برای موفقیت، پول از دست بدهید!

0

چرا سانفرانسیسکو موفق شده شرکت‌های بزرگ و ارزشمندی را در دهه گذشته در محیط خود پرورش دهد؟ این پرسشی است که با بررسی داده‌های آماری مربوط به سرمایه‌گذاری، خروج‌ و تولد تک‌شاخ‌های کسب‌و‌کار در منطقه سانفرانسیسکو به سرعت در ذهن شکل می‌گیرد. به نظر نمی‌رسد که بنیانگذاران  اوبر، دراپ‌باکس، توییتر، لیفت و  Airbnb  اجباری در قرارگرفتن در منطقه سانفرانسیسکو در فاصله چند‌کیلومتری از یکدیگر نداشته‌اند.

تصور نمی‌رفت که این نوع بررسی داده‌ها ما را به سمت کشف دلایل موفقیت‌های حاصله در این منطقه راهنمایی کند. تک‌شاخ‌های موجود در منطقه سانفرانسیسکو گروهی متنوع هستند، آنها را می‌توان در حدود ۳۰ دسته مختلف از کرایه خودرو تا امانتدهی برخط دسته‌بندی کرد‌ و روشن است که مسیر رسیدن به ارزشی بیش از میلیاردها دلار دارای تنوع و گستردگی است. اما به نحوی شگفت‌انگیز می‌توان دید که اسرار موفقیت آنها قابل سازماندهی و استخراج قاعده است. بیشتر شرکت‌های ارزشمند در این منطقه که در حوزه گوشی‌های هوشمند سربرآورده‌اند، دارای صفات مشترکی هستند که عبارت است از توانایی در سرعت بالا‌ و تحمل خسارات‌ و سرمایه‌گذاران قدرتمند‌ و غلبه بر طرح‌های کسب‌و‌کاری که به‌سادگی قابل تشریح هستند. گرچه این به معنای صدور دستورالعملی نیست که بتوان بدون برخورداری از استعداد، تلاش، ارتباطات، و زمان‌سنجی آن را اجرا کرد، بلکه با داشتن این مواد اولیه و دنبال‌کردن نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، احتمال تبدیل‌شدن به یک تک‌شاخ وجود دارد.

  •  نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود

از دست دادن پول مشکل نیست، این یک ویژگی است. در ابتدا باید پول صرف کرد تا در ادامه رقبا در گرد و خاک حضور شما محو شوند. این مهم‌ترین قاعده است. این حاصل جمع‌بندی داستان موفقیت کسب‌و‌کارهای سانفرانسیسکو است‌ و وقتی‌که بدانیم کسب‌و‌کارهای سایر مناطق هم با همین شیوه راه خود را باز کرده‌اند، یقین می‌کنیم که این کار در این منطقه بهتر از دیگران انجام شده. زیان‌های فراوان شرکت‌های بزرگ حوزه اینترنت و فناوری چیزی مخفی نیست. اوبر که ارزشمندترین کسب‌و‌کار نوپاست، در سال گذشته ۴.۵ میلیارد دلار از دست داده، شرکت درآپ‌باکس سال گذشته ۱۰۰ و سال قبل از آن ۲۰۰ و درمجموع در دو سال ۳۰۰ ميلیون دلار از دست داد. حتی Airbnb که به نظر می‌رسد مدل کسب‌و‌کاری بسیار ساده‌ای دارد که به‌راحتی سود خود را برمی‌گرداند، مدت ۹ سال وقت صرف کرد تا به سودآوری برسد. 

بزرگان و ستارگان صنعت نیز ضرر می‌کنند. شرکت Salesforce که ظرفیتی معادل ۸۸ میلیارد دلار در بازار دارد هم به دلیل از دست‌دادن برخی پیش‌زمینه‌های کاری خود، با زیان مواجه شده. شرکت Square که ارزشی نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار دارد، هنوز مطابق با معیارهای GAAP سودآور نبوده، شرکت DocuSign که عمری ۱۵ساله دارد و در فضای امضای دیجیتال مشغول به فعالیت است، در سال مالی گذشته ۵۰ میلیون دلار زیاد دیده. نمونه‌های بسیاری از شرکت‌های دیگر را می‌توان نام برد که حاوی گزارش زیان آن شرکت‌هاست، به‌همین دلیل تاکید می‌کنیم که از دست دادن پول یک مشکل نیست.

این روزها به نظر می‌رسد که سانفرانسیسکو سرزمین روش‌های خلق شرکت است. نیازی به ذکر این نکته نیست که گویا این منطقه تنها جایی است که به شرکت‌های نوپایی اختصاص یافته که پول از دست می‌دهند اما به میزان عظیمی انطباق‌پذیر هستند. موضوع این است که اگر می‌خواهید ستاره سینما شوید، به هالیوود بروید، اگر می‌خواهید کسب‌و‌کار مالی موفقی داشته باشید به وال استریت بروید، اگر می‌خواهید‌ کسب‌و‌کاری داشته باشید که کاری متفاوت از سایرین است و چندین میلیارد دلار ارزش دارد در حالی‌که مقادیر حیرت‌انگیزی پول از دست می‌دهد، به سانفرانسیسکو بروید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.