ایفه؛ فروشگاهی برای زنان

0

ایده‌ها متولد می‌شوند، رشد می‌کنند گاهی به سرانجام خوبی می‌رسند ولی گاهی در همان ابتدا از ادامه راه باز می‌مانند. شادی حاجی‌محمدی از ایده کسب‌وکاری می‌گوید که ۱۵ سال پیش متولد شد و به آهستگی در این مدت به راه خود ادامه داد و الان دو سال است که جانی دوباره گرفته و با توان بیشتری پیش می‌رود. شادی برنامه‌نویس ارشد شرکت منظومه‌نگاران است که این شرکت مبتکر استارتاپی به نشانی efeh.com‌‌  است که به گفته شادی بنیانگذار اصلی شرکت حمیدرضا اعتدال مهر در سال ۸۲ ایفه را که جزو اولین فروشگاه‌های اینترنتی آن زمان به حساب می‌آمد، راه‌اندازی کرده است. ایفه حدود ۱۰سال در پلتفرم‌های مختلفی به کار خود ادامه می‌داده تا اینکه تصمیم گرفته ‌‌شد با شیوه جدید برنامه‌نویسی به نام basis core مجدد بازنویسی شود. شادی داستان این اتفاق را اینگونه روایت می‌کند: «من حدود ۶ سال در شرکت منظومه‌نگاران طراح وب‌سایت بودم و به عنوان برنامه‌نویس ارشد فعالیت می‌کردم. شرکت منظومه‌نگاران یک شرکت برنامه‌نویسی و طراحی وب‌سایت است که یک زبان برنامه‌نویسی جدید ایرانی را به نام basis core توسعه داده است. با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی می‌توان یک وب‌سایت را کاربرپسندتر و راحت‌تر توسعه داد. من دو سال به صورت تخصصی طی آموزش‌هایی که در شرکت دیدم،این زبان را یاد گرفتم. از طرفی کار کارمندی با روحیه من سازگار نبود و ترجیح می‌دادم که کار خلاقانه‌تری را انجام دهم. وقتی با مدیرم صحبت کردم به من پیشنهاد داد که ایفه را مجدد با زبان برنامه‌نویسی

basis core  بازنویسی کنم و آن را توسعه بدهم. من مجدد وب‌سایت را طراحی کردم و تمرکز اصلی سایت را روی برآورده‌کردن نیازمندی‌های بانوان گذاشتم. هدفمان این است که بانوان بتوانند هر نوع نیازمندی خود را از طریق ایفه به‌راحتی تهیه کنند.»

  •   در حال حاضر در ایفه چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

زمانی که ایفه ۱۵ سال پیش راه‌اندازی شد، طیف وسیعی از محصولات را برای فروش ارائه می‌داد  وقتی مجدد این وب‌سایت را بازنویسی کردم به صورت اختصاصی روی نیازمندی‌های بانوان تمرکز کردم و در حال حاضر محصولاتی که برای فروش ارائه می‌دهیم شامل پوشش زیر بانوان و بدلیجات می‌شود.

  • ‌  تامین‌کنندگان محصولات ایفه چه کسانی هستند؟

ما قصد داریم که به صورت اختصاصی با تامین‌کنندگان داخلی کار کنیم ولی در شروع کار از موجودی محصولاتی که در انبار داشتیم نیز استفاده می‌کنیم که برخی از کالاها وارداتی هستند. 

  • ‌  فرآیند کار شما در ایفه چگونه است؟ آیا مارکت‌پلیس هستید یا محصولات را خودتان از قبل خریداری می‌کنید؟

ما محصولات را از تامین‌کنندگان خریداری می‌کنیم، پس از آن طبقه‌بندی و عکاسی می‌کنیم و در وب‌سایت قرار می‌دهیم و از طریق صفحه اینستاگرام ایفه نیز به تبلیغات می‌پردازیم که البته در اینستاگرام لینکی برای خرید از وب‌سایت قرار داده شده است که مشتریان را به آن هدایت می‌کند. پس از ثبت سفارش نیز محصولات در تهران حداکثر ۲۴ ساعته و با پیک و به شهرستان‌ها نیز حداکثر یک هفته با پست ارسال می‌شود.

  • ‌  گفتید که از ابتدای سال ۹۶ ایفه بازنویسی‌شده را لانچ کردید. از آن زمان تا‌کنون چقدر فروش داشتید؟

به واسطه فعالیت ۱۰ساله ایفه از سال ۸۲ تا ۹۲ نزدیک به  250 هزار مشتری بالقوه داشتیم. در شروع به کار مجدد با اطلاع‌رسانی از طریق ایمیل به افرادی که قبلا مشتری ما بودند، دیگر نیازی نبود که فعالیت بازاریابی داشته باشیم. فروش ما از روزی ۲ الی ۳ فاکتور شروع شد و تا‌کنون به ۵۰ فاکتور در روز رسیده است ولی با توجه به حضور رقیبان قدرتمند در بازار قصد داریم به پشتوانه مشتریان قبلی فرآیند فروش را از سر بگیریم و برآورد ما این است که تا پایان شهریور بتوانیم تا روزی ۱۰۰۰ فاکتور را تجربه کنیم.

  • ‌  شما قبلا ایفه را در پلتفرم‌های دیگری امتحان کرده بودید. چه شد که شرکت تصمیم گرفت به سمت برنامه‌نویسی ایرانی basis core  برود؟

بله سایت ایفه از سال ۸۲ در پلتفرم‌های مختلفی امتحان شده بود. دلیل اینکه در مدیریت شرکت تصمیم گرفته شد که به سمت این زبان برنامه‌نویسی  برویم، این بود که به این نتیجه رسیده بودیم که یکی از دلایل شکست پروژه‌ها تغییر افراد در برنامه‌نویسی است. حتی اگر مستندات خوبی هم وجود داشته باشد که افراد جدید بتوانند براساس آن توسعه را اعمال کنند، ولی در عمل این اتفاق نمی‌افتد و با ورود نسخه‌های جدید نرم‌افزار و یا معرفی‌شدن پلتفرم‌های جدید همیشه تیم‌های نرم‌افزاری ‌روی پروژه‌ها تجربه کسب می‌کنند و بعد از اینکه شرکت را ترک می‌کنند گروه جدید علاقه‌مند هستند از پلتفرم جدیدی که وارد بازار شده است، استفاده کنند و این جابه‌جایی‌ها هزینه زیادی را به کسب‌وکارها تحمیل می‌کند. 

ما با توجه به اینکه در زمینه برنامه‌نویسی فعال بودیم و نیازهای کاربران را در برنامه‌نویسی می‌شناختیم، تصمیم گرفتیم سیستم جدید برنامه‌نویسی 

basis core  را که کاملا ایرانی است و خودمان مبتکر آن هستیم، توسعه دهیم که این مشکلات را نداشته باشد.

  • ‌  تفاوت سیستم برنامه‌نویسی basis core با سایر شیوه‌های برنامه‌نویسی شامل چه مواردی می‌شود؟

اول اینکه یادگیری این سیستم بسیار ساده است و در صورت تعویض تیم نرم‌افزار، تیم جدید می‌تواند به‌راحتی کارهای قبلی که انجام شده است را دنبال کند و استفاده بهتری از مستندات موجود می‌شود و هزینه توسعه نیز بسیار کم می‌شود. دوم اینکه در برنامه‌نویسی وردپرس به یک نفر متخصص در زمینه PHP احتیاج است و ظاهرا این امکان وجود دارد که به خوبی می‌توان فرآیند را مدیریت کرد ولی در واقع به سه گروه احتیاج است؛ گروهی که بتوانند روی یوایکس و یو‌ای کار بکنند، گروهی که بتوانند بک اِند را توسعه دهند و در نهایت مدیریتی از تیم که بتواند ارتباط بین این دو بخش را مهیا کند. در بیزینس‌های بزرگ این مفاهیم کاملا قابل درک است که از چنین مدلی استفاده شود ولی در بیزینس‌هایی که تمرکز اصلی آن روی فروش الکترونیک است وجود یک نفر متخصص برنامه‌نویسی PHP منابع شرکت را درگیر خود می‌کند ولی با وجود استفاده از basis core این موارد حذف می‌شود و فرآیند کار ساده‌تر شده است. مزایایی که تیم ما با استفاده‌کردن از basis core به دست آورده این است که اولا تعداد کمتری از افراد به عنوان تیم نرم‌افزار نیاز است. دوم اینکه این امکان وجود دارد که افرادکم‌تجربه‌تر و جوان عضو تیم شوند و با آموزش، موارد نیاز را بیاموزند و در نهایت برخلاف باقی نرم‌افزارها پشتیبانی basis core  در ایران است و همیشه پاسخگو هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.