اوراکل؛ پیشگوی پول‌ساز

0

سال‌هاست کسی نیست که با حوزه آی‌تی و سیستم‌های نرم‌افزاری آشنایی داشته باشد و نام شرکت اورکل به گوش‌اش نخورده باشد؛ شرکتی که در دهه ۷۰ میلادی و به دنبال رقابت با شرکت بزرگ آی‌بی‌ام توسط لری الیسون آغاز به کرد. قطب فناوری کامپیوتری این روزها در کالیفرنیا مستقر شده و به گفته مجله فوربس ارزش آن نزدیک به ۲۵.۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود. اوراکل در کلمه به معنای پیشگویی، الهام الهی و وحی است. اما علت نامگذاری اوراکل آنطور که لری الیسون می‌گوید، این است که وقتی این کارآفرین اولین بانک اطلاعاتی خود را طراحی و خلق کرد، رمز ورود را اوراکل گذاشت و بعدها همین نام را برای سیستم‌های نرم‌افزاری تولیدی‌اش برگزید. با وجود تمام سرمایه‌ای که اوراکل این روزها به‌هم زده، مسیر برندشدن این شرکت خالی از فراز و نشیب نبوده و این دومین شرکت بزرگ تولیدکننده نرم‌افزار جهانی بعد از مایکروسافت، ۴۰ سال حیاتش را مدیون تحمل سختی‌های فراوان است.

  •  سرآغازی در دهه ۷۰

شرکت اوراکل در سال ۱۹۷۷ میلادی توسط لری الیسون، باب ماینر و اِد اوتز با نام آزمایشگاه تولید نرم‌افزار تاسیس شد. ایده طراحی این پایگاه داده به ۷ سال قبل باز‌می‌گشت؛ زمانی که الیسون مقاله‌ای درباره «الگوهای رابطه‌ای مدیریت داده‌ها در بانک‌های اطلاعاتی» می‌خواند که شرکت آی‌بی‌ام آن را نوشته بود. در آن زمان فقط آی‌بی‌ام توانسته بود این الگوها را در عمل به کار گیرد و الیسون می‌خواست محصولاتی تولید کند که بتواند با این شرکت وارد رقابت شود.

۱۰سال اول روی کار آمدن اوراکل با پیشرفت‌های بزرگی همراه بود. این شرکت در سال‌های آغاز دهه۸۰ نسخه‌های پیاپی نرم‌افزاری خود را به بازار می‌داد و قابلیت‌هایی در برنامه‌نویسی به آنها اضافه می‌کرد که پیش‌تر وجود نداشت. نسخه‌های نرم‌افزاری اوراکل نه‌تنها روی انواع سیستم‌ عامل‌ها قابل اجرا بودند که کاربردهایی چون قفل‌کردن سطرها طی یک فرآیند نوشتاری، تهیه نسخه بک‌آپ از داده‌های آنلاین و در حال استفاده و عدم محدودیت در ذخیره اطلاعات داشتند که آن زمان دستاوردهای تکنولوژیک منحصر‌به‌فردی بودند. به طوری که تنها ۱۰ سال بعد از حیاتش، این برند در فهرست ۵۰۰ برند ارزشمند آمریکا معرفی شد.

  •  اخراج ۴۰۰ نفر در بحران دهه ۹۰

بعد از ۱۰ سال تجاری فوق‌العاده و پرسود، اوراکل در اوایل دهه ۱۹۹۰ اولین ضرر خود را در پی مشکلات مدیریتی تجربه کرد. جمع سرمایه بازار اوراکل ۸۰ درصد کاهش یافت و به نظر می‌رسید که شرکت در آستانه ورشکستگی باشد. فروشندگان شرکت با اصرار از مشتریان بالقوه می‌خواستند بیشترین میزان ممکن از نرم‌افزارهای اوراکل را به یکباره خریداری کنند و سپس این فروشندگان ارزش فروش آینده را در فصل جاری می‌نوشتند و به این شکل پورسانت بیشتری دریافت می‌کردند. این امر زمانی به مشکل تبدیل شد که فروش‌های آتی محقق نشدند. بنابراین الیسون در نهایت بسیاری از کارمندان قبلی‌اش را با مدیران باتجربه‌تر عوض کرد.

الیسون در آن زمان ۱۰ درصد کارکنانش، یعنی حدود ۴۰۰ نفر از آنان را از کار برکنار کرد. به این ترتیب برای نخستین بار بخش مدیریتی شرکتش ‌به حرفه‌ای‌ها سپرده شده و تمام تمرکز شرکت بر توسعه محصولات جدید متمرکز شد. هرچند اوراکل توانست خود را از زیر بار بحران افت سرمایه بیرون بکشد؛ شرکتی که در ۱۰ سال نخست فعالیتش ۶ نسخه نرم‌افزاری بیرون داده بود‌ تا سال ۱۹۹۵ نتوانست نسخه تازه‌ای از پیشرفتش رو کند و این رکود ۵ ساله در بازار فناوری آن را به کما فروبرد. با این وجود تا اواخر دهه ۹۰ اوراکل بار دیگر خود را احیا کرد و بانک‌های آمریکایی،‌ شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های اتومبیل‌سازی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عظیم کشور را تحت پوشش نرم‌افزاری خود درآورد و از خواب زمستانی بیدار شد.

  •  حال و روز این خانواده ۱۰۸ هزار نفری

این روزها شرکت اوراکل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی‌ در زمینه نرم‌افزارهای کاربردی در کسب و کارهای تجاری و سازمانی در دنیاست و می‌توان گفت تمامی نرم‌افزارهای مورد استفاده در چرخه سیستم‌های سرور، جزء تولیدات اوراکل هستند. شرکت اوراکل در گزارش سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی موفق شده است که بالاترین ارقام سوددهی را از خود برجای بگذارد و به عنوان موفق‌ترین شرکت جهان در عرصه پردازش ابری شناخته شود. اوراکل امسال با رشدی ۳۰ درصدی در سوددهی بخش نرم‌افزار در قالب خدمات روبه‌رو بوده و سود خالص آن در نیمه اول امسال ۳۷۲ میلیون دلار برآورد می‌شود که نشان می‌دهد که خدمات مبتنی بر پردازش ابری در این شرکت ۱۰۸ هزار نفری با بالاترین توان ممکن پیشرفت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.