بانکداری با زبانی کودکانه

0

«وقتی ۱۱سالم بود، والدینم که حسابدار بودند برای من توضیح دادندکه چه مقدار پول به دست می‌آورند و چقدر خرج من می‌کنند و راستش از مبلغی که دیدم، شوکه شدم. کم‌کم مسئولیت مدیریت پولی که برای من خرج می‌کردند را به خودم واگذار کردند. بالاخره احساس آزادی می‌کردم و حس می‌کردم که با من مانند یک فرد بزرگسال برخورد می‌شود. در سن ۱۳‌سالگی ماهانه حدود ۲۰۰ پوند خرج لباس و کلاس ورزش و دیگر چیزهایی که می‌خواستم، می‌کردم. در سن ۱۹‌سالگی و زمانی که به دانشگاه رفتم هیچ مشکلی برای مدیریت وام دانشجویی‌ام نداشتم و این در حالی بود که دیگر دوستانم اینطور نبودند. اینطور شد که ۱۰‌سال بعد اُسپر (Osper) را راه‌اندازی کردم تا والدین مسئولیت مدیریت پول فرزندانشان را از همان سنین پایین به خودشان واگذار کنند. بگذارید این بچه‌ها درباره پولشان، خودشان تصمیم بگیرند، اشتباه کنند، از اشتباهاتشان درس بگیرند و عادات رفتاری خوبی در زندگی پیدا کنند.»

اینها صحبت‌های آلیک وارما، بنیانگذار سرویس بانکداری موبایلی بدون شعبه اُسپر بود که درباره دلیل راه‌اندازی این سرویس بیان کرده بود. باتوجه به تجربه‌ای که آلیک در سنین کودکی به دست آورده بود و منجر به مدیریت راحت و نسبتا بي‌دردسر پول در سنین بالاتر شده بود، تصمیم به اشتراک‌گذاری چنین تجربه‌ای با راه‌اندازی سرویس و اپلیکیشن اُسپر گرفت. وارما که قبلا در شرکت‌های مکنزی و اسپاتیفای مشغول به کار بوده، برای تحقق هدفش، در سال ۲۰۱۲، اُسپر را راه‌اندازی کرد.

درواقع تنها هدف اُسپر هم همین است که بتواند شیوه صحیح و درست مدیریت پول را از همان سنین کودکی به کودکان آموزش دهد تا هم خیال والدین را از تصمیمات ملی فرزندانشان در آینده آسوده کند و هم مسئولیت بیشتری به کودکان و نوجوانان در قبال پولی که در اختیار و دسترسشان قرار می‌گیرد، بدهد.

اُسپر یک استارتاپ لندنی است که همانطور که پیش‌تر گفتیم، تمرکزش را بر ارائه سرویس‌های بانکی به افراد ۸ تا ۱۸‌ساله قرار داده است؛ رده سنی که بیش از ۷میلیون نفر در انگلستان را شامل می‌شود و این سرویس‌ها را از طریق اپلیکیشن اُسپر و یک کارت نقدی از پیش‌پرداخت‌شده‌ ارائه می‌کند. ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که اُسپر دارد، باعث شده تا بیشتر مورد علاقه و توجه هم والدین و هم کودکان قرار بگیرد.

اپلیکیشن موبایلی این سرویس امکان ورود جداگانه برای کودک و والدین دارد و با سیستم‌های اندروید و iOS سازگار است و کارت نقدی آن هم توسط مسترکارت پشتیبانی می‌شود. حساب‌های ایجادشده در اُسپر شامل هیچ اعتبار و اضافه برداشتی نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا کودک فقط همان مقدار پولی که در اختیار دارد را بتواند خرج کند.

مسئولیت دادن به بچه‌ها برای انجام تصمیم‌گیری‌های پولی و مالی مقوله ترسناک و نگران‌کننده‌ای برای والدین محسوب می‌شود و اعتماد‌کردن به آنها برای چنین تصمیم‌گیری‌هایی زمان‌بر است. پول دادن بدون هیچ حد و مرزی به آنها و یا دادن کارت اعتباری به حساب اینکه با پرداخت و تصمیمات مالی آشنا شوند هم شاید کار را خراب‌تر کند.

اما کاری که اُسپر می‌کند، این است که با کارت‌هایی که در اختیار فرد می‌گذارد و اپلیکیشنی که نظارت والدین را هم روی نحوه خرج‌کردن پول‌ها دارد، به نظر می‌رسد که راه‌حل مناسبی باشد تا مقوله بانکداری را از همان پله اول برای کودکان بازسازی کند. از آنجایی هم که امکان مدیریت تمامی کودکان یک خانواده از طریق اپلیکیشن اُسپر میسر است و والدین می‌توانند به‌راحتی روی تمام فرزندان نظارت داشته باشند، همین موضوع آرامش خاطری برای پدر و مادرهاست و حتی این قابلیت برای والدین در نظر گرفته شده ‌که ‌سایت‌های موردنظر را برای انجام خریدهای آنلاین فرزندانشان تعیین کنند.

استفاده از سرویس اُسپر در ماه اول رایگان است و بعد از آن به ازای هر فرزندی که این اپلیکیشن استفاده کند، ماهانه ۲.۵۰ پوند دریافت می‌شود.

ایندکس ونچرز، هوریزون ونچرز و تعدادی از کارآفرینان و افرادی که در بازار سرویس‌های مالی فعالیت می‌کنند، ازجمله سرمایه‌گذاران استارتاپ اسپر به شمار می‌آیند. افرادی که می‌خواهند از سرویس اسپر استفاده کنند باید حداقل ۸ ساله باشند و همراه با پدر و مادر و یا سرپرست قانونی‌شان، که حتما مقیم انگلستان و دارای یک کارت نقدی از یکی از بانک‌های انگلستان باشند، ثبت‌نام کنند.

شاید یکی از مفیدترین قابلیتی که اپلیکیشن اُسپر دارد، این است که در صورت مفقود‌شدن و یا دزدیده‌شدن کارت، والدین می‌توانند از طریق اپلیکیشن کارت را قفل کنند و از مکان‌هایی که فرزندانشان از کارت استفاده می‌کنند، چه در فروشگاه‌های فیزیکی و چه برای انجام خرید آنلاین، مطلع شوند.

در سایت اُسپر توضیح جالبی درخصوص لوگوی اُسپر گفته شده است. اگر دقت کرده باشید، لوگوی اُسپر شبیه به علامت بی‌نهایت است و خود اُسپر این دو حلقه را به اثبات و بهبود نسبت داده است. به عبارتی، اثبات اینکه شما می‌توانید مدیریت پول خودتان را انجام دهید و بهبود مقدار پولی که شما در اختیار خواهید داشت. درواقع حلقه کوچک لوگوی شرکت نشان‌دهنده حلقه اثبات خودتان است و حلقه بزرگ‌تر هم نشان‌دهنده آزادی مالی خودتان است که در حال بیشتر و بیشتر بهبود می‌یابد و به عبارتی بزرگ‌تر می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.