اینشورتک‌های ایران: ارائه‌دهنده‌های راهکار یا فروشنده‌های آنلاین؟

اینشورتک‌های ایران: ارائه‌دهنده‌های راهکار یا فروشنده‌های آنلاین؟
۲۵ Aban 1396 بدون دیدگاه فین تک https://goo.gl/C1hxLG
در حال حاضر کمتر از ۱۰ استارت‌آپ اینشورتکی در اکوسیستم فین‌تک ایران فعالیت می‌کنند. «بیدبرگ» مشاور آنلاین بیمه است و به کاربران خود در دو حوزه بیمه و مالیات مشاوره می‌دهد. در عین حال، کاربران می‌توانند انواع بیمه‌ها را از این استارت‌آپ فین‌تکی خریداری کنند. «بیمه بازار» شهرت بیشتری در فروش آنلاین بیمه دارد و به صورت تخصصی بیشتر بیمه‌های کشور را پوشش می‌دهد. 
اینشورتک‌های ایران:  ارائه‌دهنده‌های راهکار یا فروشنده‌های آنلاین؟

در حال حاضر کمتر از ۱۰ استارت‌آپ اینشورتکی در اکوسیستم فین‌تک ایران فعالیت می‌کنند. «بیدبرگ» مشاور آنلاین بیمه است و به کاربران خود در دو حوزه بیمه و مالیات مشاوره می‌دهد. در عین حال، کاربران می‌توانند انواع بیمه‌ها را از این استارت‌آپ فین‌تکی خریداری کنند. «بیمه بازار» شهرت بیشتری در فروش آنلاین بیمه دارد و به صورت تخصصی بیشتر بیمه‌های کشور را پوشش می‌دهد. کاربران بیمه بازار می‌توانند از فیلترهای مختلف جست‌وجوی این استارت‌آپ استفاده کنند و انواع بیمه‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند تا انتخاب بهتری در زمینه خرید بیمه داشته باشند. با استارت‌آپ «وبیمه» می‌توانید به صورت آنلاین از بیمه خود استعلام بگیرید و باز هم به صورت آنلاین بیمه بخرید، هرچند این مزیت رقابتی است که با خرید از این مجرا، می‌توانید از طرح‌های تخفیفی بیمه‌ها استفاده ببرید. وبیمه، کارگزار رسمی بیمه توسعه تدبیر است، همانطور که «بیمه کلیک»، استارت‌آپ اینشورتکی دیگر کارگزار رسمی بیمه بانیان آسمان آبی است. «بیمیتو» هم که تبلیغات گسترده آن در سطح شهر و در شبکه‌های اجتماعی مدتی به موضوع داغی برای بحث تبدیل شده بود، مانند دیگر همقطارانش هم امکان مقایسه بیمه را به کاربرانش می‌دهد و هم امکان خریداری آنلاین آنها را. «ایشر» و «بیمیلاین» نیز سامانه‌های مشاوره و خرید آنلاین بیمه هستند و در میان این همه، شاید تنها اپلیکیشن «هماپ» کمی متفاوت باشد که با استفاده از آن می‌توان لیست حق بیمه ماهانه کارکنان و کارگران در کارگاه‌های مختلف را ساخت و به این سازمان ارسال کرد.
اگر این اینشورتک آخر را کنار بگذاریم، هفت استارت‌آپ موجود یک خدمت بیشتر ارائه نمی‌کنند: مشاوره و خرید آنلاین بیمه. اگر صادق باشیم، چنین چیزی را نمی‌توان نوآوری نامگذاری کرد؛ چرا که تا پیش از این هم مشاوره و خرید بیمه در کشور بود، اما تنها در نمایندگی‌های بیمه‌ها ارائه می‌شد و استارت‌آپ‌ها تنها مجرا را به بستر اینترنت انتقال داده‌اند. بایستی خدمات این استارت‌آپ‌ها متنوع‌تر شود. البته که سختی‌های این راه برکسی پوشیده نیست و آنها هم همان مشکلاتی را داشتند که استارت‌آپ‌های فین‌تکی حوزه پرداخت تا پیش از این با آن مواجه بودند. نخستین‌باری که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بیمه مرکزی به اینشورتک‌ها واکنش نشان داد، اوایل مردادماه امسال بود که در گفت‌وگویی با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود: «در مورد بازاریابی آنلاین محصولات بیمه‌ای، باید گفت براساس ماده ۶۶ قانون تأسیس بیمه‌مرکزی ایران و بیمه‌گری، عرضه بیمه تنها توسط مؤسسات بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه مجاز است و انجام می‌شود. در این خصوص هم تغییری در قانون مذکور و سیاست‌های بیمه‌مرکزی انجام نگرفته است؛ بنابراین فعالیت استارت‌آپ‌های اینشورتک می‌تواند از طریق دریافت مجوز کارگزاری یا نمایندگی بیمه انجام شود. آنچه که در این حالت تفاوت دارد، نحوه بازاریابی بیمه است و در صورتی که درخواست از سوی شرکت‌های مذکور واصل شود، بیمه مرکزی در چارچوب مقررات کارگزاری بیمه، نسبت به بررسی و صدور مجوز برای ایجاد کارگزاری اقدام خواهد کرد.»

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎