اکوسیستم استارتاپی بیرمنگام؛ جوان و آینده‌دار

روزگار خوب 7500 شرکت نوآور در دومین شهر انگلستان

0

بسیاری از اکوسیستم‌های فناوری در سراسر دنیا از موفقیتی که سیلیکون‌ولی در کالیفرنیا در طول چند دهه گذشته داشته است، تقلید می‌کنند؛ یک شهر در انگلستان اما شیوه خود را برای موفقیت در حوزه اکوسیستم فناوری دارد.

بسیاری از اکوسیستم‌های فناوری در سراسر دنیا از موفقیتی که سیلیکون‌ولی در کالیفرنیا در طول چند دهه گذشته داشته است، تقلید می‌کنند؛ یک شهر در انگلستان اما شیوه خود را برای موفقیت در حوزه اکوسیستم فناوری دارد.

دومین شهر انگلستان، بیرمنگام، بخش فناوری زنده و متنوعی داشته و بیش از ۷۵۰۰ شرکت دارد که بیش از ۴۰هزار نفر در آن مشغول به کار هستند‌ و طبق آمار سال ۲۰۱۷ بیزینس بیرمنگام، هر سال اقتصاد داخلی انگلیس را تا ۲٫۳میلیارد پوند تقویت می‌کند.

با مجموعه‌هایی که در اطراف شهر واقع شده‌اند از قبیل مجموعه اینوویشن بیرمنگام در آستون، پارک فناوری لانگ‌بریج گرفته تا شرکت‌ها و استارتاپ‌های دیجیتالی در جولری کوارتر. بیرمنگام از روزهای پس از انقلاب صنعتی گذر کرده ‌و دارد به یکی از شهرهای پیشروی فناوری در انگستان تبدیل می‌شود. متخصصان زیادی از لندن به اینجا نقل مکان می‌کنند.

در انگلستان، مراکز «سیلیکونی» زیادی وجود دارد. برای مثال، سیلیکون راندابوت در لندن و سیلیکون‌فن در کمبریج. بیرمنگام نسخه سیلیکونی خاص خود را دارد که سیلیکون‌کانال نامیده می‌‌شود زیرا این شهر ۳۵ مایل کانال دارد. این مسافت با کانال ۲۶ مایلی ونیز در ایتالیا قابل مقایسه است.

سیلیکون‌کانال یک شرکت است که داوطلبان آن را اداره می‌کنند و در آن رویدادهای فناوری در بیرمنگام را برگزار می‌کنند. از مراسم سالانه تک‌آواردز تا تک‌دینکز، سیلیکون‌کانال مدیران عامل، مسئولان ارشد فناوری و کارمندان فناوری ارشد را به هم وصل می‌کند تا ایده‌ها را به اشتراک بگذارند.

در وب‌سایت این مجموعه، هدف آنها مشخص شده است: ایجاد یک اکوسیستم فناوری در سطح جهانی در بیرمنگام‌. نیک هولزر، مدیرعامل شرکت‌های فناوری مواد غذایی و نرم‌افزار منابع انسانی ویسک‌اند‌ایر؛ جودی کوک، بنیانگذار شرکت بازاریابی رسانه اجتماعی جی‌سی سوشیال مدیا؛ لی پورنل، بنیانگذار و مدیرعامل پتالیت؛ و کارآفرین سایمون جنر جزء اعضای اصلی هیات هستند. کریس میه، بنیانگذار و مدیرعامل اسکول آو کد و یک سفیر سیلیکون‌کانال درباره این مجموعه صحبت کرده‌اند تا صحنه فناوری این شهر را تقویت کنند.

میه می‌گوید: «سیلیکون‌ کانال می‌خواهد به رشد بیرمنگام کمک کند و پشتیبانی‌های زیادی از سوی داوطلبان و سفیران انجام می‌گیرند. این شهر از نظر تاریخی به این شهرت دارد که شهری نادیده‌گرفته شده است و نتوانسته ‌خود را نشان دهد. سیلیکون‌کانال توانسته ‌این شهر را مرکز توجه قرار دهد و به مردم این شهر القا کرده است که عقب نمانده‌اند و فرصت‌های شغلی در بخش فناوری برای آنها وجود دارد.»

میانگین استخدام کارگران سیاهپوست، آسیایی و اقلیت‌های قومی در انگلستان در بخش فناوری ۱۵درصد است. آمار و ارقام به دست آمده از تک‌نیشن ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که ۲۶ درصد از کارگران بخش دیجیتال در بیرمنگام جزء این دسته از مردم هستند. بیرمنگام به‌تازگی در بخش فناوری رشد چشمگیری داشته است. کسب‌و‌کارها در این شهر بیش از ۲٫۲ میلیارد پوند در سال ۲۰۱۷ بازده مالی داشتند و ۱۷٫۵۸۱ شغل در حوزه فناوری دیجیتالی به وجود آمده است.

اسکول آو کد، اولین کمپ رمزگذاری بیرمنگام یک برنامه ۱۶ هفته‌ای برای ۱۹ نفر برگزار کرد و ۲۷۵متقاضی برای این برنامه تقاضا دادند. ۹۰ درصد از فارغ‌التحصیلان اکنون در بخش فناوری، از جمله توسعه نرم‌افزار یا میدریت پروژه، کار می‌کنند. تیم کی، رئیس بخش فناوری اقدامات رسانه‌ای، می‌گوید که در حال حاضر سرمایه‌ها به سمت استارتاپ‌های فناوری در شهر جاری شده‌اند.

او می‌گوید: «این مجموعه در حال رشد است و فعالیت‌های زیادی در آن انجام می‌گیرد. تعداد استارتاپ‌ها در حال افزایش است و تنوع زیادی در فضای همکاری، شتاب‌دهندگان و برنامه‌های پشتیبان به وجود آمده است. سرمایه‌ نیز راه خود را در این حوزه پیدا کرده است. داده‌های به دست آمده از بوهرست نشان می‌دهد که هر هفته یک میلیون پوند بودجه در این بخش سرمایه‌گذاری می‌شود و این امر صندوق سرمایه‌گذاری میدلندز اینجین را تقویت می‌کند.»

در بین پیشروان فناوری بیرمنگام این احساس وجود دارد که اکوسیستم فناوری آنها به رسمیت شناخته نشده ‌و وقتی صحبت از تبلیغ موفقیت‌ها می‌شود، آنها خیلی متواضعانه رفتار کرده‌اند. وی‌جی لینگیاه، مدیرعامل لرنینگ لبز، بر نیاز مقیاس‌بندی مجموعه اینوویشن بیرمنگام تاکید دارد.

او می‌گوید: «این شهر باید مجموعه نوآوری فعلی خود را به سرعت تقویت کند تا یک مرکز شناخته‌شده در سطح بین‌المللی را ارائه دهد که هم بهترین شرکت‌ها و قوی‌ترین استعدادها را جذب و هم آنها را حفظ می‌کند.»

فرصت‌های استارتاپی جوان‌ترین شهر اروپا

دکتر دیوید هاردمن، مدیرعامل مجموعه اینوویشن بیرمنگام، نقش مهمی را در رشد یکی از موقعیت‌های مکانی برجسته برای فناوری در میدلندز ایفا کرده است. بیش از ۱۶۰ کسب‌و‌کار فناوری در سه ساختمان، اعم از آی‌سنتروم و فارادای وارف، واقع شده‌اند. دکتر هاردمن توضیح می‌دهد که بیرمنگام به یک «صدای رساتر» نیاز دارد تا بتواند اکوسیستم فناوری شهر را توسعه داده و تبلیغ کند.

او می‌گوید: «نقطه کانونی فقط ایجاد یک اعتقاد و باور برای استارتاپ‌ها نیست، بلکه یک مجموعه زیستی از کسب‌و‌کارها باید وجود داشته باشد تا فارغ‌‌التحصیلان بتوانند یک ساختار کاری را مشاهده کرده و مشاغل را در بخش فناوری در بیرمنگام توسعه دهند نه اینکه به مناطق دیگر نقل مکان کنند. به دلیل وجود دانشگاه آستون و دانشگاه بیرمنگام، تغییرات مهمی در حال وقوع است. برای مثال، دانشگاه بیرمنگام فارغ‌التحصیلان را در مشاغل مربوط به فناوری مشغول می‌کند. امروز‌ افراد نسبت به راه‌اندازی کسب‌و‌کار در بیرمنگام اطمینان خاطر بیشتری پیدا کرده‌اند.»

دیو مک‌کلین، رئیس هیات دیجیتال وست میدلندز، به نیاز کسب‌و‌کارها و استارتاپ‌ها در این شهر برای ایجاد برنامه‌های کاری اشاره می‌کند و اظهار دارد که باید به افراد کمک شود تا آنها بتوانند مشاغلی را در بخش فناوری راه‌اندازی کنند.

او می‌گوید: «برخی از فارغ‌التحصیلان دارای مدارکی هستند که به سختی می‌توان از آنها در استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای فناوری استفاده کرد. وقتی افراد جدید از طریق برنامه‌های شغلی مشکلات را حل کنند، پایه و ابزارهای اساسی برای نقش‌های مختلف کاری در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. این ابزار می‌تواند آزمایش کد، تضمین کیفیت و طراحی محصول باشد و با استفاده از اسکول آو کد، برای مثال، می‌توان راهی را جلوی پای آنها قرار داد تا در بیرمنگام یک شغل در حوزه فناوری را دنبال کنند.»

اکوسیستم فناوری بیرمنگام توجه بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌های تاسیس شده را به خود جلب کرده است به طوری‌که آنها از لندن به میدلنز نقل مکان کرده و کسب‌و‌کار خود را در این منطقه راه‌اندازی کرده‌اند برای مثال، HSBC. به عنوان جوان‌ترین شهر اروپا، بیرمنگام تمام نقاط فروش برای جذب و حفظ استعدادها را در اکوسیستم فناوری خود دارد. کافی است این شهر تواضع خود را کنار بگذارد تا به عنوان یک اکوسیستم فناوری جدی و مهم در بین شهرهای مختلف به رسمیت شناخته شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.