اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ در ایران / بخش دوم

اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ در ایران / بخش دوم
۲۳ Dei 1395 بدون دیدگاه اخبار استارت آپی https://goo.gl/wNzvPJ
با رشد کاربران تلفن‌های هوشمند(مخصوصا سیستم عامل اندروید) به پلت‌فرمی برای برنامه‌های کاربردی آن به زبان فارسی نیاز بود. در همان سال ۸۹‌، گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف به همراه چند نفردیگر که به تولید تعدادی برنامه فارسی برای این سیستم عامل مشغول‌ بودند ...
اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ در ایران / بخش دوم

با رشد کاربران تلفن‌های هوشمند (مخصوصا سیستم عامل اندروید) به پلت‌فرمی برای برنامه‌های کاربردی آن به زبان فارسی نیاز بود. در همان سال ۸۹‌، گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف به همراه چند نفردیگر که به تولید تعدادی برنامه فارسی برای این سیستم عامل مشغول‌ بودند، تغییرمسیر داده و فروشگاهی آنلاین برای نرم‌افزارهای اندرویدی طراحی کردند. این اپلیکیشن که «کافه بازار» نام داشت، در روزهایی که ایران در لیست سیاه گوگل قرار گرفته بود و مردم نمی‌توانستند به نرم‌افزارهای اندرویدی دسترسی پیدا کنند، نجات‌دهنده بود. پس از چندی «کافه بازار» محصولی دیگر را طراحی کرد به نام «عدد» که پلت‌فرمی برای تبلیغات روی موبایل است. در آن زمان که کسب  درآمد از اپلیکیشن‌های موبایل کار آسانی نبود، شروع به کار «عدد» مژده‌ای برای توسعه‌دهنده‌های برنامه‌های موبایل محسوب می‌شد. چندی بعد، محصول بعدی کافه بازار «دیوار» در سال ۹۱ منتشر شد که کاربران اصلی آن مردم بودند؛ اپلیکیشنی با سرویس مشابه وب‌سایت «ایستگاه»، اما این بار با ظاهری امروزی و قابل دسترسی روی موبایل. در «دیوار» هرکسی می‌تواند برای کالاهایی که می‌خواهد بفروشد، تبلیغ کند. در این مدت سایت‌‌هایی در حوزه خبررسانی از جمله تابناک، عصر ایران و... هم روی کار آمده بودند‌ اما در سال‌های اخیر نیاز به یک خبررسانی معتبر برای انتشار محتوای مناسب در جهت معرفی کسب‌وکارها دیده‌ می‌شد. این نیاز هم از طرف مدیران شرکت‌ها و هم از طرف خبرنگاران و رسانه‌ها بود. اولین سیستم انتشار و توزیع خبر و محتوا در ایران در سال ۹۳ شروع به کار کرد. «اخبار رسمی» پلی بود بین شرکت‌ها و رسانه‌ها که توسط آن، شرکت‌ها اخبار و محتوای خود را به دست رسانه‌ها و خبرنگاران می‌رساندند. بحث «سئو»  اما متاسفانه تنها چندسالی است که‌ در کشور ما به آن توجه می‌شود و صاحبان کسب‌وکارها کم‌کم به جای آنکه صرفا به دنبال طراحی سایت باشند، به دنبال سیستم‌های جدید طراحی برای پاسخگویی به نیازهای کاربران افتادند. در سال‌های ۹۱ و ۹۲ وبمسترهای ایران تازه به طور جدی با چالشی به نام «سئو» مواجه شدند و در آن زمان که به‌تازگی تب «سئو» پیچیده بود، اینگونه خدمات با هزینه‌های گزافی توسط افراد و برخی وب‌سایت‌ها برای مشتریان انجام می‌شد. البته اتفاقی که در نهایت می‌افتاد هیچ بهبودی در وضعیت سایت ایجاد نمی‌کرد و صرفا دور زدن قوانین سئو محسوب می‌شد. ملاکی که مشتریان را قانع می‌کرد رتبه الکسا وب‌سایتشان بود که باید گفت صرفا سوءاستفاده از عدم اطلاع مشتری بود، زیرا راه‌های زیادی برای تقلب در این رتبه‌بندی وجود دارد. البته در این بلبشو سایت‌هایی با الکسای تقلبی توانستند درآمد خوبی کسب کنند. شرکت‌ها به دنبال سایت‌های پرترافیک برای نمایش تبلیغات خود بودند و با دیدن رتبه الکسای این وب‌سایت‌ها، به آنها اعتماد می‌کردند. باید گفت قدیمی‌ترین شرکتی که به کسب‌وکارها خدمات سئو ارائه ‌داد، «ایران سئو» بود. این شرکت ابتدا تنها به سئو چند سایت که متعلق به خودش بود می‌پرداخت‌ اما چندین سال بعد، این سرویس را برای شرکت‌های دیگر نیز در نظر گرفت. اما از سال۹۴ استارت‌آپی به نام «سایت‌چکاپ» مقوله سئو در ایران را وارد مرحله جدیدی کرد. این وب‌سایت براساس ۶۰ فاکتور استاندارد سئو، گزارشی به زبان فارسی و قابل درک برای صاحبان وب‌سایت‌ها و برنامه‌نویسان ارائه می‌دهد و به آنها کمک می‌کند که با برطرف کردن مشکلاتشان، اوضاع سئو وب‌سایت  را بهبود ببخشند. 
از دیگر وب‌سایت‌های مشابه این سرویس در ایران، «سئوچک» و «آواسایت» را هم می‌توان نام برد و البته نمونه موفق خارجی‌زبان این سرویس سایت «MOZ» هست که از سال ۲۰۰۴ فعالیت می‌کند و طرفداران زیادی در این حوزه دارد. در حال حاضر به جز اینتورک، شرکت‌های زیادی در حوزه تبلیغات دیجیتال بنری فعالیت ‌می‌کنند که از مهم‌ترین‌ آنها می‌توان صباویژن، نت‌بینا و فست‌کلیک را نام‌ برد. 
این شرکت‌ها اغلب تعداد محدودی از سایت‌ها را به‌صورت انحصاری در اختیار خودشان دارند که البته برخی از آنها، وب‌سایت‌های بسیار پربازدیدی هستند و از همین طریق هم توانسته‌اند مشتریان خود را داشته باشند...

بخش اول را از اینجا بخوانید.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎
لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران