ايده هاي ناب واکسن آسيب هاي اجتماعي

0

اعتياد يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر، مرگ روزانه حدود ۵۴ نفر بر اثر سوانح رانندگي و کلاهبرداري‌هاي سايبري مسئولان را بر آن داشته تا نگاهي کاربردي‌تر به اين آسيب‌ها داشته باشند و از راه‌حل‌هاي سطحي به ايده‌هاي اجرايي برسند.به همين منظور معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه با همکاري ديگر سازمان‌هاي مربوطه، جشنواره‌اي با عنوان «ايده‌هاي ناب پيشگيرانه» برگزار کرد تا ايده‌ها و فرصت‌هاي پيشگيرانه در حوزه‌هاي مذکور فرصت ظهور پيدا کنند.

ارتباطات دور، کام‍پيوتري و جمعي همه در قامت شبکه‌هاي اجتماعي به‌عنوان عرصه جديد ارتباطات ظهور کرده. عرصه‌اي که نسخ چاپي، راديو، تلويزيون و سينما را به‌عنوان وسايل ارتباط جمعي گذشته پشت سر گذاشته و بر دنياي ارتباطات حکمراني مي‌کند. ارتباطات ديگر يک‌سويه نيست و همه خود به نوعي رسانه‌اند. فعاليت و در معرض قرار گرفتن در انواع و اقسام شبکه‌هاي اجتماعي جديد ناخودآگاه فضايي را به وجود مي‌آورد که مفيد يا مضر بودن آن را به ورطه امتحان مي‌کشاند. شبکه‌هاي اجتماعي که امروزه تبديل به يکي از مرسوم‌ترين راه‌هاي ارتباطي و بالا رفتن مهارت‌هاي اجتماعي شده، فضا را براي مجرمان سايبري، دزدان اطلاعات و ساير سوءاستفاده‌کنندگان از اين محيط نيز فراهم آورده است. کلاهبرداران معمولا با سوءاستفاده از سادگي افراد سعي در به دام انداختن و يا آزار رساندن به کاربران يا خانواده‌هايشان مي‌کنند. به سرقت رفتن عکس‌هاي خصوصي برخي از شخصيت‌ها و افراد جامعه در اين فضاي مجازي نيز به معضلي جديد تبديل شده است. هک کردن حساب‌هاي شخصي و هزاران کلاهبرداري اينترنتي نيز از ديگر مصاديق مشکلات افزايش شبکه‌هاي اجتماعي و مجازي در جامعه است. از طرف ديگر احتمال فاش شدن عکس‌ها و اطلاعات خصوصي ما در اين فضا افزايش يافته است.  وضعيت اعتياد در ايران نيز تامل‌برانگيز است. اعتياد يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر در ايران که ۶۳ درصد آن‌ها متاهل هستند اين معضل را از لحاظ اهميت در رده‌هاي بالاي آسيب‌هاي اجتماعي قرار مي‌دهد. تنوع در حوزه مواد مخدر سرعت ابتلاي آن را نيز بالا برده است. مبارزه بدون درک درست راه به جايي نمي‌برد. براي مبارزه موثر در امر مواد مخدر بايد فرهنگ اجتماعي شدن سرلوحه کارها قرار گيرد و نسبت به تقويت مراکز اجتماعي در امر مبارزه با مواد مخدر گام‌هاي مهمي برداشته شود. براي رفع معضل اعتياد نگاه ريشه‌اي به عوامل آن تاثيرگذاري بيشتري خواهد داشت، ريشه‌هايي که گاه به جامعه و گاه به خانواده پيوند مي‌خورد.

اگر آسيب‌ها و حوادث اجتماعي به ترتيب اهميت رتبه‌بندي شوند، بدون شک سوانح جاده‌اي و رانندگي در رتبه‌هاي اول قرار مي‌گيرند. آمارها نشان مي‌دهد در دنيا به ازاي هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته مي‌شوند، در حالي که ايران به ازاي اين تعداد خودرو، ۳۷ نفر کشته داده است. در ۷ ماهه اول سال ۹۲ روزانه حدود ۵۴ نفر در ايران بر اثر حوادث جاده‌اي جان خود را از دست داده‌اند. طبق اعلام سازمان پزشکي قانوني، در ۷ماهه اول ۹۲ حدود ۱۱ هزار نفر بر اثر حوادث جاده‌اي فوت و ۲۰۴ هزار و ۷۴۱ نفر مصدوم شده‌اند. وضعيت نامناسب حوادث جاده‌اي کشور ما باعث شده بانک جهاني در بررسي و مطالعات خود، وضعيت حوادث جاده‌اي ايران را بحراني عنوان کند. براساس اعلام پژوهشکده بيمه مرکزي ايران، کشور ما از نظر تصادفات ناايمن رانندگي در بين ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به خود اختصاص داده است.

ايده‌هاي ناب مي‌توانند فرصت‌هاي بکر کارآفريني براي کاهش نرخ مصرف مواد مخدر و الکل، پيشگيري از سوانح رانندگي و جلوگيري از جرائم سايبري باشند که در جشنواره ايده‌هاي ناب پيشگيرانه به داوري گذاشته مي‌شوند. در اين راستا افراد در حوزه‌هاي نرم‌افزارهاي رايانه‌اي، اپليکيشن‌هاي موبايل و بازي‌هاي کامپيوتري ايده‌ها يا طرح‌هايي را در جهت پيشگيري ارائه مي‌دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.