برای تولید محتوا چطور خرج کنیم؟

0

بازاریابی محتوا روشی جایگزین برای بازاریابی سنتی محسوب می‌شود که صاحبان کسب‌وکار باید هرچه بیشتر به آن اهمیت دهند؛ چرا‌که برای بیشتر افراد، تبلیغات به روش مستقیم جذابیتی ندارد و حتی از آن گریزان هستند اما بازاریابی محتوا می‌تواند روشی مفید برای جلب توجه افراد به محصولات باشد. در چند سال اخیر تولید محتوا برای صاحبان کسب‌وکار اهمیت بیشتری یافته و همین امر سبب شده است تا بخشی از هزینه‌های بازاریابی خود را صرف بازاریابی محتوا کنند. با وجود این، هنوز بسیاری از کسب‌وکارها به طور جدی تولید محتوا نمی‌کنند. این امر علل مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین علت‌های آن عدم بودجه‌بندی اصولی برای بازاریابی محتوایی است.

اگر شما هم جزو بازاریابان B2B باشید، حتما به اهمیت بازاریابی محتوا پی برده‌اید. طبق گزارش مؤسسه‌‌ جهانی بازاریابی محتوا که به‌تازگی منتشر شده، ۸۸ درصد از بازاریابان، بازاریابی محتوا را یک امر بسیار ضروری برای سازمان خود برشمرده‌اند. اگرچه این رقم بیانگر اهمیت بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارهاست، اما برخی ارقام دیگر در این گزارش باعث به وجود آمدن ابهام‌هایی شده است؛ تنها ۲۲درصد از سازمان‌ها به بازاریابی محتوا تعهد بالایی دارند و آن را برای سازمان خود اجرا می‌کنند! یعنی اگرچه اکثر کسب‌وکارها به اهمیت بازاریابی پی برده‌اند اما فقط تعداد کمی از آنها به این موضوع پایبند هستند. بر اساس این گزارش، کمتر از یک‌سوم بودجه‌ بازاریابی شرکت‌ها صرف بازاریابی محتوا می‌شود. از این گزارش می‌توان نتیجه گرفت اگرچه اهمیت بازاریابی محتوا برکسی پوشیده نیست اما مسائلی که در زمینه‌ بودجه‌‌ سازمان‌ها وجود دارد، مانع از تخصیص اعتبار کافی برای این امر است.

برای مدیریت بودجه در بازاریابی محتوا چه باید کرد؟

مهم‌ترین نکته آن است که بودجه‌‌ بازاریابی، باید با انتظارات سازمان منطبق باشد. بنابراین به صرف اینکه درصدی از بودجه‌ بازاریابی به بازاریابی محتوایی تعلق بگیرد، دردی را از سازمان شما دوا نمی‌کند و باید بودجه مناسبی اختصاص داده شود. منظور از تعیین بودجه‌‌ مناسب، بودجه‌ای است که حداقل تأثیرات را برای شما در دنیای واقعیت رقم بزند؛ مهم نیست که بودجه‌ کلی شما کم باشد یا زیاد؛ مهم آن است که درصد مناسبی از آن را به موضوع بازاریابی به ویژه بازاریابی محتوا اختصاص دهید. منظور از محتوا هرگونه محتوایی است که در قالب‌های متنی، عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و سایر قالب‌ها تولید می‌شود. ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل بودجه تولید محتوا باید به تولید محتواهای متنی، عکسی، اینفوگرافیک و قالب‌های مشابه اختصاص داده شود. اگرچه قالب متنی جذاب‌ترین قالب برای تولید محتوا محسوب نمی‌شود، اما می‌توان آن را اصیل‌ترین قالب به حساب آورد زیرا کسانی که به دنبال انتخاب محصول و یا خدمات هستند، نیاز دارند تا اطلاعاتی را درباره‌ آنها مطالعه کنند. همچنین حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل بودجه‌ای که برای بازاریابی محتوا اختصاص داده‌اید باید صرف تولیدمحتواهای ویدئویی شود. ویدئوها مسیر برقراری ارتباط بین یک برند با مشتریان هستند. ویدئوها کاربرد بسیار وسیعی یافته‌اند و ضرورت توجه به آنها آنقدر واضح است که حتی شبکه‌های اجتماعی نیز در حال تقویت بخش‌های ویدئویی خود هستند. بازاریابانی که از ویدئو به عنوان یک استراتژی بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، رشد درآمد را تا ۴۹ درصد سریع‌تر از کسانی که این استراتژی را به کار نمی‌برند، احساس می‌کنند. درصد بودجه‌ای که باید به شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید، حدود ۱۰ درصد است. رسانه‌های اجتماعی آنقدر گسترش یافته‌اند که مرزهای بین شخصی‌بودن یا کاری‌بودن را محو کرده‌اند. بر اساس گزارش ایالات متحده ۲۵ درصد از کسب‌وکارها هیچگونه استراتژی برای رسانه‌های اجتماعی در پیش نگرفته‌اند! هرگز تبلیغات در فیس‌بوک را فراموش نکنید. در کنار گسترش رسانه‌های اجتماعی، نوآوری‌های جدید مانند برنامه‌های پیام‌رسان و ربات‌ها نیز می‌توانند محل سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها قرار گیرند که این کار موجب تقویت پیوندهای ارتباطی با مشتریان می‌شود. ۲۵ درصد از بودجه‌ بازاریابی محتوا باید به طراحی یک پلتفرم اتوماسیون بازاریابی اختصاص یابد. طراحی این پلتفرم لیستی از مشتریان را برای شما ایجاد می‌کند که می‌توان در فعالیت‌های آینده‌‌ بازاریابی به‌راحتی برای آنها برنامه‌ریزی کرد. با داشتن یک اتوماسیون بازاریابی و یک تیم برای مدیریت حرفه‌ای آن، فعالیت‌های بازاریابی شما روی ریل موفقیت پیش خواهند رفت. طبق آمار حدود ۶۱ درصد از مدیران احساس می‌کنند که استراتژی‌هایی که به کار می‌بندند مؤثر واقع می‌شود؛ این موضوع بیانگر آن است که هنوز باید روی ورودی‌ها در فرآیند بازاریابی مطالعه بیشتری کرد تا نتایج بهتری گرفت. ۵ تا ۱۰ درصد از بودجه‌ بازاریابی محتوا نیز باید برای جست‌وجوگرها کنار گذاشته شود. هزینه‌های صرف شده در این قسمت سبب می‌شوند تا در یک بازه‌ زمانی بلندمدت بتوانید برای کسب‌وکار خود یک سئوی پایدار داشته باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.