بازاریابی ویروسی؛ Viral Marketing

0

یکی از روش‌های رایج در زمینه اطلاع‌رسانی و بازاریابی یک ایده استارتاپی، روش بازاریابی ویروسی است. این روش در ایران، روشی کارآمد است که تعدادی از استارتاپ‌های ایرانی از آن بهره برده‌ و نتایج مطلوبی را به دست آورده‌اند. بازاریابی ویروسی به روش تبلیغ یا بازاریابی گفته می‌شود که معمولا به صورت مجازی و از طریق شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل و به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. بازاریابی ویروسی را می‌توان به این صورت تعریف کرد: یک تکنیک بازاریابی که با بهره‌برداری از شبکه‌‏های اجتماعی موجود، به دنبال افزایش نمایی آگاهی از برند از طریق فرآیندی شبیه انتشار ویروس است. تبلیغات دهان به دهان با استفاده از تأثیر شبکه ای اینترنت به صورت آنلاین گسترش می‌یابد و برای دسترسی سریع به تعداد زیادی از افراد بسیار مفید است. از دیدگاه بازاریابی، طبق این فرآیند افراد تشویق می‌شوند اطلاعات بازاریابی مطلوبی را که دریافت می‌کنند، در محیطی فرارسانه‌ای منتقل کنند؛ اطلاعاتی که به طور اتفاقی یا به طور برنامه‌ریزی شده، مطلوب فرد است. این روش از نظر روش توزیع، شبیه ویروس زیستی یا ویروس رایانه‌ای است و توسط بازاریابی دهان به دهان یا توسط اینترنت و شبکه‌های موبایل به صورت متن، تصویر، کلیپ یا فیلم کوتاه و تصویر متحرک انجام می‌شود.واقعیت این است که بازاریابی ویروسی یک شمشیر دو لبه است و در طراحی روش‌های ویروسی باید به نکات مهمی توجه داشت؛ نکاتی مثل فرهنگ، مسائل اجتماعی روز، معنی‌دار بودن محتوای ویروسی با هدف بازاریابی و… لازم به ذکر است که این روش یکی از ۱۹ روش ویژه استارتاپ‌ها برای ایجاد کشش در بازار است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.