با مستر۲اَپ اپلیکیشن بساز

0

ساخت اپلیکیشن، در کنار وب‌سایت، این روزها به نوعی یک الزام برای کسب‌وکارهای آنلاین به حساب می‌آید و با توجه به استفاده بالای کاربران از تلفن همراه، اکثر کسب‌وکارهای آنلاین تمایل دارند که ابزاری را برای دسترسی کاربران از طریق تلفن همراه به کسب‌وکارشان فراهم کنند. حمید قاسمی به همراه دو هم‌بنیانگذارش حمید قیصری و مهدی قاسمی این نیاز را شناسایی کرده‌اند و برای سهولت کار کسب‌وکارها در ساخت اپلیکیشن، استارتاپ مستر۲اَپ را به نشانی mr2app.com‌ راه‌انداخته‌اند. حمید، متولد سال ۶۷ در شهر مشهد است و در رشته نرم‌افزار دانشگاه سجاد تحصیل کرده است. او می‌گوید آنها یک تیم سه‌نفره بودند که از سال ۹۲ در حوزه طراحی وب و نرم‌افزارهای تحت موبایل کار می‌کردند و پروژه‌های مختلفی را انجام می‌دادند.

  شما نیازی را احساس ‌و این استارتاپ را راه‌اندازی کردید، در حال حاضر مستر‌۲‌اَپ چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

کسانی که وب‌سایت دارند و وب‌سایتشان براساس CMS‌های وردپرس و ووکامرس است، می‌توانند از خدمات ما استفاده کنند. افراد بعد از اینکه در‌خواست خود را در سایت ثبت کردند، یک اپلیکیشن برای آنها ساخته می‌شود که می‌توانند آن را دانلود کنند. علاوه بر این، یک افزونه نیز در اختیارشان قرار می‌گیرد که با نصب افزونه ‌روی سایت خود می‌توانند اپلیکیشن را سفارشی‌سازی کنند. این افزونه در واقع ارتباط بین اپلیکیشن و وب‌سایت را برقرار می‌کند و دیتای سایت را می‌خواند و به اپلیکیشن منتقل می‌کند. اپلیکیشنی که در اختیار کاربر قرار داده می‌شود، در دو نسخه اندروید و IOS است.

کاربر برای اینکه یک اپلیکیشن بسازد، چه مراحلی را باید طی کند؟ و اپلیکیشنی که شما به کاربر ارائه می‌دهید دارای چه امکاناتی است؟

کاربر وقتی وارد سایت می‌شود بعد از ثبت‌نام، آدرس سایت خود را وارد می‌کند و نام موردنظر خود برای اپلیکیشن را نیز مشخص می‌کند. در همان لحظه اپلیکیشن اندروید آماده می‌شود و قابل دانلود است. در حال حاضر، ۳ مدل اپلیکیشن برای کاربران قابل دسترسی است؛  اپلیکیشن مناسب سایت‌های خبری، فروشگاهی و آگهی تبلیغات که هر کدام امکانات منحصر‌به‌فرد خود را دارند. به عنوان مثال، اپلیکیشن فروشگاهی ما دارای یک صفحه اصلی است که صاحب وب‌سایت می‌تواند به سلیقه خود آن را دیزاین کند و اطلاعات مربوط به محصولاتی که در سایت خود قرار داده است، به صورت خودکار به اپلیکیشن منتقل می‌شود و دیگر نیازی نیست که اطلاعات، مجدد وارد شوند. از طرفی مشتریان نیز می‌توانند از طریق اپلیکیشن، کالای موردنظر خود را انتخاب و به صورت آنلاین خرید کنند. سفارش‌هایی که از طریق اپلیکیشن ثبت می‌شود در همان جایی که سفارشات وب‌سایت ذخیره می‌شوند، قرار می‌گیرند و نیازی به مدیریت جداگانه وجود ندارد.

  امنیت پرداخت‌هایی که از طریق اپلیکیشن‌های ساخته‌شده انجام می‌شوند، از طرف شما تامین می‌شود؟

نه، ما به این حوزه ورود نمی‌کنیم و زمانی که کاربر به مرحله پرداخت می‌رسد، به صفحه سایت اصلی فروشگاه ارجاع داده می‌شود و از طریق درگاهی که در فروشگاه تعبیه شده است، پرداخت صورت می‌گیرد.

  در حال حاضر چه تعداد سایت از خدمات‌تان استفاده کرده‌اند و بیشتر در چه حوزه‌هایی فعال بوده‌اند؟

طبق آخرین آماری که داریم حدود ۵۵۰۰سایت ثبت شده‌اند و حدود ۷۰درصد این سایت‌ها فروشگاهی هستند و بیشتر مشتریانی که از خدمات ما استفاده می‌کنند، طراح وب‌سایت هستند و به نوعی جزء همکاران ما به حساب می‌آیند. در حال حاضر حدود ۱۵۰ طراح وب‌سایت به عنوان نماینده فروش با ما کار می‌کنند.

  هزینه استفاده از خدمات شما برای کاربران چقدر است؟

به طور کلی دو پلن داریم؛ پلن اول برای زمانی است که کاربران می‌توانند به صورت ماهانه تا یک‌ساله از خدمات استفاده کنند که این خدمات برای وردپرس به صورت ماهانه ۱۷ هزار تومان و برای ووکامرس ۲۸ هزار تومان است. پلن دوم، پلن دائمی است که با یک سال پشتیبانی ارائه می‌شود و قیمت آن برای سایت‌های وردپرس ۲۵۰هزار تومان و برای سایت‌های ووکامرس ۴۰۰ هزار تومان است. هزینه‌ای که دریافت می‌شود، بابت پشتیبانی‌ای است که از طرف ما صورت می‌گیرد. علاوه بر موارد ذکر شده، ما در ابتدا، یک نسخه رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهیم که می‌توانند به مدت ۱۴ روز آن را تست کنند و در صورت تمایل، پلن‌های مختلف را خریداری کنند. البته اگر کاربری تمایل داشته باشد که از همان نسخه رایگان استفاده کند، این امکان وجود دارد و لوگوی سایت ما در اپلیکیشن باقی می‌ماند و یک سری امکانات غیر‌کلیدی از اپلیکیشن حذف می‌شوند، ولی همچنان اپلیکیشن کارایی خود را دارد.

  برای معرفی خدمات‌تان و جذب مشتری بیشتر، از چه روش‌هایی استفاده کردید؟

در حقیقت ما در بخش مارکتینگ ضعیف عمل کردیم، ولی با شرکت در چند نمایشگاه، توانستیم تعدادی کاربر را جذب کنیم.

  از وقتی که کار را شروع کردید توانسته‌اید به درآمدزایی برسید؟

ما حدود ۵ ماه پیش توانستیم که نقطه سربه‌سر را رد کنیم. دلیل طولانی‌شدن رسیدن به این مرحله، این بود که ما از زمانی که کار را شروع کرده بودیم، تمام توان خود را ‌روی این کار نمی‌گذاشتیم و پروژه‌های سفارشی دیگری را در کنار این کار انجام می‌دادیم. بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که این کار اشتباه است و از زمانی که تمام تمرکزمان را ‌روی کار گذاشتیم، توانستیم درآمدزایی بهتری داشته باشیم. از طرف دیگر مارکتینگ ضعیفی داشتیم.

  مهم‌ترین چالشتان در این مدت چه چیزی بوده است؟ 

ما چالش خاصی در کار نداشتیم و در حال حاضر، به جذب سرمایه فکر می‌کنیم تا بتوانیم مارکتینگ بهتری انجام دهیم و کارمان را گسترش بدهیم.

  شما برای اینکه خودتان را از رقبا متمایز کنید، روی چه مزیت رقابتی خود تاکید می‌کنید؟

ما طراحی اپلیکیشن را براساس سیستم روز انجام می‌دهیم و اولین معیار سنجش کاربران در انتخاب اپلیکیشن، سرعت کاربری آن است که ما به دلیل اینکه از زبان برنامه‌نویسی native استفاده کرده‌ایم، نسبت به اپلیکیشن‌های مشابه سرعت بالاتری داریم. در اپلیکیشن‌هایی که با زبان برنامه‌نویسی hybrid نوشته می‌شوند، این امکان وجود دارد که خروجی دو نسخه اندروید و ‌آی‌او‌اس، همزمان دریافت شود ولی ما هزینه بیشتری انجام دادیم و برای هر دو نسخه اندروید و ‌آی‌او‌اس به صورت جداگانه برنامه‌نویسی انجام داده‌ایم و همین باعث شده است که سرعت کار با اپلیکیشن بالا رود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.