ایده‌هاب بستری برای جذب سرمایه

0

دلیل ناکارآمدی فرایند سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را هم از نگاه کارآفرینان و هم از دیدگاه سرمایه‌گذاران‌ بررسی کردیم‌ و متوجه شدیم کارآفرینان تلاش دارند که بین ایجاد یک کسب‌و‌کار پایدار و توسعه محصول یا خدمات آن و همچنین برقراری ارتباط موثر با سرمایه‌گذاران برای ارائه ارزش پیشنهادی خود به منظور جذب سرمایه یک تعادل ایجاد کنند.

ایده‌هاب به نشانی idehhub.com توسط مهشاد سبحانی بنیانگذاری شده است.

مهشاد ۲۹ سال دارد و‌ تا ۱۵‌سالگی ‌در ایران زندگی می‌کرده و در مدرسه فرزانگان تحصیل کرده است. او پس از مدتی به دوبی، سپس به لندن و در نهایت به تورنتو‌ کانادا نقل مکان می‌کند و اخیرا مدرک MBA با گرایش مالی در مدرسه کسب‌و‌کار Schulich دریافت کرده است. ایده راه‌اندازی ایده‌هاب در سفری که کمتر از یک سال گذشته به ایران داشته، به ذهنش می‌رسد:

‌‌کمتر از یک‌سال پیش من به همراه شریکم به تهران سفر کردیم، اولین چیزی که به سرعت نظر ما را به خود جلب کرد، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بود. ما متوجه شدیم که فضای سرمایه‌گذاری در ایران در مراحل اولیه رشد خود است و هنوز بخش بزرگی از پتانسیل‌ها و استعداد‌های موجود در حوزه استارتاپ‌ها به کار گرفته نشده‌است.

ما دلیل ناکارآمدی فرایند سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را هم از نگاه کارآفرینان و هم از دیدگاه سرمایه‌گذاران‌ بررسی کردیم‌ و متوجه شدیم کارآفرینان تلاش دارند که بین ایجاد یک کسب‌و‌کار پایدار و توسعه محصول یا خدمات آن و همچنین برقراری ارتباط موثر با سرمایه‌گذاران برای ارائه ارزش پیشنهادی خود به منظور جذب سرمایه یک تعادل ایجاد کنند.

این در حالی است که در سمت دیگر سرمایه‌گذاران در حال رویارویی و مدیریت بسیاری از ریسک‌ها و عدم قطعیت‌های ناشی از صحت اطلاعات هستند.  بنابراین اگرچه سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد اما پیدا‌کردن و ارزیابی دقیق یک فرصت برای سرمایه‌گذاری بسیار سخت است.

آنها متوجه شدند برای ایجاد فرصت‌های بیشتر در چنین فضایی با نبود اعتماد، باید کانال‌های سرمایه‌گذاری هم از نوع سنتی و هم روش‌های جدید برای سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها به‌صورتی شفاف‌تر و قابل دسترس‌تر ایجاد شود.

از طرفی کانال‌های جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر گرفته، تا ایجاد سندیکای فرشته‌های سرمایه‌گذاری تا جدید‌ترین راهکارهای سرمایه‌گذاری مانند سرمایه‌گذاری جمعی و یا حتی ICO‌ها هر کدام با توجه به مرحله‌ای که استارتاپ در آن قرار دارد، دارای فواید و محدودیت‌هایی هستند.

در این بین فناوری بلاکچین نقش بسیار مهمی در جلب اعتماد و تغییر روش‌های صحه‌گذاری اطلاعات و تراکنش‌ها و همچنین جذب سرمایه خواهد داشت.

ایده‌هاب حوزه بلاکچین را به صورت جدی بررسی کرده تا برای ساخت بهترین پلتفرم سرمایه‌گذاری از حیث دسترسی و شفافیت به‌کار بگیرد. در ایده‌هاب این باور وجود دارد که فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ خوب نباید فقط محدود به تعدادی از افراد با قدرت مالی بسیار بالا باشد، بلکه حتی یک سرمایه‌گذار معمولی با منابع محدود هم بتواند در حمایت و بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های بالقوه شرکت کند.

پلتفرم ایده‌هاب کارآفرینان را قادر می‌سازد تا سرمایه خود را از مردم جمع‌آوری کنند‌ و در همین حین به سرمایه‌گذاران خرد نیز این امکان  را می‌دهد که در نوآوری‌های آتی به اندازه توان خود مشارکت داشته باشند.

همچنین این پلتفرم تلاش می‌کند ارتباط بین سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها را از بهره‌گیری از مفاهیم مدرن اقتصاد و به‌کارگیری پیشرفته‌ترین و به‌روزترین فناوری‌ها اعم از بلاکچین به شکلی موثرتر، سریع‌تر و قابل اعتمادتر ‌کند.

تیم مشاوره ایده‌هاب در تلاش است به استارتاپ‌ها کمک کند تا کسب‌و‌کار خود را بهبود ببخشند و دستاوردهای خود را افزایش بدهند و مهم‌تر از همه سرمایه جذب کنند.

متعاقبا، ایده‌هاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوب با بسته‌های ارزیابی صلاحیت (due diligence) با کیفیت بالا، در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

در ایده‌هاب دو نوع از استارتاپ‌ها‌ بر اساس مرحله رشدی که در آن قرار دارند، هدف‌گذاری می‌شوند. اول استارتاپ‌هایی که در مرحله اولیه Seed و Serie A هستند و قصد ارائه محصول یا خدمت بسیار نوآورانه و پیشگامی را دارند و استارتاپ‌هایی که در مرحله‌های نهایی رشد هستند و به دنبال تکمیل، بهینه‌سازی و مهم‌تر از همه توسعه مرزهای کسب‌و‌کار خود هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.