ایروکوتی‌وی؛ آپارات نیجریه‌‌ای‌هاست

0

ایروکوتی‌وی، یک پلتفرم وب است که فیلم‌های نیجریه‌ای پولی را ارائه می‌دهد. این یکی از اولین وب‌سایت‌های پخش فیلم آنلاین در آفریقاست که امکان دسترسی فوری به بیش از ۵۰هزار عنوان فیلم را می‌دهد. ایروکوتی‌وی، بخشی از شرکت ایروکو، یکی از شرکت‌های سرگرمی پیشرو در آفریقاست که برندهایی مانند ایروکینگ، یک پلتفرم موسیقی آنلاین و وب‌سایت یوتیوب آن، نالیوود‌لاو را دارد.

ایروکوتی‌وی (Irokotv) در ۱ دسامبر ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. شرکت مادر آن، ایروکو پارتنرز، توسط جیسون نجوکو و باستیان گاتر در دسامبر ۲۰۱۰ بنیانگذاری شد و دفاتر مرکزی آن در لندن واقع شده است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان دیجیتالی قانونی فیلم‌های آفریقایی در دنیاست.

وب‌سایت ایروکو‌تی‌وی در ۱ دسامبر ۲۰۱۱ توسط همین شرکت راه‌اندازی شد. جیسون نجوکو، مدیرعامل شرکت و باستیان گاتر، مدیر اجرایی ارشد شرکت، در دوران دانشجویی در دانشگاه منچستر با یکدیگر آشنا شدند.

نجوکو چندین‌بار تلاش کرد تا شرکت‌های خود را بلافاصله بعد از دانشگاه راه‌اندازی کند اما هر بار ناموفق بود. او وقتی ‌دریافت که دسترسی آنلاین به فیلم‌های نالیوودی برای مادرش سخت است، ایده راه‌اندازی این شرکت به ذهنش رسید. پس از تحقیق درباره صنعت نالیوود و اطلاع از اینکه زیرساختی برای توزیع بین‌المللی فیلم‌ها وجود ندارد، نجوکو به نیجریه رفت و مجوزهای آنلاین فیلم‌های نالیوود را به طور مستقیم از کارگردانان خریداری کرد. پس از انعقاد یک قرارداد با یوتیوب در آلمان، او از پلتفرم متعلق به گوگل برای پخش فیلم‌های مجاز نالیوودی به طور رایگان روی کانال خود، که نالیوودلاو نام داشت، استفاده کرد. پس از گذشت مدت بسیار کوتاهی، این کانال بسیار محبوب و سودآور شد و تعدادی از مطبوعات بین‌المللی اعم از سی‌ان‌ان و سی‌ان‌بی‌سی و تک‌کرانچ روی آن تمرکز کردند. موفقیت نالیوودلاو، موجب سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز از سوی تایگرگلوبال‌منیجمنت شد که در کل ۸میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری کرده بود و موجب شد که به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در غرب آفریقا تبدیل شود. در دور بعدی از تامین بودجه یک صندوق سوئدی به نام کینوویک ۲میلیون‌دلار دیگر سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت در کل، ۲۵میلیون‌دلار سرمایه دریافت کرده و تا امروز یکی از شرکت‌های اینترنتی آفریقایی است که بیشترین بودجه را دریافت کرده است.

ایروکو‌تی‌وی با اکثر خانه‌های تولید فیلم برتر نالیوود کار می‌کند و مجوزهای آنلاین فیلم‌های آنها را خریداری می‌کند. هدف از این تلاش‌ها توزیع فیلم‌های نالیوود و ارائه آنها به مخاطبان جهانی است. مخاطب این شرکت در وهله اول در دیاسپورا هستند و در ۵ کشور برتر دنیا اعم از آمریکا، انگلستان، کانادا، آلمان و ایتالیا نیز مخاطبانی دارد. نجوکو، اغلب به عنوان یکی از پیشروان در استارتاپ‌های فناوری آفریقا شناخته می‌شود و در سال ۲۰۱۲ مجله بلک‌اینترپرایز او را یکی از مردان قدرتمند و برتر لندن معرفی کرد.

ایروکو‌تی‌وی، یک مدل کسب‌و‌کار اشتراکی را اجرا می‌کند که در آن کاربران می‌توانند از طریق یک اپلیکیشن اندروید در آفریقا و از طریق یک اپلیکیشن یا به طور آنلاین در غرب به فیلم‌های نالیوودی دسترسی داشته باشند. در ژوئن ۲۰۱۵، جیسون نجوکو، مدیرعامل و مدیرارشد اجرایی شرکت، اعلام کرد که این شرکت وب‌سایت و خدمات پخش خود را در آفریقا تعطیل خواهد کرد و آن را از جولای همان سال، به خدمات همراه تبدیل خواهد کرد. به علاوه این شرکت با یوتیوب، دیلی‌موشن، آیتونز، آمازون و ویمئو قراردادهای مربوط به توزیع محتوا منعقد کرده است.

در سال ۲۰۱۲، این شرکت دفاتر خود را در لندن و نیویورک افتتاح کرد و در سال ۲۰۱۳ یک مرکز کسب‌و‌کار دیگر در ژوهانسبورگ اضافه کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.