شود. این آغاز یک انقلاب عظیم است؛ انقلابی که در حال حاضر شروع کرده ‌به تغییر شکل عملیات‌های گروه‌های تبهکار کوچک در یک سو، و راهبردهای سیاسی و نظامی ابرقدرت‌های به شدت مسلح از سوی دیگر.
بیش از یک سال پیش، ما متوجه شدیم که از رسانه اجتماعی به عنوان یک ابزار در درگیری و چیزی که به آن شکل می‌دهد، استفاده می‌شود و مشخص می‌کند که چگونه یک فردی که به طور آنلاین چت می‌کند با خشونت واقعی در چندین درگیری مسلح در سراسر دنیا مرتبط می‌شود. برای این کار، ما به دنبال حل یک تناقض ظاهری بودیم. سال‌هاست که از اینترنت برای توانایی آن در جمع‌کردن افراد کنار یکدیگر تقدیر می‌شود، اما مشخص شده است که همین فناوری به آسانی مسلح می‌شود. تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های اجتماعی به طور واضح درگیری‌های خشونت‌آمیز را تغییر داده‌اند؛ از جذب نیرو گرفته تا گزارش میدان جنگ. پلت‌فرم‌های رسانه اجتماعی نوشته‌های «ما علیه آنها» را تبلیغ می‌کنند، افراد آسیب‌پذیر را در معرض برخی ایدئولوژی‌های زهرآگین قرار می‌دهند‌ و حتی آتش دشمنی را شعله‌ور می‌کنند. رسانه های  اجتماعی در حال حاضر همه چیز را متحول کرده اند؛ از دوست‌یابی تا کسب‌و‌کار و سیاست. اکنون نیز دارد شکل جنگ‌ها را تغییر می‌دهد.

منبع: آتلانتیک

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎