بررسی حباب استارتاپ‌ها در ایران

0

 اولین گردهمایی فعالان وب فارسی در رویدادی تحت عنوان «اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی» تشکیل شد. این اجلاس، دوشنبه ۲۲ آذرماه با حضور توسعه‌دهندگان فضای مجازی و فعلان وب و نیز با دعوت و حمایت دو بخش خصوصی و دولتی در مرکز همایش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

گسترش همه‌روزه فناوری و توجهات و استقبالی که بیش‌ازپیش به سمت فضای مجازی می‌رود، پیشرفت‌های بسیاری را در این حوزه به وجود آورده ‌و باعث شده تا جوانان هرچه بیشتر ایده‌های خود را در این مسیر پیاده‌سازی کنند. اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پلیس فتا برگزار شد.

در این گردهمایی پنل‌ها و سخنرانی‌های مختلفی با موضوعات مرتبط با توسعه وب فارسی برگزار و انجام شد که با استقبال خوبی از طرف شرکت‌کنندگان در این رویداد مواجه شد.

یکی از این برنامه‌ها که دربخش پایانی گردهمایی برگزار شد، پنلی با عنوان «بررسی فعالیت‌های استارتاپ‌های در حال رشد و حباب‌های استارتاپی» بود که با حضور اکبر هاشمی سردبیر هفته‌نامه شنبه، مصطفی امیری مدیرعامل زرین‌پال، محمدامین مصباحی متخصص معماری نرم‌افزار و ناصر غانم‌زاده مدیر فینوا برگزار شد. موضوع اصلی این پنل بررسی موانع رشد استارتاپ‌ها و مسائل مرتبط با کسب‌وکارهای نوپا بود.

اکبر هاشمی که ریاست پنل را هم بر‌عهده داشت، نخستین سؤال را از محمدامین مصباحی در خصوص اکوسیستم استارتاپی و حباب موجود در ایران پرسید.

مصباحی در پاسخ گفت: «اکوسیستم مجموعه‌ای از مؤلفه‌هایی است که استارتاپ را می‌سازند و هرکدام از این مؤلفه‌ها می‌توانند در به وجود آمدن این حباب نقش داشته باشند و کسی منکر وجود حباب استارتاپی در کشور نیست.» مصباحی در پایان این بخش از صحبت‌هایش نبود متخصص در استارتاپ‌ها را یک خلأ جدی دانست.

در ادامه هاشمی از ناصر غانم‌زاده پرسید که آیا اینکه می‌گویند ۵ یا ۶ هزار استارتاپ در ایران وجود دارد، درست است یا نه و از او خواست که توضیحی درباره این اکوسیستم بدهد.

غانم‌زاده در مورد سؤال مطرح‌شده اینطور جواب داد: «امیدوارم که این تعداد استارتاپ وجود داشته باشد ولی با تعریف استارتاپی که در ایران وجود دارد، درنهایت شاید ۱۰۰ استارتاپ داشته باشیم.» به گفته غانم‌زاده، واژه استارتاپ، یک واژه خارجی و شیکی است که همین موضوع باعث جذاب شدن آن می‌شود. او همچنین در صحبت‌هایش تأیید کرد که حباب در کشور وجود دارد و گفت: «باید بگویم که حباب وجود دارد و وجود آن تا حدی هم خوب است.»

در ادامه مصطفی امیری صحبت‌هایش را اینطور شروع کرد: «ما همه کاسب هستیم و بهتر است به‌جای اینکه به دنبال واژه باشیم، دنبال کار باشیم.» و از چگونگی شکل‌گیری زرین‌پال گفت.

هاشمی در ادامه صحبت‌ها به نوپا بودن صنعت استارتاپ اشاره کرد و از دیگر اعضا خواست که تعریف خودشان را از استارتاپ و ویژگی‌های آن داشته باشند.

مصباحی، استارتاپ را در انجام یک کار جدید و ارائه یک نوآوری می‌دانست که لزوماً هم نباید استراتژیک و نرم‌افزاری باشد. غانم‌زاده در ادامه نکته و حقیقت بسیار مهمی را به بچه‌های استارتاپی یادآور می‌شود که ۹۰ درصد استارتاپ‌ها شکست می‌خورند ولی نباید از این موضوع ناامید شد.

موضوع دیگری که غانم‌زاده مطرح می‌کند، این است که بسیاری از استارتاپ‌ها روی موضوعات پیچیده کار می‌کنند درحالی‌که کشور ما مسائل حل‌نشده زیادی در بخش‌های ساده‌تر دارد و توصیه‌ای که به علاقه‌مندان این حوزه می‌کند این است که‌ «استارتاپ ممکن است که بعد از چند سال راهی برای پولدار‌شدن باشد ولی قطعاً راهی برای سریع پولدار شدن نیست.»

در پایان هم امیری پیشنهادی به کسانی که به سمت استارتاپ‌ها می‌روند، داشت و آن اینکه‌ «کاری را پیدا کنید که با سرمایه خودتان آن را پیش ببرید تا بزرگ شوید در غیر این صورت به پدیده‌های ناپخته‌ای تبدیل خواهید شد که نمونه‌اش در ایران زیاد است.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.