ای‌ کاش برعکس عمل می‌کردیم

0

قبل از هر سفر  خیلی راحت به سایت یا کانال تلگرام توشه مراجعه می‌کنید و تاریخ و مقصد سفر خود را ثبت می‌کنید و بعد منتظر می‌مانید تا یک نفر متقاضی ارسال کالا سفر شما را مشاهده کند و کالایی را که می‌خواهد به مقصد سفر شما ارسال کند را به شما پیشنهاد دهد. بچه های توشه در گفتگو با هفته نامه شنبه از چالشها و تجربه آغاز راهشان می گویند.

وب‌سایت توشه که جزو کاندیداهای بهترین سایت گروه نیازمندی‌های تخصصی هشتمین جشنواره وب ایران و از برگزیدگان مسابقات استارتاپ دانشگاه تهران و آی‌بریج برلین بوده، به رفع نیاز حمل‌ونقل ارزان‌قیمت داخلی و بین‌المللی پرداخته است. گفتگویی داشتیم با حجت مسگری که مسئولیت بازاریابی سایت توشه را بر عهده دارد.

  وب‌سایت توشه چه نیازی را پیدا کرده و چگونه به آن پاسخ می‌دهد؟

حمل‌ونقل ارزان‌قیمت نیاز بسیاری از افراد است و خواهد بود. مخصوصا در مورد حمل‌ونقل بین‌المللی که هزینه خدمات پستی در این مورد بسیار زیاد است. در توشه این نیاز توسط مسافران برطرف خواهد شد و مسافران را به متقاضیان متصل می‌کند.

 وب‌سایت توشه دقیقا با چه سرویسی این نیاز را برطرف می‌کند؟

قبل از هر سفر  خیلی راحت به سایت یا کانال تلگرام توشه مراجعه می‌کنید و تاریخ و مقصد سفر خود را ثبت می‌کنید و بعد منتظر می‌مانید تا یک نفر متقاضی ارسال کالا سفر شما را مشاهده کند و کالایی را که می‌خواهد به مقصد سفر شما ارسال کند را به شما پیشنهاد دهد. شما می‌توانید آن کالا را با خودتان ببرید و از سفرتان درآمدزایی کنید. یا فرض کنید می‌خواهید کالایی را به نیویورک یا مشهد ارسال یا از آنجا دریافت کنید، یا مثلا می‌خواهید از سایت آمازون در آمریکا خرید کنید یا حتی قصد خرید از یک حراجی در ترکیه یا دبی را دارید…، در همه این موارد شما به‌سادگی با چند کلیک یا اشاره انگشت به صفحه موبایلتان به سایت یا کانال تلگرامی توشه می‌روید و تعدادی مسافر را پیدا می‌کنید که در حال سفر به آمریکا، ترکیه، دبی، مشهد و مقصد مورد نظر شما هستند و به‌راحتی به یک مسافر سفارش مورد نظر خود را می‌دهید.

 چطور از کارآمد بودن ایده خود اطمینان حاصل کردید؟

یکی از علت‌های ایجاد کانال تلگرام قبل از راه‌اندازی سایت همین بود که بازار را با هزینه و ریسک کم امتحان کنیم که خوشبختانه جواب خوبی گرفتیم.

 چگونه کسب درآمد می‌کنید؟

در حال حاضر درصدی از هر تراکنشی که از طریق کانال تلگرام انجام می‌شود را دریافت می‌کنیم ولی از تراکنش‌هایی که از طریق سایت انجام شوند فعلا هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کنیم تا استفاده از سایت بین کاربران جا بیفتد. در آینده هم از خدمات اضافی مثل بیمه آسیب‌دیدگی و سرقت و… کسب درآمد خواهیم کرد.

 چگونه مشتری جذب می‌کنید؟

به علت جذابیت خدمات ارائه‌شده در توشه قسمتی از مشتریان توسط کاربران قبلی ما به توشه معرفی و جذب آن شده‌اند و این روند ادامه دارد. قسمتی دیگر از مشتری‌ها به وسیله تبلیغات ارزان‌قیمت و بسیار محدود در شبکه‌های اجتماعی از حضور ما آگاه شده و به ما پیوسته‌اند. به دلیل کمبود بودجه تا اینجای کار تبلیغات ما بسیار بسیار ناچیز بوده و نسبت به حجم تبلیغات کاربران زیادی جذب کرده‌ایم. علاوه بر مردم عادی، یکی از مشتری‌های اصلی ما سایت‌های خرید از خارج کشورند که مشکل اصلی آن‌ها حمل‌ونقل کند و گران‌قیمت است که در حال حاضر چند مورد در حال استفاده از کانال تلگرامی ما هستند.

 برای ارائه این سرویس در حال حاضر چند نفر مشغول به فعالیت در توشه هستند؟

محمد قندهاری و عباس طهرانی که از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بودند این طرح را بنیان‌گذاری کردند و حالا مسعود حق‌بین، پیمان حسن‌آبادی، حسن علیزاده و مهیار قراعیان تیم فنی توشه هستند که طراحی سایت را برعهده داشته‌اند.

 توشه با سرمایه‌گذاری بنیان‌گذارانش تولید شد یا از حمایت مالی برخوردار بود؟

آفای عباس ریاضی مدیر عامل شرکت پیشرو و محمد حسین مدنی مدیر عامل راهکار سرزمین هوشمند تا اینجای کار قسمت عمده هزینه‌های این پروژه را تامین کرده‌اند. البته ما همچنان به سرمایه‌گذاری بیشتری احتیاج داریم تا بتوانیم اپلیکیشن موبایل توشه را هم روانه بازار کنیم و تبلیغات و امور بازاریابی خودمان را شدت ببخشیم که به این منظور از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری، شرکت‌های نرم‌افزاری و… دعوت می‌کنیم برای مشارکت در این طرح با ما در تماس باشند.

 چه چشم‌اندازی از آینده این کسب‌وکار دارید؟

با توجه به اینکه از اقتصاد مشارکتی در اروپا و آمریکا استقبال شده و اقتصاد ایران نیز در بسیاری از موارد با تاخیر چندساله از اقتصاد اروپا و آمریکا پیروی می‌کند، ما نیز به آینده توشه که خدماتی مشارکتی ارائه می‌کند بسیار امیدواریم و معتقدیم نیازی را شناسایی کرده‌ایم که باعث می‌شود بسیاری از مردم بعد از آگاهی از وجود این خدمات با اشتیاق به ما بپیوندند.

 اگر به گذشته برمی‌گشتید چه کاری را انجام نمی‌دادید؟

ما ابتدا سایت توشه را به زبان انگلیسی راه‌اندازی کردیم و حالا که به اینجا رسیده‌ایم و به پشت سر نگاه می‌کنیم می‌گوییم ای‌کاش برعکس عمل می‌کردیم.

توشه، تلخ، شیرین…

تلخی داستان جایی است که با هزار ذوق و انگیزه ایده‌ای را پرورانده‌ای اما وقتی برای اولین بار با کسی آن را مطرح می‌کنی با نگاهی عاقل اندر سفیه با چند استدلال خشک‌وخالی آب سردی بر پیکر شما می‌ریزد و تمام انگیزه شما را در نطفه خفه می‌کند. اما شیرینی ماجرا بعد از آن و تنها با مقاومت و تلاش حاصل شد و آن هم برگزیده شدن در مسابقات استارتاپ دانشگاه تهران و آی‌بریج برلین بود و شیرین‌تر از آن زمانی است که اولین عملیات توشه را به‌خوبی انجام می‌دهی و اولین دستمزد را دریافت می‌کنی.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.