اوردرچی؛ غذا تو راهه!

0

از زمانی که واژه استارتاپ بر سر زبان‌ها افتاده تا‌کنون حوزه سفارشات آنلاین غذا از جمله موضوعات مورد توجه و جذابی بوده که بچه‌های استارتاپی به سمتش جذب می‌شوند. حمید ضرغامی نیز از جمله این افراد است که با راه‌اندازی سایتی به نشانی‌ orderchi.com در شهر اراک به صورت آنلاین سفارشات غذا را دریافت می‌کند و درب منازل تحویل می‌دهد. حمید قصد دارد استارتاپ خود را گسترش و استان‌های غربی کشور را تحت پوشش اوردرچی قرار دهد. او متولد سال ۶۹ در شهر اراک است و لیسانس مهندسی نرم‌افزار خود را از دانشگاه آزاد گرفته است.

  •  شما قبل از اینکه استارتاپ اوردرچی را راه‌اندازی کنید، استارتاپ دیگری به نام کفگیر داشتید. در کفگیر چه کار می‌کردید و چه شد که به فکر راه‌اندازی اوردرچی افتادید؟

بله، من به همراه دوستانم در سال ۹۲ استارتاپ کفگیر را راه انداختیم که در آن به آموزش آشپزی می‌پرداختیم. در سایت کفگیر بخشی وجود داشت به نام «چی بپزم» که در این بخش یخچالی برای کاربر نمایش داده می‌شد که کاربران می‌توانستند محتویات داخل یخچال را ببینند و مواد غذایی را که خود در خانه داشتند، از بین آن انتخاب کنند و ما به آنها پیشنهاد می‌دادیم که با این مواد اولیه چه غذایی می‌توانند درست کنند و همچنین در قسمت «خاصیت چیه» هم خاصیت غذاهایی را که می‌توانستند بپزنند می‌دیدند. ما به فکر کسب درآمد بودیم و چون پلن درآمدی سایت‌های محتوایی معمولا تبلیغ است و ما نیز تمایل نداشتیم این کار را انجام دهیم، نتوانستیم کار را ادامه دهیم و از هم جدا شدیم. بعد از آن من تصمیم گرفتم در حوزه سفارشات آنلاین غذا کار کنم. در آن زمان اطلاع کافی در این زمینه نداشتم و در تهران سایت‌های زودفود و ریحون در حال فعالیت بودند. با تحقیقاتی که انجام دادیم توانستیم خیلی زود به محصول اولیه برسیم و اوردرچی را در آذرماه سال ۹۴ راه‌اندازی کردیم.

  •  کاربر در اوردرچی چطور می‌تواند سفارش غذا بدهد؟

در وهله اول کاربر باید در سایت ثبت‌نام کند البته برای ثبت‌نام وارد‌کردن ایمیل الزامی نیست، بعد از ورود می‌تواند شهر، محله، غذا و رستوران را برای جست‌وجو وارد کند و منوی رستوران‌ها شامل عکس غذا،  قیمت، مواد تشکیل‌دهنده و نظرات کاربران دیگر را نیز در مورد غذای رستوران مورد نظر ‌ مشاهده کند. بعد از ثبت سفارش، غذا در سبد خرید قرار می‌گیرد. ما سه حالت پرداخت برای مشتری در نظر گرفته‌ایم: پرداخت آنلاین، پرداخت نقدی در هنگام تحویل در محل و پرداخت اعتباری.

  •  وقتی سفارشات در سایت ثبت می‌شود، رستوران‌ها چطور مطلع می‌شوند؟

ما یک نرم‌افزار در سیستم رستوران‌ها و یک اپلیکیشن‌ روی گوشی مدیر رستوران نصب کردیم که بلافاصله بعد از ثبت سفارش در سایت، یک پیام برای مدیر رستوران ارسال می‌شود. اگر تا سه دقیقه پیام دیده نشود ما خودمان با آنها تماس می‌گیریم. حداکثر زمان رساندن غذا در اوردرچی هم ۴۵دقیقه است.

  •  غذا را با پیک‌های خودتان برای مشتری‌ها می‌برید یا رستوران‌ها خودشان غذا را ارسال می‌کنند؟

به طور معمول رستوران‌ها خودشان غذا را ارسال می‌کنند. برای رستوران‌هایی که خودشان پیک ندارند، قصد داریم به صورت امتحانی پیک‌هایی  قرار دهیم و آنها از طریق پیک‌های ما غذا را ارسال می‌کنند‌ و هدفمان این است که به پیک‌ها جی‌پی‌اس نصب کنیم تا مشتری بتواند پیک را رصد کند و بفهمد چقدر به او نزدیک است.

  •  خودتان در شهر اراک ساکن هستید، چه شد که دو شهر همدان و کرمانشاه را نیز برای ارائه خدمات انتخاب کردید؟

همدان و کرمانشاه شهرهایی بودند که به ما از نظر مسافت خیلی نزدیک بودند و از طرفی هیچ سایتی در این زمینه در این شهرها فعالیت نمی‌کرد و ما به نوعی اولین به حساب می‌آمدیم.

  •  شما رستوران‌های طرف قرارداد خود را چطور پیدا کردید؟  

من دوستی داشتم که آشپز بود، چون ما اولین سامانه آنلاین سفارشات غذا در اراک بودیم، قانع‌کردن رستوران‌ها کار سختی بود ولی من به واسطه دوست آشپزم توانستم با رستوران‌ها راحت‌تر ارتباط بگیرم. همچنین بازاریابان ما به شهرهای دیگر می‌روند و خدمات را معرفی می‌کنند. در حال حاضر در شهر کرمانشاه نماینده داریم ولی شهر همدان را خودمان اداره می‌کنیم.

  •  آیا شما خدماتی ارائه می‌دهید که کار شما را از سایر سایت‌هایی که در زمینه خدمات آنلاین سفارشات غذا فعال هستند، متمایز کند؟ 

کار ما با سایر استارتاپ‌ها‌ در این زمینه تفاوت چندانی ندارد ولی ویژگی‌هایی داریم که سایت‌های مشابه ندارند. مثلا وقتی فرد در سایت وارد می‌شود، در همان صفحه اول ما نظرش را راجع به سفارش قبلی که داشته است، می‌پرسیم و اینکه چقدر راضی بوده ‌ و فرد می‌تواند با نوشتن نام رستوران و نوع غذا نظر خود را ابراز کند و بعد از اینکه وارد پروفایل شخصی خود شد، در منوی غذاها فرد می‌تواند «همون همیشگی» را در پروفایل خود انتخاب کند. ما سفارش زماندار هم داریم که فرد می‌تواند برای امروز و فردا سفارش دهد. به علاوه طراحی سایت ما خیلی ساده است و ‌روی یوایکس خیلی کار کردیم و سعی می‌کنیم با مشتری یک ارتباط متقابل برقرار کنیم.

  •  با توجه به اینکه شما به ازای هر سفارش حدود ۱۰ درصد به بالا کارمزد دریافت می‌کنید، آیا این درصد روی قیمت غذا می‌آید؟

نه، قیمت‌ها کاملا همان‌هایی است که در منوی رستوران‌ها وجود دارد و این درصد در حقیقت کارمزدی است که به ازای جذب مشتری برای رستوران دریافت می‌شود. ما همچنین قسمت مشاوره داریم که براساس دیتاهایی که در سایت داریم تحلیل داده می‌کنیم. یک نفر در تیم، کار آنالیز دیتا را انجام می‌دهد و به رستوران‌هایی که می‌خواهند تازه کار خود را آغاز کنند، براساس داده‌هایی که داریم مشاوره می‌دهیم؛ اینکه بهتر است در کجای شهر رستوران را افتتاح کنند و یا اینکه چه غذاهایی را در منوی خود قرار دهند و یا کدام محله کمبود رستوران دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.