اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ در ایران / بخش سوم

اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ در ایران / بخش سوم
۳۰ Dei 1395 بدون دیدگاه اخبار استارت آپی https://goo.gl/p1NuHL
سال پیش یعنی سال ۹۴، تعداد نتورک‌های CPC در ایران رشد بسیار زیادی داشت که البته بسیاری از آنها دوام نیاوردند و ورشکست شدند. در این اوضاع نیاز به سیستمی هوشمند برای تبادل تبلیغات به میزان زیادی حس ‌می‌شد ... 
اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ در ایران / بخش سوم

سال پیش یعنی سال ۹۴، تعداد نتورک‌های CPC در ایران رشد بسیار زیادی داشت که البته بسیاری از آنها دوام نیاوردند و ورشکست شدند. در این اوضاع نیاز به سیستمی هوشمند برای تبادل تبلیغات به میزان زیادی حس ‌می‌شد. در همین سال «ادرو» به عنوان اولین شبکه تبادل تبلیغات آنلاین و بزرگ‌ترین Adexchange ‌خاورمیانه شروع به کار کرد.
پروسه کاری «ادرو» به این صورت است که با اتصال شبکه‌های تبلیغاتی موجود، خرید و فروش نمایش بنر از طریق این شرکت ‌صورت می‌گیرد. شبکه‌ها ترافیکشان را با هم تبادل می‌کنند؛ به‌این‌صورت‌که زمانی که تبلیغاتشان بالاست، ترافیک باقی نتورک‌ها را می‌خرند و زمانی که تبلیغاتشان پایین است، ترافیکشان را به آنها می‎‌فروشند. بحث داغ دیگر در حوزه تبلیغات آنلاین «شبکه‌های اجتماعی» است. ورود «فیس‌بوک»، کاربران ایرانی اینترنت را وارد فصل جدیدی کرد. در سال ۸۵ ثبت‌نام در فیس‌بوک همگانی شد و حدود ۳ سال بعد در سال ۸۸، زمانی که حجم زیادی از کاربران ایرانی به فیس‌بوک روی آورده بودند، فیس‌بوک در ایران فیلتر شد. با این وجود این روند رشد ادامه داشت و در سال ۲۰۱۲، ۵۸درصد از کاربران اینترنت در ایران، پروفایل فیس‌بوک داشتند.
اتفاق بزرگ بعد «وایبر» بود که سال ۲۰۱۰ برای آیفون و ۲۰۱۱ برای اندروید ارائه شد.  پس از چندی ایران رتبه اول در بازدیدکنندگان وایبر را داشت که چیزی حدود ۱۰ درصد از کل کاربران این شبکه‌اجتماعی بود. در این دوران، بازار تبلیغات در وایبر هم داغ شد. این تبلیغات بیشتر برای کسب‌وکارهایی که مخاطبان عام داشتند، مورد استفاده قرار می‎گرفت.
در همین سال اینستاگرام به بازار آمد و رشد بسیار سریعی در دنیا داشت. این شبکه اجتماعی در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون کاربر ایرانی دارد و این درحالی‌است که بیش از ۱۳ میلیون بار، اپلیکیشن آن از کافه‌بازار دانلود شده‌است. با روی کار آمدن وایبر و اینستاگرام به عنوان دو شبکه اجتماعی که فیلتر هم نبودند، به تدریج فیس‌بوک کاربران ایرانی خودش را از دست داد. در سال ۲۰۱۳ با راه‌اندازی شدن برنامه تلگرام و پس از آن، اختلالاتی که وایبر در ایران داشت، حجم عظیمی از کاربران ایرانی به تلگرام روی آوردند و وایبر هم به سرنوشت فیس‌بوک در ایران دچار شد. بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط «ایسنا»، ۵۳ درصد از کل مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند که در این میان تلگرام به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در بین مردم ایران تبدیل شده و تعداد کاربران تلگرام در ایران بیش از ۲۰ میلیون نفر است. اخیرا هم  دبیر شورای عالی فضای مجازی در ایران اعلام کرد که طبق بررسی‌ها بالغ بر ۱۰۰ هزار کانال توسط ایرانی‌ها در این شبکه ایجاد شده‌ و در طول یک شبانه‌روز‌، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در فضای کانال تلگرام تولید می‌شود. دراین‌ میان تعدادی شبکه‌ اجتماعی ایرانی هم به‌وجود آمدند که اولین آنها «کلوب» بود. کلوب کارش را از سال ۸۳ شروع کرد و هدف آن، این بود که علاوه بر ایجاد ارتباط سالم میان فارسی‌زبانان در جهان، تبادل اطلاعات درخواستی میان آنها صورت بگیرد؛ اما متاسفانه این وب‌سایت هیچ‌گاه از تبلیغات و پروفایل کاربرانش درآمدی کسب نکرد و بعد از تنها دو سال فعالیت، ترافیکش افت زیادی داشت و بسیاری از کاربرانش را از دست داد...

بخش اول این مطلب را از اینجا بخوانید .

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎