بازاریابی به سبک تیمبرلند

0

تیمبرلند که با کفش‌های چرمی خود، نامی شناخته‌شده در میان محصولات جهانی است، از طریق مشتری‌محوری، خرید مستقیم به صورت اینترنتی، تاکید بر فعالیت‌های خارج از منزل و حضور در رسانه‌های آنلاین، راهکارهای بازاریابی خود را ارائه کرده است. این برند با داشتن تعامل مناسب با مصرف‌کنندگان، به درکی عمیق و کارساز از نیازهای مخاطبان خود رسیده که در روند بهبود محصولات این شرکت بسیار تاثیرگذار است.

  •  بازاریابی به سبک تیمبرلند

شرکت تولیدی تیمبرلند  که در زمینه طراحی و تولید پوشاک، کفش و انواع کالاهای لوکس در جهان مشهور است، در سال ۱۹۵۲ در ایالات‌متحده آمریکا تاسیس شده و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پوشاک و کفش است.

در این میان به طور قابل‌توجهی چکمه‌های این برند معروف است و بسیاری از مردم جهان نام تیمبرلند را با پوتین‌های چرمی آن می‌شناسند. برند تیمبرلند از همان آغاز، کار خود را با تولید چکمه‌های چرمی آغاز کرد و در ابتدا یک شرکت کوچک تولیدکننده کفش چرمی محسوب می‌شد. این شرکت در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ فروشگاه در کشورهای مختلف دنیا دارد و یکی از برندهای معروف و پرطرفدار پوشاک و خصوصا کفش به شمار می‌رود.

از آنجایی که برند تیمبرلند به چکمه‌های چرمی خود معروف است، کفش را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازاریابی خود انتخاب کرده، خصوصا تبلیغ معروف «خارج از منزل» بیشتر بر کفش‌های این برند متمرکز شده است که به فعالیت‌های بیرون از منزل افراد می‌پردازد.

مشتری‌محوری نیز از دیگر استراتژی‌های بازاریابی برند تیمبرلند به شمار می‌رود که با مطالعات عمیق در زمینه علایق و نیازهای مشتریان همراه است و راهکاری موثر در جهت ارتقای نام تجاری تیمبرلند محسوب می‌شود.

از طرفی حضور در فضای مجازی و استفاده از شبکه‌ها اینترنتی و صفحات اجتماعی نیز از دیگر راهکارهای برند تیمبرلند است که جایگاه این نام تجاری را در دنیای مجازی کاملا تثبیت کرده است، به طوری که بسیاری از مشتریان این برند خریدهای خود را به صورت اینترنتی در وب‌سایت اصلی این شرکت انجام می‌دهند.

  •  خارج از منزل با محصولات تیمبرلند

تیمبرلند ازجمله برندهایی محسوب می‌شود که هر سال با توجه به محصولات جدیدی که ارائه می‌دهد، کمپین‌های تبلیغاتی جدیدی را راه می‌اندازد و با آژانس‌های بازاریابی متفاوت همکاری می‌کند. به طور مثال برای تبلیغ محصولات جدید خود در سال ۲۰۱۵، با شعار جدید «ساخته‌شده در جهت مدرنیته» ظاهر شد و تمرکز اصلی آن نیز بر فضاهای اطراف شهر است؛ به این صورت که این کمپین به دنبال تعریفی دوباره از مفهوم خارج از منزل و اصطلاح اطراف شهر است.

برای مثال در یک کلیپ تصویری، با نمایش فضاهای باز اطراف شهر که همراه با پیاده‌روی در خط افق بود، پوشاک و کفش خود را معرفی می‌کرد. همچنین همگام بودن این تبلیغ با موسیقی نیز از دیگر نقاط قوت آن بوده است.

کلیپ تصویری این گروه موسیقی، به گونه‌ای است که در فضای خارج از شهر سفر می‌کنند و در طول راه در یک مزرعه، رستوران، باغ و انبار توقف دارند. آنچه در این کلیپ ویدئویی مهم است نوع پوشاک گروه موسیقی است که برند تیمبرلند را نشان می‌دهد.

تمرکز بر پوشاک خارج از منزل، یکی از نوآوری‌های بازاریابی برند تیمبرلند محسوب می‌شود که با تمرکز بر علایق مشتریان شکل گرفته است، زیرا این شرکت از طریق بازخوردی که از مصرف‌کنندگان خود دریافت کرده، به میزان اهمیت پوشاک و چکمه‌های خود در زندگی خارج از منزل مشتریان پی برده و بنابراین کلیپ تبلیغاتی مذکور، کاملا مطابق با علایق و نیازهای مشتریان این برند پایه‌ریزی شده بود.

  •  مطالعات مشتری‌محور

 یکی از اقدامات خلاقانه برند تیمبرلند مطالعاتی است که در زمینه علایق، نظرات و خواسته‌های مشتریان خود انجام داده است. به طور مثال در سال‌های اخیر مطالعه‌ای دوساله روی ۱۸ هزار نفر از مشتریان خود از هشت کشور متفاوت انجام داده و از طریق این مطالعات به علایق مشتریان و مشکلات و سوال‌های آنها در رابطه با محصولات خود پی برده است.

طبق نظر مدیران بازاریابی این شرکت، اقدام مذکور یک راهکار سازمانی محصول‌محور بوده که با توجه به نظرات و پیشنهاد‌های مشتریان، روند تولید محصولات را شکل می‌داده است. همچنین مشتری‌محوری یکی دیگر از جنبه‌های این مطالعه بوده که باعث جلب اعتماد بیشتر مصرف‌کنندگان این برند شده است.

از دیگر اقدامات مشتری‌محور برند تیمبرلند می‌توان به استراتژی‌های قیمت‌گذاری آن اشاره کرد که سعی در رفاه بیشتر خریدار دارد، ضمن اینکه دادن اطلاعات دقیق محصولات نیز از دیگر مزایایی است که این برند در وب‌سایت خود، در اختیار خریداران قرار داده که منجر به خرید آگاهانه‌تر از سوی آنها می‌شود.

  •  پرداخت کامل از طریق خرید اینترنتی 

حضور واسطه در فروش محصولات یکی از موانع سود بیشتر است و هر چقدر مقدار این واسطه‌ها کمتر شود، سود بیشتری عاید تولیدکننده می‌شود. در این میان، خرید اینترنتی که به طور مستقیم در وب‌سایت تولیدکننده انجام شود، می‌تواند تا حد زیادی نقش خرده‌فروشان و واسطه‌ها را در فرایند فروش محصول کمتر کند. با توجه به اهمیت خرید مستقیم و آنلاین، یکی از راهکارهایی که برند تیمبرلند در سال‌های اخیر در سیستم‌های فروش خود به کار گرفته، امکان خرید مستقیم از وب‌سایت این شرکت است.

در همان حال که بسیاری از خرده‌فروشان با تبلیغات خیره‌کننده خود محصولات این برند را با قیمت‌های بالا به خریداران عرضه می‌کنند، وب‌سایت تیمبرلند این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده که به صورت اینترنتی محصول مورد نظر خود را به طور مستقیم خریداری کنند. خرید اینترنتی این برند در سال ۲۰۱۳، به میزان ۳۶ درصد بوده و همین روند در سال ۲۰۱۴ به ۸۸ درصد رسیده است که نشان‌دهنده گرایش عمومی مصرف‌کنندگان به این شیوه خرید است.

این راهکار خرید هم به نفع برند تیمبرلند بوده و هم به نفع مشتریان، زیرا تیمبرلند می‌تواند پرداختی کامل از سوی مشتریان داشته باشد که همه وجه محصول را به صورت یک‌جا می‌پردازند و از طرفی، مشتریان نیز می‌توانند محصول را به قیمت اصلی آن خریداری کنند و از پرداخت هزینه‌های اضافی تبلیغات، جابه‌جایی محصول و… معاف شوند.

  •  تعامل مجازی با مشتریان

در راستای فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال، که یکی از روش‌های مدرن تبلیغات محسوب می‌شوند، برند تیمبرلند با راه‌اندازی شبکه اجتماعی «Earthkeeper» وارد تعاملی دوسویه با مشتریان خود شده است. در حال حاضر این شبکه اجتماعی بیش از ۳۰۰ هزار کاربر در روز دارد و بخش قابل‌توجهی از محصولات پوشاک و کفش تیمبرلند را به مخاطبان مجازی خود معرفی می‌کند.

ایده راه‌اندازی این شبکه زمانی مطرح شد که تیم بازاریابی تیمبرلند متوجه شد مصرف‌کنندگان این شرکت به منظور مراقبت بهتر از محصولات خریداری‌شده خود، تمایل زیادی به برقراری تعامل با این گروه تولیدی دارند و همین نکته باعث تشکیل یک گروه بزرگ مجازی از مشتریان برند تیمبرلند شد. جالب است بدانید کاربران مجازی این شبکه همزمان می‌توانند در سایر صفحات اجتماعی این برند مانند فیس‌بوک، توییتر و… حضور داشته باشند.

ازجمله دیگر اقداماتی که برند تیمبرلند در راستای تعامل با مشتریان خود انجام می‌دهد، تشویق آنها با فعالیت در فضای مجازی است که شامل فعالیت‌هایی مانند وبلاگ‌نویسی، داستان‌سرایی و… می‌شود. ضمن اینکه این برند با گفتگوی آنلاین با مشتریان خود در تعامل مستقیم قرار می‌گیرد و مشکلات آنها را رفع، و از نظرات و پیشنهاد‌های آن‌ها استقبال می‌کند. درواقع می‌توان گفت تیمبرلند از طریق شبکه «Earthkeeper» خود و همچنین سایر صفحات اجتماعی که دارد، با مشتریان خود درگیر می‌شود و از این راه، شناختی مناسب از علایق و نیازهای آنها به دست می‌آورد که قطعا در تولیدات آینده شرکت تاثیر زیادی خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.