باهمسفر، یعنی سفر اشتراکی

باهمسفر، یعنی سفر اشتراکی
مهرداد صیرفی از استارت‌آپش می‌گوید:
۰۱ Aban 1396 بدون دیدگاه آغاز راه https://goo.gl/VUXH2Z
استفاده از سیستم کارپولینگ تقریبا در دنیا شناخته‌شده و تاثیرات آن در کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از افزایش تعداد خودروهای تک‌سرنشین نیز به نوعی ثابت شده است ...
باهمسفر، یعنی سفر اشتراکی

بر همین اساس در ایران نیز استارت‌آپ‌های مختلفی با همین ایده شروع به فعالیت کرده‌اند که مهرداد صیرفی یکی از فعالان این حوزه است که استارت‌آپی به نشانی bahamsafar.com‌ راه‌اندازی کرده است. صیرفی که فوق‌لیسانس مهندسی  معماری کامپیوتر از دانشگاه علم و صنعت دارد، ۳۴ ساله است و متولد کرج. او در حوزه برنامه‌نویسی و نرم‌افزار در شرکت‌های مختلف کار کرده ‌و حدود ۶ سال پیش طی صحبت با دوستی که ساکن آلمان بوده، با کارپولینگ آشنا می‌شود. «‌چیزی که در این سیستم بیش از موارد دیگر توجه من را به خود جلب کرد، این بود که این سیستم می‌توانست در کاهش آلودگی هوا و اتومبیل‌های تک‌سرنشین بسیار تاثیرگذار باشد، بر همین اساس تصمیم گرفتم این کار را در ایران انجام دهم. این سیستم در کشور‌های دیگر به صورت رایگان استفاده می‌شد و من هم قصد داشتم براساس همان مدل، کار را پیاده کنم. تقریبا یک سال بعد یعنی در سال ۹۱ وب‌سایت را راه‌اندازی کردم ولی با مشورتی که با دوستانم انجام دادم، آنها به من توصیه کردند که برای اینکه در کار دچار مشکل نشوم حتما مجوزهای لازم را دریافت کنم. ولی تقریبا ۲ سال درگیر دریافت مجوز بودم و متاسفانه هیچ یک از سازمان‌های ذیربط از کار استقبال نکردند و حاضر به صدور مجوز نبودند. به دلیل اینکه نتوانستم مجوز دریافت کنم کار را کنار گذاشتم ولی ایده همچنان در ذهنم روشن بود تا اینکه در یکی دو سال گذشته بحث استارت‌آپی در ایران داغ شد و اسنپ کارش را شروع کرد. من هم تصمیم گرفتم مجدد کارم را شروع کنم.»

  •  از چه سالی کارتان را به صورت جدی شروع کردید؟

تقریبا یک سال است که کار را به صورت جدی شروع کردم.

  •  شما هم مانند اسنپ، به‌صورت آنلاین برای افراد ماشین پیدا می‌کنید که جابه‌جا شوند، ولی فرآیند خدمت‌رسانی شما با اسنپ کاملا متفاوت است. در باهمسفر چه خدمتی ارائه می‌دهید؟

در باهمسفر از سیستم شناخته‌شده کارپولینگ استفاده می‌کنیم. سرویس کارپولینگ، سیستم اشتراک سفر است به این ترتیب که رانندگانی که مسیری را طی می‌کنند و تک‌سرنشین یا کم‌سرنشین هستند و صندلی خالی دارند، تشویق می‌شوند تا افرادی را که با آنها هم‌مسیر هستند، سوار کنند و با هم مسیر را طی کنند.

  •  رانندگان و کاربران اگر بخواهند از خدمات شما استفاده کنند، چه کار باید بکنند؟

رانندگان در سیستم ثبت‌نام می‌کنند و زمان، مسیر سفر و مبلغ پیشنهادی خود را ثبت می‌کنند و از طرف دیگر مسافرانی که با راننده همسفر هستند، درخواست سفر خود را اعلام می‌کنند و با هم همسفر می‌شوند. در اپلیکیشن باهمسفر همه افراد مثل هم دیده می‌شود. به این صورت که هم رانندگان و هم مسافران احراز هویت می‌شوند. احراز هویت از طریق کارت ملی و شماره ۱۶رقمی کارت بانکی صورت می‌گیرد و ما از طریق سیستم بانکی استعلام می‌گیریم و از هویت فرد مطمئن می‌شویم. این احراز هویت همزمان با درخواست سفر کاربر صورت می‌گیرد و اگر مشکلی در هویت فرد وجود داشته باشد، سفر او لغو می‌شود‌.

  •  شما این سرویس را در چه مقیاسی ارائه می‌دهید، آیا کل ایران را پوشش می‌دهید یا فقط در شهر تهران این خدمت قابل‌استفاده است؟

هدف اولیه ما و با توجه به شناختی که از جامعه ایران پیدا کردیم، سرویس‌دهی بین‌شهری بود و کار ما محدودیت جغرافیایی ندارد. بعد از آن تصمیم گرفتیم خدمات داخل شهری نیز ارائه دهیم. در حال حاضر هم سرویس‌دهی داخل شهری و هم بین‌شهری را پوشش می‌دهیم. در تهران بیشترین سفر داخل شهری ثبت شده ‌ولی در شهرهای یزد، اصفهان، مشهد، تبریز و زاهدان سفرهای داخل شهری ثبت شده است و مسیرهای تهران- بندرعباس، تهران-اصفهان و تهران-شیراز بیشترین حجم سفرهای بین شهری را به خود اختصاص داده‌اند.

  •  از وقتی که کار را شروع کردید، چه تعداد کاربر از خدمات‌تان استفاده کردند؟

حدود ۳۰۰۰ کاربر تا‌کنون در سیستم ما ثبت‌نام کرده‌اند ولی همه کاربران فعال نیستند و حدود ۱۴۰۰ سفر توسط رانندگان ثبت شده ‌و حدود ۷۰ سفر نیز توسط رانندگان انجام شده است که مسافری را همراه داشته‌اند.‌

  •   با توجه به اینکه گفتید استفاده از خدمات در باهمسفر رایگان است، شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟

بله ما برنامه نداریم که به صورت مستقیم از سیستم در‌آمدزایی داشته باشیم و بر‌خلاف سایر رقبا، کارمزدی بابت استفاده از خدمات دریافت نمی‌کنیم، بلکه قصد داریم رانندگان را تشویق کنیم تا از این سیستم استفاده کنند. برنامه‌ای که برای درآمدزایی داریم از طریق جذب آگهی و قراردادهای B2B است که در آینده می‌خواهیم اجرایی کنیم. به عنوان مثال، ما به صورت لوکیشن‌بیس می‌توانیم تبلیغات هتل‌ها، رستوران‌ها یا مراکز اقامتی را انجام دهیم تا مسافرانی که به مقاصد مختلف سفر می‌کنند از امکانات رفاهی مقصد آگاهی پیدا کنند. ما می‌توانیم از طریق بیگ دیتا اطلاعات خوبی را به‌دست بیاوریم.‌

  •  با توجه به اینکه هنوز تعداد کاربر محدودی دارید و برنامه‌هایی که برای درآمدزایی‌ دارید را پیاده نکرده‌اید، چطور هزینه‌های خود را پوشش می‌دهید؟

 من کارهای جانبی دیگری  را به عنوان پروژه انجام می‌دهم و از آن طریق درآمد داریم.‌

  •  برای اینکه افراد با خدمات شما بیشتر آشنا شوند چه برنامه‌ای دارید و چرا تا‌کنون نتوانسته‌اید به رشدی که انتظار داشتید، دست پیدا کنید؟

برای رشد لازم است که بتوانیم سرمایه جذب کنیم ولی متاسفانه نتوانسته‌ایم تا‌کنون سرمایه‌ای که می‌خواستیم را جذب کنیم. اکثر سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری روی ایده‌های زود‌بازده هستند که پورسانت دریافت می‌کنند و دید اشتباهی که در ایران وجود دارد، این است اگر خدمتی رایگان ارائه شود، پس ارزشی ندارد در صورتی که استارت‌آپ ما می‌تواند درآمدهای جانبی داشته باشد.

  •  با توجه به اینکه هنوز نتوانسته‌اید سرمایه مورد نیاز را جذب کنید، پیش‌بینی شما از آینده چگونه است؟

من امیدوار هستم و معتقدم به‌تدریج رشدی که مورد انتظارمان است، محقق می‌شود. الان تقریبا ۲ ماه است که برای باهمسفر تبلیغی نکرده‌ایم ولی با وجود عدم تبلیغات روزانه ثبت‌نام در سیستم صورت می‌گیرد.

  •  در زمینه کاری شما استارت‌آپ‌های دیگری هم ‌روی حوزه کارپولینگ فعالیت می‌کنند. شما چطور می‌خواهید خودتان را از سایر رقبا متمایز کنید؟

بیزینس‌پلن اکثر رقبای ما در قالب گرفتن پورسانت است و من فکر می‌کنم یکی از مزیت‌های اصلی کار ما ارائه خدمات رایگان است که همین موضوع باعث خودتبلیغی می‌شود. از نظر فنی هم تفاوت ما این است خدمات را هم در قالب اپلیکیشن و هم در قالب وب‌سایت ارائه می‌دهیم در صورتی که رقبا فقط از یکی از این راه‌ها خدمات خود را ارائه می‌دهند.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎