اپل به‌زودی این مشکل را حل می‌کند

0

 میلاد احرام‌پوش معتقد است که دلیل تحریم‌شدن استارتاپ‌های ایرانی تا حدود زیادی می‌تواند ناشی از قدرت اقتصادی‌شان و دامنه وسیع تاثیرگذاری‌شان در جامعه ایران باشد. در ادامه تفصیل صحبت‌های احرام‌پوش را می‌خوانید.

  •  محرومیت از اپ‌استور جدیدترین اخبار بد در اکوسیستم کارآفرینی ایران است؛ تبعات چنین محدودیتی به نظر شما چه خواهد بود؟

اتفاقی که ممکن است در آینده بیفتد، این است که فروش محصولات اپل در ایران تحت تاثیر قرار بگیرد. همچنین ممکن است سرویس‌های ایرانی و استارتاپ‌های ایرانی راه برای برون‌رفت پیدا کنند، چون تحریم‌هایی که از آنها نام می‌برند، بسیار سلیقه‌ای اعمال می‌شود. سرویس‌های دیگری هستند که خدمات‌شان را به ایرانی‌ها ارائه می‌کنند اما اپل یک‌تنه حرف از حرکت بر مبنای تحریم‌هایی می‌زند که سال‌هاست وجود دارند و تاکنون به این شکل دامنگیر استارتاپ‌ها نشده بودند.

  •  به نظر شما استارتاپ‌های ایرانی از این مرحله به سلامت عبور می‌کنند؟

شاید مانند کافه‌بازار را نمی‌توان در ایران داشت و اپل مانند گوگل‌پلی نیست که چنین اجازه‌ای بدهد. اگر هم سرویس‌های فارسی‌زبان الان خدماتی ارائه می‌دهند، اگر اپل متوجه شود، حتما این امکان را هم حذف می‌کند. اما من به اطمینان می‌گویم که ایرانی‌ها همیشه با نوآوری و خلاقیت راهی پیدا می‌کنند. همچنین سرویس‌های بزرگ‌تری مانند دیجی کالا یا اسنپ شاید بتوانند مستقیما مذاکراتی با سازمان مدیریت تحریم‌ها در آمریکا داشته باشند و بتوانند این مجوز را بگیرند که در اپ‌استور باقی بمانند. ‌

  •  جناب احرام‌پوش، الان کسب‌وکارهایی با تحریم مواجه شده‌‌اند که طی یکی دو سال اخیر آماج حملاتی از طرف نهادها و افرادی از داخل کشور بوده و بعضا اتهاماتی را هم به فعالان این حوزه وارد کرده‌اند و شاید اصلا دامنه تاثیرگذاری اقتصادی برای این حوزه قائل نبودند. آیا این تحریم‌ها می‌تواند نشان از ظرفیت‌های اقتصادی استارتاپ‌ها داشته باشد و اینکه شاید آینده اقتصادی ایران به نوعی در همین زمینه رقم بخورد.

به نظر من قطعا همین‌طور است. رشد انفجاری فضای استارتاپی در ایران، توجه مردم به این حوزه و رد و بدل شدن منابع مالی قابل توجه، توجه چنین شرکت‌هایی را به خود جلب می‌کند. اپل یکی از ایراداتی که به اپ‌های ایرانی وارد می‌کند، همین بحث پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای است و می‌گوید که هر گونه پرداخت باید تحت سیستم من انجام شود. در حالی که اکثر اپلیکیشن‌های ایرانی پرداخت‌های‌شان از طریق شاپرک انجام می‌شود. بنابراین اپل درصدی از فروش را به دست نمی‌آورد‌ اما به طور کلی من حدس می‌زنم که در آینده بسیار نزدیک این مشکل حل می‌شود. این نکته را از این جهت می‌گویم که برخورد دوگانه‌ای را از اپل شاهد هستیم. از یک طرف کیبورد استاندارد برای فارسی‌زبانان طراحی می‌کند و از طرفی دست به حذف اپ‌های ایرانی می‌زند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.