اپل هم دلواپس شد!

0

 زمانی سعدی گفته بود: مرد باید که در کشاکش دهر، سنگ زیرین آسیاب باشد! اما الان استارتاپ‌های داخلی آن دانه جو و گندمی هستند که لابه‌لای سنگ زیرین و سنگ بالایی فشرده می‌شوند.

کسب‌وکارهایی که از مدار مجوزها، فیلترها، اتهامات و سنگ‌اندازی‌های بخش سنتی و… داخلی هم که می‌گذرند، باز باید از سدهای بلند محدودیت‌های خارجی عبور کنند. اپل با حذف اپ‌های ایرانی از اپ‌استور به بهانه تحریم‌ها، موجی از مخالفت‌ها را هم ‌علیه خودش ایجاد کرده است.

طی روزهایی که این اتفاق افتاده کمپین‌های مردمی زیادی ایجاد شده و حتی بعضا مسئولان کشور هم واکنش‌هایی داشته‌اند. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در این باره گفته است: «اقدام اخیر آمریکا در تحریم استارتاپ‌های ایرانی نشان داد که این حوزه در مسیر درست خود بوده است.» حتی در اخبار آمده که بعد از اپل شرکت آمریکایی-هلندی «ریسلو» (Realtime Register) به تهدید چندوقت پیش عمل کرده و نیز به وب‌سایت‌های ایرانی ۹ ماه فرصت داده که دامنه‌های خود را به شرکت دیگری منتقل کنند.

همچنین هفته‌نامه شنبه نیز برای انتقال دامنه‌های دات‌کام و دیگر دامنه‌های بین‌المللی‌اش اخطار دریافت کرده است.  استارتاپ‌ها هم واکنش‌هایی به این مسائل داشته‌اند. بعضا به سراغ استفاده موقت از اپ‌استورهای وطنی رفته‌اند، بعضی دست نگه داشته‌اند و نسخه‌های آپدیت‌شده خود را ارائه نکرده‌اند تا ببینند در روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

تعدادی از فعالان اکوسیستم نیز معتقد هستند که مردم در حمایت از اپ‌های ایرانی ‌از اپ‌استور به سمت مارکت اندروید کوچ کنند. بعضی هم می‌گویند نباید میدان را ترک کرد و باید به تقویت جو و فشار روانی بر شرکت اپل ادامه داد چون بیش از ۷میلیون دستگاه ios در دست کاربران ایرانی است و اپل نباید به‌راحتی از کنار این مشتریان عبور کند و حقوق‌شان را نادیده بگیرد.

اما از آنجایی که اپل حضور قانونی در ایران ندارد، مسئله کمی پیچیده‌ شده و نوعی سردرگمی در بازار به‌وجود آمده است. سردرگمی که نتیجه‌اش ضرر و زیان‌های مالی و ایجاد فشارهای روانی بر این حوزه نحیف است که هنوز آنقدر جان نگرفته که بتواند در دو جبهه داخلی و خارجی مقاومت کند.

یک ماه پیش براساس اظهارات یک منبع موثق اپل با شرکت‌های بزرگ استارتاپی تماس گرفته و به آنان اعلان کرده‌است این حذف در چارچوب تحریم‌هاست و همچنین غیرقابل مذاکره است و تاکید کرده‌اند همه اپ‌های ایران حذف خواهند شد. «شنبه» در پرونده این هفته خود در گفت‌وگو با فعالان اکوسیستم به این مسائل پرداخته است.

  • اپ‌استورهای وطنی، راهگشا نیستند

یادداشتی از میلاد نوری، بنیانگذار پونز

 

  • اپل به‌زودی این مشکل را حل می‌کند

میلاد احرام‌پوش، بنیانگذار جشنواره اپلیکیشن‌های موبایل ایران

 

  • حرکت اپل، پوپولیستی است

گفت‌وگو با علی بدیعی، مدیر فینوا

 

  • دولت و مردم پشت اپ‌های ایرانی بایستند

یادداشتی از رضا الفت‌نسب، عضو منتخب اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی

  • مذاکره کنیم تا مشکل حل شود

هادی فرنود، بنیانگذار کاموا‌

 

  • چالشی برای یک‌دهم مشتریان دیجی کالا !

داوود تراب‌زاده، مدیرمسئول تجربه خرید دیجی کالا از اثرات حذف اپلیکیشن آی‌او‌اس این شرکت می‌گوید

 

  • مانع‌تراشی داخلی‌ها، عامل قدرت‌گرفتن خارجی‌ها

علی کشفی، از بنیانگذاران فلایتیو

  • روزانه ۱۵۰۰ رزرو را از دست می‌دهیم

نیما قاضی، مدیرعامل شرکت سفرهای علی‌بابا

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.