اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ در ایران / بخش پایانی

اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ در ایران / بخش پایانی
این روزها محتواهای ویدئویی، بازده بسیار خوبی در بحث بازاریابی شرکت‌ها در دنیا داشته‌اند.  «آپارات» نمونه ایرانی یوتیوب در ایران، بسیار موفق عمل کرده و باتوجه به فیلتر‌بودن یوتیوب در ایران، اغلب شرکت‌ها، این پلت‌فرم را برای اشتراک‌گذاری ویدئوهایشان انتخاب می‌کنند.
اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ در ایران / بخش پایانی

این روزها محتواهای ویدئویی، بازده بسیار خوبی در بحث بازاریابی شرکت‌ها در دنیا داشته‌اند.  «آپارات» نمونه ایرانی یوتیوب در ایران، بسیار موفق عمل کرده و باتوجه به فیلتر‌بودن یوتیوب در ایران، اغلب شرکت‌ها، این پلت‌فرم را برای اشتراک‌گذاری ویدئوهایشان انتخاب می‌کنند. در این زمینه سایت‌های نوپایی مثل «نماشا» هم وجود دارد که سرویسی مشابه آپارات را ارائه می‌دهند.
شرکت دیگری که با محتوای ویدئویی سروکار دارد، «تپسل» است. تپسل ویدئو‌های تبلیغاتی را در اپلیکیشن‌های پرمخاطب نمایش می‌دهد. پروسه‌ای که اتفاق می‌افتد به این صورت است که با هربار دیده‌شدن ویدئو به صورت کامل، مشتری صاحب ویدئو، مبلغی بابت آن می‌پردازد که  از آن به صاحب اپلیکیشن پرداخت خواهد شد. تپسل تاکنون روند خوبی داشته و در یک سال اول فعالیت، بیش از یک میلیارد ثانیه ویدئوی تبلیغاتی به کاربران نمایش داده است. «ویداد» هم پلت‌فرم دیگری در این زمینه است که قابلیت توزیع تبلیغات ویدئویی، روی بستر وب و اپلیکیشن‌های موبایل را دارد و سرویس‌هایی از قبیل «تیزرهای تبلیغاتی ابتدا و انتهای ویدئوها»، «نمایش بنرهای تبلیغاتی روی ویدئو» و «نمایش تبلیغات روی برنامه‌های پخش زنده» را دارد.
یکی دیگر از قدیمی‌ترین شیوه‌های تبلیغات آنلاین، «ایمیل مارکتینگ» است که هنوز برای بازاریابان بسیار پرکاربرد محسوب می‌شود. سرویسی که در این زمینه از سال ۸۵ در ایران فعالیت می‌کند «میل‌چی» است. این شرکت با این شعار که «ایمیل مارکتینگ ساده شد» شما را در طراحی ایمیل‌هایتان کمک کرده و ارسال هزاران ایمیل در هر ساعتی را برایتان میسر می‌کند و مهم‌تر از همه اینکه گزارش‌هایی را پس از ارسال آنها، در خصوص میزان اثربخشی ایمیل‌تان، برای شما می‌فرستد. سرویس محبوب دیگری که در ایران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، «Mailerlite» است که در ابتدا یک شرکت طراحی وب‌سایت در کشور لیتوانی بود‌ اما از ۲۰۱۰ فقط در زمینه ایمیل مارکتینگ فعالیت می‌کند. این شرکت در ایران هم شعبه دارد. با این‌وجود می‌بینیم که هنوز اغلب شرکت‌ها در زمینه بازاریابی سردرگم هستند و متوجه این حقیقت نیستند که در عصر امروز باید محصولاتشان را بفروشند؛ نه اینکه منتظر باشند تا خریداری  شوند. در جهانی که بازار به سرعت در حال پیچیده‌تر شدن است، شرکت‌ها باید پیش از هر اقدامی مشتریانشان را بیشتر و بیشتر براساس علایق‌، نیازها، موقعیت جغرافیایی و دیگر عوامل موثر گروه‌بندی کنند و مهم‌تر از آن، جامعه‌ای که در آن به فعالیت می‌پردازند را نیازسنجی نمایند. درست است که توجه به نمونه‌های موفق خارج از کشور، بسیار موثر واقع می‌شود‌ اما هر کشوری نیاز به قواعد بازاریابی خودش را دارد و استفاده صرف از ادبیات ترجمه‌ای نمی‌تواند شرکت شما را به اوجی که می‌توانید به آن دست پیدا کنید، برساند. تبلیغات آنلاین که چند سال پیش، کمتر از ۱ درصد از کل بودجه تبلیغات در کشور را به خود اختصاص می‌داد، حالا با توجه به رشدی که در خاورمیانه شاهد آن هستیم و اتفاقات مهمی که همه در سال‌های اخیر در حوزه دیجیتال مارکتینگ ایران رخ داده‌اند، پیش‌بینی می‌شود سال‌های آتی، در این‌بازار جهش بزرگی اتفاق بیفتد و درصد هزینه‌های صرف شده در تبلیغات آنلاین کشور، بیش از ۱۰ درصد رشد داشته باشد.

بخش اول را از اینجا بخوانید.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎