باتری‌هایی که خم می‌شوند

0

طبق گفته مسئولان شرکت پاناسونیک، یک باتری لیتیوم- یون جدید با قابلیت خم‌شدن که می‌تواند تا شود و پیچ بخورد، برق دستگاه‌های پوشیدنی را تامین خواهد کرد و روزی می‌رسد که از آن برای تولید تلفن هوشمند انعطاف‌پذیر استفاده خواهد شد.

با اینکه تولید این باتری در مراحل اولیه است، در حال حاضر آزمایش‌ها نشان می‌دهند که این باتری می‌تواند پیچ بخورد، تا شود و تغییر شکل دهد بدون اینکه در کارایی آن خدشه‌ای وارد شود. در مقابل، وقتی یک باتری لیتیوم- یون معمولی، که از آن در تلفن‌های هوشمند و سایر ابزارها استفاده می‌شود، تغییر شکل پیدا کند، طول عمر دستگاه را کاهش می‌دهد.

این باتری در نمایشگاه سالانه فناوری‌های پیشرفته در ژاپن به نمایش گذاشته شد. باتری‌های لیتیوم‌-یون در صورتی‌که درست عمل نکنند، می‌توانند بسیار ناپایدار باشند. درست مانند آنچه که برای باتری گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۷ اتفاق افتاد و موجب منفجر‌شدن آن شد. باتری‌های خراب وقتی بیش از حد شارژ شوند آتش می‌گیرند زیرا یون‌های لیتیوم می‌توانند در یک نقطه جمع شوند و به صورت لیتیوم فلزی رسوب کنند. در این صورت، حرارت ناشی از شارژ بیش از حد می‌تواند حباب‌های اکسیژن ایجاد کند که به شدت نسبت به لیتیوم فلزی واکنش نشان می‌دهند. اگر آنها ترکیب شوند، منجر به انفجار خواهد شد.

طبق گفته این شرکت، در باتری‌های پاناسونیک که دارای قابلیت خم‌شدن هستند، از یک لایه بیرونی و ساختار داخلی جدید استفاده شده‌ که موجب می‌شود باتری نتواند به بیرون نشت کند یا بیش از حد گرم شود. با این لایه و سیم‌کشی درونی جدید، این باتری برای مصرف در دستگاه‌های فناوری پوشیدنی ایمن‌تر و قابل اعتمادتر خواهد بود.

این باتری فقط ۰.۰۲ اینچ (۰.۵۵ میلی‌متر) ضخامت دارد و می‌تواند تا جایی خم شود که یک منحنی با شعاع ۲۵ میلی‌متر تشکیل دهد و تا ۲۵ درجه پیچ بخورد. این باتری هنوز ظرفیت کمی دارد و می‌تواند بین ۱۷.۵ میلی آمپر ساعت تا ۶۰ میلی آمپر ساعت شارژ در خود نگه دارد. در مقایسه، آیفون ۷ یک باتری ۱.۹۶۰ میلی آمپر ساعت دارد. در نتیجه هنوز باید روی این باتری‌ها کار شود تا برای مصرف در تلفن‌های هوشمند آماده شوند.

طبق گفته شرکت پاناسونیک، وقتی از این باتری در دستگاه‌های کارتی مانند کارت‌های هوشمند و کلیدهای کارتی که با باتری کار می‌کنند و نیز دستگاه‌های پوشیدنی و لباس‌های هوشمند استفاده شود، این باتری می‌تواند حتی هنگام خم شدن یا پیچ خوردن، ویژگی‌های خود را حفظ کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.