بانی‌جاب؛ شبکه اجتماعی کاریابی است

0

شکاف میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه و نیروی متخصصی که صنعت نیاز دارد، معضلی است که در جوامع مختلف از جمله ایران دیده می‌شود و سایت‌های کاریابی از گذشته تا‌کنون در تلاش بوده‌اند که این فاصله را پر کنند. در حال حاضر نیز در جامعه استارتاپی ایران استارتاپ‌های مختلفی برای حل این مشکل کار خود را شروع کرده‌اند. استارتاپ بانی‌جاب به نشانی banijob.com‌ یکی از این استارتاپ‌هاست که البته قصد دارد به نوع جدیدی عمل کند و یک شبکه اجتماعی کاریابی راه بیندازد. محمد‌علی میهن‌خواه که مدیر فنی و ایده‌پرداز بانی‌جاب است با هم‌بنیانگذارانش مهسان موسوی‌، پریسا ماشینچی و علی زاهدی این استارتاپ را راه‌اندازی کرده است. محمدعلی به همراه هم‌بنیانگذارانش شرکتی به نام داده‌پردازان راستین را اداره می‌کنند که بانی‌جاب یکی از سرویس‌هایی است که تحت نظر این شرکت ارائه می‌شود. «‌من تقریبا ۱۲سال است که در مجموعه‌های مختلف در حوزه آی‌تی در زمینه طراحی کسب‌وکارهای اینترنتی مشغول به کار هستم. خروجی کارهایی که در این مدت انجام دادم شرکت داده‌پردازان راستین است که هدف اصلی این شرکت نیز تیم‌سازی و تعریف پروژه‌های مختلف در حوزه طراحی کسب‌وکارهای اینترنتی است که بانی‌جاب یکی از این پروژه‌هاست. ما در اینجا فقط وب‌سایت برای مشتری طراحی نمی‌کنیم بلکه طراحی مدل کسب‌وکار تا راه‌اندازی کامل در مرحله جذب سرمایه‌گذار را انجام می‌دهیم. در بعضی مواقع در بخشی از سهام نیز شریک می‌شویم.» آنها تقریبا تمام خدماتی را که یک شتاب‌دهنده ارائه می‌دهد، در قالب کوچک‌تری ارائه می‌دهند و تا‌کنون توانسته‌اند ۴ کسب‌وکار را به این شکل راه‌اندازی کنند. محمدعلی میهن‌خواه و هم‌تیمی‌هایش پس از اینکه کسب‌وکارهای مختلفی را راه‌اندازی کردند، تصمیم می‌گیرند که کسب‌وکاری را برای خود راه بیندازند و ایده بانی‌جاب با توجه به ضعف‌ها و خلأهایی که در زمینه جذب نیروی متخصص دانشگاهی به بازار کار وجود داشت، به نظرشان جذاب می‌رسد «‌از طرفی تعداد زیادی دانش‌آموختگان دانشگاهی وجود دارد و از طرف دیگر درصد بیکاری در این قشر بالاست. بر همین اساس تصمیم گرفتیم استارتاپی راه‌بیندازیم تا خلأ بین فرصت‌های مناسب کاری و افراد مستعد را پر کنیم و این افراد را به سمت جذب فرصت‌های شغلی هدایت کنیم.»

  •   بانی‌جاب چه‌کار می‌کند

بانی‌جاب یک شبکه اجتماعی در حوزه کاریابی است که ارزیابی کارجو‌ها و شرکت‌ها از ارکان اصلی آن است. «‌در بانی‌جاب کارجو می‌تواند وارد سیستم ‌شود و رزومه خود را ایجاد ‌کند. ساخت رزومه را مرحله به مرحله کرده‌ایم با این هدف که با استفاده از اطلاعاتی که در هر مرحله وارد می‌شود، به کاربر پیشنهادهایی بدهیم. به عبارت بهتر، ما یک سیستم سنجش علایق طراحی کرده‌ایم که در این سیستم با توجه به علایق فرد مشاغل دیگری نیز به او پیشنهاد می‌شود. به علاوه فرد را از طریق ارزیابی سابقه کار و علایقی که دارد، هدایت می‌کنیم که بهترین شغل را برای خود بیابد. ما با توجه به داده‌هایی که از طریق سوالاتی که می‌پرسیم به‌دست می‌آوریم، به کاربر مشاوره می‌دهیم‌ و شغل‌های مرتبط را به او پیشنهاد می‌دهیم. در این کار از افراد متخصص در زمینه منابع انسانی کمک می‌گیریم و این پروژه ما‌حصل یک تیم برنامه‌نویس صرف نیست.» در بانی‌جاب بخش زیادی از فرآیند به صورت هوشمند عمل می‌کند ولی خروجی‌های آن توسط تیم بانی‌جاب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. محمدعلی می‌گوید قصد دارند در نسخه دوم تیمی از افراد متخصص در زمینه منابع انسانی را برای تحلیل و ارزیابی داده‌ها جذب کنند. علاوه بر این آنها قصد دارند در آینده مکانیسمی را در بانی‌جاب راه بیندازند که این امکان برای کاربران فراهم شود تا شرکت‌ها را بتوانند ارزیابی کنند. به عنوان مثال، کارمندان یک شرکت بتوانند نظرات خود را در مورد شرکتی که در آن مشغول به کار هستند، بیان کنند. «در حال حاضر کسب‌و‌کارها می‌توانند موقعیت‌های شغلی که دارند در بانی‌جاب منتشر کنند. کاربری‌‌ای که در آینده از بانی‌جاب می‌توانند دریافت کنند، کنترل فیدبک‌ها و شناسایی فرصت‌هاست. به عبارت بهتر، بانی‌جاب با شبکه‌سازی که انجام می‌دهد، این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا بتوانند در جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها تیم‌سازی‌های موفقی به صورت دورکاری در شهرهای مختلف داشته باشند. به عنوان مثال، اگر با بررسی‌هایی که انجام دادند به این نتیجه برسند که اگر تیم بازاریابی را در مشهد مستقر کنند برایشان بهتر است، بتوانند این کار را انجام دهند؛ علی‌رغم اینکه هسته اصلی کارشان در تهران باشد. این کار می‌تواند از مهاجرت‌های غیرضروری جلوگیری کند. البته قصد داریم به مباحث آموزشی دورکاری نیز بپردازیم تا کسب‌وکارها شیوه کنترل نیروهای خود را به صورت دورکاری یاد بگیرند.»

‌در بانی‌جاب کارجو می‌تواند وارد سیستم ‌شود و رزومه خود را ایجاد ‌کند. ساخت رزومه را مرحله به مرحله کرده‌ایم با این هدف که با استفاده از اطلاعاتی که در هر مرحله وارد می‌شود، به کاربر پیشنهادهایی بدهیم. به عبارت بهتر، ما یک سیستم سنجش علایق طراحی کرده‌ایم که در این سیستم با توجه به علایق فرد مشاغل دیگری نیز به او پیشنهاد می‌شود

  •   شیوه درآمدزایی 

استفاده از خدمات بانی‌جاب برای کارجویان رایگان است «‌در مورد درآمدزایی، مدل بیزینسی درآمدزایی را که در اکثر سایت‌های کاریابی استفاده می‌شد تا حدی تغییر دادیم تا به نفع کارفرما باشد. به این ترتیب که اکثر سایت‌ها مبلغ ثابتی را بابت انتشار آگهی از کارفرما دریافت می‌کنند که معمولا مبلغ زیادی است ولی ما مبلغی حدود ۲۰ هزار تومان را بابت انتشار آگهی دریافت می‌کنیم و بابت هر رزومه‌ای که برای کارفرما ارسال می‌شود نیز ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنیم. هنوز وارد فاز درآمدزایی نشده‌ایم و هزینه‌ها را از پروژه‌های دیگر شرکت تامین می‌کنیم.» از وقتی که بانی‌جاب کار خود را از ۴ ماه گذشته شروع کرده، ۳۱۸ کاربر دارد و ۵۷۱ فرصت شغلی نیز در آن منتشر شده است.

  • از فیلترینگ تا شروع دوباره

علی‌رغم حضور شرکت‌های کاریابی مانند جابینجا و ایران‌تلنت که کار خود را پیش‌تر آغاز کرده‌اند، محمد‌علی معتقد است اهدافی که در بانی‌جاب دنبال می‌شود، در سایر سایت‌های کاریابی وجود ندارد. او می‌گوید آنها قصد ندارند که فقط لیستی از مشاغل را ارائه دهند بلکه می‌خواهند شبکه اجتماعی کاریابی را راه بیندازند و در آن امکاناتی نظیر ضبط ویدئو مصاحبه را نیز ایجاد کنند تا مصاحبه‌ها ضبط شود و پس از اتمام آن نیز برای ارزیابی بهتر و نظارت در دسترس باشد. البته علی‌رغم تمام ایده‌پردازی‌ها سایت‌های کاریابی آنلاین این روزها با مشکلات قانونی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که همین امر باعث شد که طی هفته‌های گذشته بانی‌جاب علی‌رغم اینکه در سیستم ساماندهی محتوای فضای مجازی ثبت شده بود، فیلتر شود «‌قبل از اینکه سایت فیلتر شود، برنامه‌ها و کمپین‌های مختلفی برای بازاریابی طی ۶ ماه آینده در نظر داشتیم ولی با اتفاقی که افتاد، نمی‌دانیم که می‌توانیم به کارمان ادامه دهیم یا نه. ما در مورد اینکه سایت‌های کاریابی باید مجوز داشته باشند مطلع بودیم ولی داستان استارتاپ‌ها چیز دیگری است و این را به‌راحتی می‌توان در گردش کار صدور مجوز در وزارت کار مشاهده کرد که موارد خواسته‌شده برای صدور مجوز شامل حال استارتاپ‌ها نمی‌شود. به عنوان نمونه، یکی از این موارد داشتن موسسه مشاوره شغلی است که این بند با روند کاری استارتاپی منافات دارد.» در حال حاضر ‌بانی‌جاب رفع فیلتر شده است ولی مهلت سه‌ماهه‌ای به آنها داده شده ‌تا مجوز را دریافت کنند در غیر صورت اعمال قانون صورت می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.