ایرانی‌ها می‌توانند از آمازون و ای‌بی خرید کنند

0

در دوران تحریم، ایرانی‌ها می‌توانستند از طریق یک کانال میانجی از سایت‌های اصلی خرده‌فروشی آمازون و ای‌بی خرید کنند.

حسین مهری در دوران قبل از لغو تحریم‌ها اظهار کرده بود: «اکنون شهروندان ایرانی می‌توانند به طور مستقیم از سایت‌های خرده‌فروشی بین‌المللی (در خارج از کشور) مانند آمازون و ای‌بی خرید کنند و اجناس خود را در ایران تحویل بگیرند.» وی افزوده بود: «برای همکاری با ای‌بی و آمازون، به دلیل تحریم‌ها یک شرکت میانجی انتخاب شده تا دلار را به ریال تبدیل کند.»

طبق گفته او، اداره پست ایران در حال مذاکره با ارائه‌دهندگان خدمات پستی، شرکت‌های پیک و خرده‌فروشان آنلاین از قبیل دیجی‌کالا بود، تا این بسته‌های خریداری‌شده را تحویل دهند. شاید روزی این امکان به وجود آید که بسته‌های خریداری‌شده را بتوانیم از ایران به خارج از کشور ارسال کنیم.

در زمان تحریم‌ها ایران طبق قراردادی که با آلمان بسته بود، بسته‌های محلی را از جانب شرکت‌های خارجی جمع‌آوری می‌کرد و آن‌ها را به آن شرکت‌ها تحویل می‌داد تا در زمان ارسال مجدد صرفه‌جویی شود.

قبل از لغو تحریم‌ها، شرکت‌های آمریکایی حق تجارت با ایران را نداشتند. در دوران پسابرجام نیز رسانه‌های آمریکایی از محدودیت‌های شدید این کشور درباره منع تجارت با ایران حتی بعد از لغو تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کردند. وال‌استریت دیلی در مقاله‌ای هشدار داده است که وقتی در دوره پساتحریم دروازه بازار ایران رو به رقبای اروپایی و آسیایی باز شود، شرکت‌های آمریکایی خسارت زیادی متحمل خواهند شد.

اما خبرها حاکی از آن است که پس از لغو تحریم‌ها این سایت‌های خرده‌فروشی همچنان در ایران به طور رسمی فعالیت نخواهند کرد و دولت ایران اعلام کرده است که با فعالیت رسمی شرکت آمازون و ای‌بی در ایران موافقت نخواهد کرد.

با این حال امکان استفاده از خدمات این شرکت‌ها در ایران وجود دارد. آمازون و ای‌بی در ایران نمایندگی نخواهند داشت، اما می‌توانند در قالب فعالیت بین‌المللی خدمات جهانی خود را به ایران ارائه دهند و ایرانیان نیز می‌توانند با داشتن کارت اعتباری از این فروشگاه‌ها خرید کنند. در دوران تحریم‌ها علیه ایران، امکان استفاده از کارت‌های اعتباری مانند ویزا و مسترکارت وجود نداشت، اما اقداماتی برای استفاده از آن‌ها توسط شهروندان ایرانی انجام گرفته بود که با تشدید تحریم‌ها به حالت معلق درآمد. با این حال، در دوران بعد از لغو تحریم‌ها به‌نظر می‌رسد امکان استفاده از این کارت‌ها در ایران و در پی آن امکان خرید از سایت‌های خرده‌فروشی خارجی فراهم شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.