بازاریابی با کمک داده‌های بزرگ

0

شرکت‌ها هر روز بیشتر و بیشتر پی می‌برند که نباید صرفا‌ تبلیغ کنند، بلکه باید در کنار آن به تولید محتوا بپردازند. برندها دریافته‌اند که دیدگاه و ارزش محصول‌شان باید در ویدئوها، پادکست‌ها، وبلاگ‌ها و دیگر محتواهای تولیدی انعکاس یابد. با این حال هنوز یک مفهوم جدید و مهم از چشم‌ها دور مانده‌ و آن استفاده از «داده‌های‌ بزرگ» است. به مقدار خالص اطلاعاتی که در هر دقیقه تولید می‌شود، داده بزرگ گویند. به گزارش i-scoop  تقریبا‌ ۱٫۶۴ میلیارد جستجو برای عبارت داده بزرگ صورت می‌گیرد و این رقم به طور مداوم افزایش می‌یابد. شاید به این دلیل که روزانه ۲٫۵ تریلیون داده ایجاد می‌شود که رقم بسیار بزرگی است. تعداد ایمیل‌هایی که در هر دقیقه در دنیا رد و بدل می‌شود بالغ ۲۰۴٫۱۶۶٫۶۶۷ ایمیل است و این تنها بخش کوچکی از داده‌هاست. میزان درآمد حاصل از داده بزرگ از حدود ۱۰ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۳، به حدود ۵۳ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است و تا سال ۲۰۱۹ تعداد دانشمندانی که به تحلیل داده‌های بزرگ در صنایع مختلف دنیا می‌پردازند به بیش از ۱۹۰هزار نفر خواهد رسید.

  •    چرا استفاده از داده بزرگ عملکرد بازاریابی محتوا را بهبود می‌بخشد؟

طبق آمار، شرکت‌هایی که تحلیل درستی از داده‌ بزرگ دارند تا ۵ برابر در تصمیم‌گیری‌هایشان سریع‌تر عمل می‌کنند. با این وجود، هیچ فرمول جادویی برای ایجاد محتوای تأثیرگذار وجود ندارد. استفاده از داده‌های بزرگ می‌تواند میزان اثربخشی محتوا بر مخاطب هدف را پس از انتشار آن بسنجد و بینشی نسبت به انواع محتوای جذاب به شما ببخشد. داده‌های بزرگ در دو بخش مدیریت محتوا و مدیریت هوشمند اطلاعات به کمک بازاریابی محتوا می‌آیند. مدیریت محتوا در مورد روش‌های پیاده‌سازی بازاریابی محتواست و مدیریت اطلاعات سعی دارد با تولید اطلاعات مفید و محتوای باکیفیت، تجربه کاربر را بهینه‌سازی نماید تا ارتباط بهتری با داده برقرار کند و تأثیر بیشتری بپذیرد. تحلیل داده‌های بزرگ به شما این امکان را می‌دهد تا با سفارشی‌سازی و بهینه‌سازی اطلاعات برای مشتری و ارسال آن بر طبق یک زمان‌بندی صحیح، یک تجربه منحصربه‌فرد برای مشتریانتان ایجاد کنید و در نتیجه عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی خود را بهبود ببخشید.

  •    چگونه از داده‌های بزرگ برای بهبود عملکرد بازاریابی محتوا استفاده کنید؟ 

لازم نیست از همه اطلاعاتی که در اختیار دارید استفاده کنید، بلکه باید تنها روی داده‌هایی تمرکز کنید که به شما کمک می‌کند به سه هدف بازاریابی محتوا شامل افزایش سطح آگاهی مخاطب هدف، افزایش نرخ تبدیل مشتریان و افزایش مشتریان وفادار برسید.

  •    مرحله اول: تقسیم‌بندی داده بزرگ به داده‌های کوچک‌تر

اولین و مهم‌ترین گام در تحقیقات بازار این است که بازار را تقسیم کرده و مشتری هدف خود را مشخص کنید. بخش‌بندی اطلاعات خصوصا‌ هنگام کار با حجم بزرگی از داده‌ها بسیار لازم است. تقسیم‌بندی داده‌ها به معنی تقسیم داده بزرگ در بخش‌های کوچک بر اساس ویژگی‌های خاصی است. با این‌کار می‌توان روی گروه‌های مهم داده تمرکز کرد و بخش‌های غیرضروری آن را حذف نمود.

  •    مرحله دوم: تحلیل دو یا سه مرحله‌ای عملکرد کمپین

هنگام تحلیل داده همیشه نیاز داریم عمل یا دلیلی تعریف کنیم که به عکس‌العمل و نتیجه خاصی منجر شده است. اشتباهی که بسیاری از بازاریابان محتوای ناشی مرتکب می‌شوند، این است که عملکرد را تک‌مرحله‌ای نگاه می‌کنند و بر اساس آن نتیجه‌گیری می‌کنند. این اشتباه به تحلیل غلطی منجر می‌شود که تصمیم‌گیری بر اساس آن به زیان کمپین است.

  •    مرحله سوم: تعیین موضوعات دارای بیشترین محبوبیت 

در این مرحله براساس داده‌ها و نتایج مراحل قبل، موضوعات مورد علاقه کاربران شما باید کشف شود. اما قبل از آن، باید مطمئن شوید که جامعه آماری شما که داده‌هایتان را از آن استخراج کرده‌اید به اندازه کافی بزرگ هست. همچنین توجه داشته باشید که رفتار مصرف‌کننده در طول فصول و مناسبت‌های مختلف سال تغییر می‌کند. مهم است که داده‌های مربوط به این زمان‌های خاص جداگانه تحلیل شود و به بقیه فصول تعمیم داده نشود. نکته مهم دیگر اینکه تحلیل داده باید به طور پیوسته انجام شود.

  •    مرحله چهارم: یافتن عوامل موثر بر روند بازاریابی

گاهی دلیل یک رخداد مشخص که به تغییراتی در نتایج کمپین بازاریابی شما منجر شده، به‌سادگی قابل تشخیص نیست. با این حال، ممکن است مروری بر شاخص‌های اصلی کمپین کمک کند علل واضحی برای تحت تأثیر قرار گرفتن نتایج بیابید ولی در بیشتر مواقع نمی‌توان علت تغییر در نتایج را به‌راحتی یافت و تحقیقات زیادی لازم است. وقتی نتوانستید تشخیص دهید که چه اتفاقی منجر به تغییر در نتیجه کمپین شده است ۳ قدم زیر را طی کنید:

زمان‌هایی که تغییر رخ داده کاملا‌ مشخص کنید.

عملکرد را در بازه زمانی گسترده‌ای بررسی کنید تا نقطه شروع تغییرات را بیابید.

عوامل موثر را استخراج کنید.

  •    مرحله پنجم: یافتن راه‌های هوشمندانه بازاریابی با استفاده از داده بزرگ

با استفاده از داده بزرگ می‌توان عملکرد کمپین‌های در حال اجرا را بهبود بخشید. بازاریابانی که از داده‌هایی مخاطب هدفشان در تعیین استراتژی بازاریابی خود استفاده می‌کنند، کمپین‌هایی با عملکرد بهتر طراحی می‌کنند. داده بزرگ به ۴ طریق زیر به بازاریابی هوشمندانه کمک می‌کند:

به شما دید بهتری می‌دهد.

استراتژی شما را تقویت می‌کند.

به روابط تجاری سمت و سو می‌دهد.

ارزش واقعی را مشخص می‌کنند.

تهیه و تنظیم صفحه: فرامحتوا
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.